1984 je antiutopististický román anglického spisovatele George Orwella. S tímto dílem se určitě velká většina z nás již setkala na střední škole, při výběru děl maturitní četby.
Toto dílo lze všelijak interpretovat do moderního světa a jeho fungování. Kniha zobrazuje společnost ovládanou totalitní vládou, která dominuje absolutní kontrolou nad svými občany prostřednictvím propagandy, sledování a manipulace s informacemi. I když se svět zobrazený v knize může zdát přitažený za vlasy, témata, která zkoumá, jsou stále aktuální i dnes, zejména pokud jde o vedení úspěšného a etického podnikání.
Klíčové lekce z knihy, které se dají interpretovat do současného podnikání/řízení společnosti:
Jasná a efektivní komunikace
V knize využívá vláda komunikaci ke kontrole myšlenek a přesvědčení svých občanů. V byznysovém kontextu je jasná a efektivní komunikace zásadním pilířem úspěchu. Podnikatelé by měli být schopni formulovat své myšlenky, či vizi, cíl a strategie takovým způsobem, který bude rezonovat s jejich cílovými zákazníky, či partnery.
Diverzita a inkluzivita
Společnost je v této knize dominována monopolem jedné jediné strany, která prosazuje poslušnost. Trestá nezávislé myšlení a požaduje souznění s ideologií této strany. Ve světě podnikání může přijetí diverzity a inkluzivity vést ke zvýšené inovaci, kreativitě a lepšímu rozhodování. Tyto činny mohou vydláždit cestu například k vybudování úspěšného týmu, obohaceným širokou škálou různých úhlů pohledů a zkušeností, které můžou firmě pomoci vyšplhat se na vrchol. (Podobně jako týmové učení z knihy „5. disciplína“ Peta Sengeho)
Nebezpečí Monopolu
Vláda v této knize dominuje absolutním monopolem (na toto téma doporučuji knihu „Anarchokapitalismius“ od Martina Urzy), převládá úplnou kontrolou nad svými občany a neposkytuje žádný prostor pro konkurenci, nebo alternativní, či inovativní nápady. V realném světe různé monopoly potlačují konkurenci a vedou k neefektivitě trhu. Příkladem může být například to, když si v obchodě vybíráte mezi coca-colou, fantou, či spritem. Rozhodnete se pro coca-colu, protože chcete podpořit coca-colu. Ve výsledku má Vaše rozhodnutí nulovou váhu, protože jsou všechny tři firmy vlastněné jednou stejnou firmou, je to tzv. „iluze výběru“. V ideálním světe podnikání, by se měli podnikatelé vyhnout monopolním praktikám, které omezují tzv. hospodářkou soutěž (konkurenci) a budovat pevnou a stabilní reputaci společnosti.
Transparentnost a etika
V knize vláda manipuluje s informacemi a využívá své občany pro svůj vlastní zisk (jako například Nestlé). V dnešní době by měly být firmy transparentní ve svých postupech a praktikách. Musí činit etická rozhodnutí, která by měla slouží nejlepším zájmům jejich cílových zákazníků, či partnerům. Tímto společnosti budují nejen reputaci poctivosti a integrity, ale i základy stavebního kamene dlouhodobé úspěšnosti.
Kritické myšlení
Jak už jsem zmiňoval v 2. bodě, vláda v této knize trestá nezávislé myšlení a požaduje souznění s ideologií strany. V byznyse je důležité mít kulturu, která podporuje kritické myšlení a inovace. Podnikatelé by měli povzbuzovat členy svého týmu, aby přemýšleli z jiného úhlu pohledu a přicházeli s novými a kreativními řešeními problému (podobně jako systémové myšlení z knihy „5. disciplína“ Pete Sengeho)
Doufám, že jsem tuto esej nepsal moc obecně. Tuto knížku jsem přečetl již po druhé a myslím si, že nabízí spoustu skvělých interpretací do fungování dnešní společnosti a podnikání. Snažil jsem se tuto knížku napasovat co nejlépe s oborem a tématem mého studia.
Proč jsem si tuto knihu vybral:
Tuto knihu jsem si vybral hlavně z toho důvodu, že jsem při čtení knihy „od nápadu k úspěchu“ trošku odběhl ke knize „manifesto komunistické strany“ od Karla Marxe, která mě zase přetáhla k této knize. Během čtení jsem si uvědomil, že příběh této knihy se dá interpretovat do podnikání. Obrácením toho, co v kniha ukazuje špatného v dané společnosti do světa podnikání.
Mé hodnocení:
Tato kniha je jedna z mých oblíbených knih, které jsem četl. Existuje málo knih, které by mne zaujaly svým příběhem a dějem. Proto jsem se rozhodl napsat esej na tuto knihu.
ATP model z knihy:
Jasná a efektivní komunikace
Kritické myšlení
Povzbuzování a inspirování členů týmu