The art of war
Sun Tzu
Od Tomíka jsem si půjčil knihu Mistr Sun & umění obchodu. Kniha propojovala poznatky z umění války s praktikami managementu a podnikání obecně. Knihu jsem Tomášovi vrátil a pustil jsem se do čtení knihy Umění války s myšlenkou, že si možní implikace pro podnikání definuji sám.
Kniha je super, resp. audiokniha. Navíc jí předčítá Aiden Gilligen (Littlefinger z Game of Thrones).
Variaton in tactics
„The art of war teaches us to rely not on likelyhood of enemy is not coming but on our own readyness to recieve him.“
Tato část kapitoly mi evokovala, že nejsem připraven na to mít zákazníky (v citaci z knihy je reprezentován jako enemy).
ATP
Zákazník přišel. Podívejme se na ideál „readyness“ v onlinu pro B2C, konkrétně eshop a v offlinu na B2B.
1, online readyness
- Eshop, který mu představí proč náš produkt řeší zákazníkovy problémy.
- Až se rozhodne koupit, bude to rychlý a super proces.
- Doručení přesně podle očekávání.
2, offline readyness
- Vypyplanej icebreaker, který mi pomůže zákazníka odzbrojit. Zjistím jeho: náladu, co právě řeší, jak se mu to daří, co má rád včera dnes a zítra.
- Rozhovor na úrovni o různých věcech, projevení zájmu a naslouchání. Nacítění potřeb. https://www.zenbusiness.com/blog/solve-customer-problems/
- Pokud nemá problém, který řeší náš produkt. Nechám ho tuto bitvu zvítězit a neprodám mu nic. Chci totiž vyhrát válku. S nepřítelem neztratím kontakt budu mu stále v patách abych viděl kdy je vhodný čas pomoci. Vyřešit jeho skutečný problém. Takto vyhrajeme válku oba.
The use of spies
Popisuje 5 kategorí. Použití špehů ze všech kategorií nazval Divine manipulation of threats. Objevilo se mi pár pararel pro B2B nebo B2C.
Local spies
- Použít obyvatele místa kde prodáváme produkt.
- Empatické rozhovory s cílovkou v dané oblasti.
- Lokální prodej (Avon lady)
Inward spies
- Špióni v managementu společnosti, které chceme dodávat.
- Dá se aplikovat pomocí zákaznických schůzek. Tázaný netuší, že slouží jako špión.
Converted spies
- Špioni z řad konkurence.
- HR manager manboxea.
Doomed spies
- Pro potřeby zastření manévru.
- Dosadíme vlastního člověka do firmy, aby mohl manipulovat rozhodovací proces, pravděpodobně se na něj přijde a bude trestán interně, potažmo veřejnoprávně.
Surviving spies
- Kteří přinesou zprávy z nepřátelského tábora.
- Konkurence nám přetáhne člověka a nám se ho podaří získat zpět.
Terrain
Sun Tzu popisuje jak se chovat když naše armáda prochází mokřady, přes hory, nebo třeba v lese. To co jsem si odnesl je, že pro můj business potřebuji co nejideálnější podmínky a pokud mě okolnosti na mé cestě dostanou do podmínek které nejsou perfektní, musím okamžitě změnit taktiku. Rychlost práce, postupy práce, jednání s lidmi, jednání se zákazníky a dodavateli. Např.: Propad v prodejích B2C kvůli rostoucím cenám produktů a zvýšení nejistoty u zákazníků. V tomto podnikatelském terénu bych změnil marketing který bude odpovídat na aktuální problémy nejistoty a možná překopal celý business model. QuestRush . dárek který můžete darovat vícekrát – šetříte tak planetu i svoji peněženku. Nebo vráná záloha na box. Větší focus na B2B.