Paulo Coelho
Proč tuto knihu?
Doma máme mnoho knih od Paulo Coelha a už roky jsem o této knize slyšela jako o zajímavé knize týkající se životní cesty a osobnostního růstu.
Příběh
Kniha je o pastýři ovcí Santiagu (původem španělským), který se snaží naplnit si svůj Osobní příběh, dokud je ještě mlád. Rád cestuje, proto se stává pastýřem ovcí a ne knězem, jak si přáli jeho rodiče. Opakovaně se mu zdá jeden sen o zakopaném pokladu u egyptských pyramid. Na své cestě za pokladem potkává mnoho lidí, kteří mu napomáhají k dosažení jeho snu. Nechává si věštit od cikánky, které slíbí desátek z pokladu. Potká starce (král), který ví vše o jeho životě a rodičích. Ten mu na cestu dá dva kamínky – bílý urim (ano) a černý thumim (ne), které mu mají pomoci s rozhodováním. Santiago prodá zbytek svých ovcí a vydává se lodí do Afriky. Zde je okraden a rok pracuje u sklenáře, který sní celý život o cestě do Mekky, kterou nikdy nepodnikne, protože kdyby uskutečnil svůj sen, neměl by pro co žít. Když se Santiago dostane do Egypta, pozná zde dívku Fátimu, do které se zamiluje a nechce ji opustit. Potká ale Alchymistu, který mu vysvětluje, že pokud nenaplní svůj Osobní příběh, po zbytek života po něm bude toužit. Santiago se vydává hledat s Alchymistou poklad do pouště, zde je zajat, okraden a poklad nenachází. Co si ale uvědomí je pokladem největším a to, že jeho poklad je doma a tím pokladem je Fátima.
Myšlenky
Je zajímavé, jak často sníme jen pro to, abychom snili. Stejně jako tomu dělal sklenář. Namísto toho si mohl sklenář splnit sen a začít snít o něčem novém, pro co by mu dávalo smysl žít
.
„Když něco chceš, celý Vesmír se spojí, abys toho dosáhl.“
„Chlapec se pohroužil do Duše světa a viděl, že Duše světa je částí Duše Boží, a viděl, že Duše Boží je jeho vlastní duší. A že tedy může konat zázraky.“
„Všichni totiž vědí, naprosto přesně, jak mají žít druzí. Zato nikdy nevědí, jak mají žít oni sami.“
Toto je v knize krásně rozpoznatelné na vykladačce snů. Ona říká ostatním jejich sny, ale sama si své sny nedokáže uskutečnit, proto je pak závislá na svých dcerách.
I já sama si uvědomuji, že dokáži vidět lépe na druhých, kam by se mohli ubírat po své cestě a dokáži jim poradit s jejich problémy. Mnohem těžší je vidět svoji cestu a rozeznat, co mohu změnit a pro co bojovat a co je potřeba jen přijmout.
Propojení knížky s Tiimi a podnikáním
Santiago pomáhá sklenáři s podnikáním. Aby se skleněné výrobky prodávaly lépe, Santiago je vystaví před obchod a začne v nich podávat čaj. Tím se zvýší zájem a počet zákazníků. Santiago vytvořil inovativní myšlenkou z obyčejného obchodu se sklem místo s přidanou hodnotou. Produkt zůstal stále stejný, co se ale změnilo, byla prodejní taktika, u které zákazníci mohli pociťovat osobitější přístup.
Je tomu tak i dnes. Stejných produktů je na trhu mnoho, čím se ale od sebe odlišují je především prodejní taktikou, přidanou hodnotou a osobitým přístupem. K tomuto mě ještě napadá myšlenka z Manažerských týmů, kde bankéř upřednostnil žádosti o úvěr hráčů, které předem znal. Lidé mnohem raději obchodují s někým, koho znají nebo ke komu si vychovají nějaký pozitivní vztah.
Závěr
Ráda čtu knihy s přesahem, nad kterými přemýšlím ještě dlouho po té, co knihu dočtu. Líbí se mi použité metafory a skryté významy za textem. Tato kniha mi v některých ohledech velice připomíná knihu Malého prince.