Knížku jsem si vybral, protože jsem chtěl zvýšit návštěvnost svého webu: martinvasko.cz
Také jsem chtěl být lépe dohledatelný na sociálních sítích.
Knížka se člení do čtyř pasáží:
1) What is inbound Marketing?
2) Get found by prospects
3) Converting customers
4) Make better desicions
Kapitoly jsou rozděleny na další podskupiny.
Inbound Marketing znamená, že máte zákazníky nalákat, aby se vám sami ozvali. Vytvoříte v nich pocit potřeby, že vy jste ten pravý. Dříve se používal hodně Outbound Marketing (nebo také v knize nazýván Megaphone marketing myslím :D). V tomto případě marketingu křičíte do světa: Já jsem tady a mám tu tenhle produkt, je hrozně výhodný a měli byste si ho koupit. Dělají to typicky velké společnosti, které mají peníze na to si zaplatit drahou reklamu v televizi, billboardy atd. Je velmi těžké s nimi soupeřit, protože mají mnohem větší kapitál na reklamu. (Outbound marketing mi zatím dobře fungoval na FB ve skupinách, když jsem dobře targetoval a dal si záležet na copywritingu – je to ale náročný způsob marketingu a z dlouhodobého hlediska neefektivní)
INBOUND MARKETING
Autor radí:
Vytvořte si Marketing Hub – to bude pro většinu firem asi stále webová stránka (nicméně v současnosti už to tak nemusí být, úplně v pohodě můžete dělat business např. přes IG). Do tohoto hubu budou směřovat všechny vaše komunikační kanály (Facebook, Instagram, Tik tok, email, reklama v rádiu, leták, blog atd.) – je to místo kam lidi odkážete, když chcete být nalezeni.
Chovejte se k vašemu webu jako by na něm záležel váš život! Rozdíly, jestli se vám potenciální klient ozve můžou být v maličkostech. Snažte se prezentovat svoji stránku tak jako byste prezentovali sami sebe.
Tvořte zapamatovatelný kontent! Knížka říká, že je potřeba tvořit obsah na svůj web/sítě, který zaujme, dá se lehce sdílet a přinese nějakou hodnotu. V tomhle si myslím, že dnešní doba nahrává Inbound marketingu. Každý máme mobil a je jen na nás, co vymyslíme za příspěvek, kterým dokážeme lidi zaujmout. Super je, že když vás kontent zaujme a lidi vás začnou třeba sledovat nebo získají povědomí o vaší značce, rádi se k vám pak vracejí, aniž by museli natrefit na Outbound reklamu …
Kniha potom popisuje přesný postup, jak zvýšit svůj rating ve vyhledávači Google. Důležité je mít stránku zaplněnou obsahem s klíčovými slovy. Když přidáte na web pasáž blogu a přidáváte články, které se dají dobře sdílet s přáteli, to pomůže taky. V neposlední řadě, sdílení jinými weby odkazující na sebe přidává věrohodnost webu v Google algoritmu (tohle pomáhá opravdu hodně podle knihy). Proto se taky dříve objevil nešvar tvoření „fake webů“, jen za účelem odkazování na ten jeden prodejní. Nicméně tohle už dokáže Google detekovat.
Jak být dobře dohledatelný na soc. sítích – tuto kapitolu jsem přeskočil, to už asi většina z nás ví.
Converting customers
To je fáze, kdy jste potenciálního zákazníka dokázali oslovit a přilákat na váš Hub a on teď zvažuje jestli koupí váš produkt/službu. O tomhle mluví jiná knížka, kterou teď čtu a podle mě lépe. Nebudu tady vypisovat co kniha v tomto ohledu radí. Rozepíšu se o tom v další eseji.
Decisions making
Kapitola mi přišla málo relevantní k malým projektům, jako jsou ty naše. Byla více laděná pro velikou firmu až korporát, tudíž jsem zase přeskakoval.
Závěrem bych rád řekl, že bych knihu nedoporučil. Ztráta času to nebyla, ale málo kapitol bylo relevantních pro situace, v kterých se nacházíme. Kniha často popisovala přesné návody. Např.: Jak zvýšit svůj rating v Google vyhledávači, což bylo užitečné, ale když budete chtít jít opravdu krok po kroku a udělat si plán, tak si myslím že v odborných článcích bude toto know-how lepší a efektivněji podané (Navíc já poslouchám audio verzi …). Tím se dostávám ke svému Fuck-upu, kniha byla vydaná v roce 2009, toho jsem si nevšiml. Takže se obávám, že přesně řečené návody v knize krok po kroku, už nemusí být aktuální. Nicméně kniha má velmi dobré hodnocení.
Aha moment jsem měl u kapitoly – Create remarkable content. Toto bych chtěl převést do praxe.