Agilní metody řízení projektů
Eduard Kunce, Zuzana Šochová
Agilní řízení je něco, s čím se setkáváme celou Tiimi a v podstatě si všímám, že již hodně korporátů na něj přechází. Domnívám se ale, že agilní řízení má své mouchy, a nelze používat vždy, a abych ho správně pochopil, rozhodl jsem se přečíst tuto knížku. Před přečtením knížky jsem měl o agilu trochu zkreslené představy a to následující: V Tiimi se mi zdálo, že agilní řízení moc oslavujeme a funguje na něm u nás prakticky vše, já si však myslel, že je to chyba. I v korporátech agilní řízení funguje, nikde však na něm nefunguje celá společnost, ale pouze určitá oddělení nebo projekty. V našem týmu jsem vnímal velký problém, že si sice hrajeme na agilní řízení, ale zároveň každý máme své projekty, což potlačuje plochou strukturu, kterou jsme si zavedli, jelikož každý projekt si stejně žije samostatně a prakticky o něm nic krom finálních výsledků nevíme. Zároveň jsem si myslel, že celá firma zkrátka agilně řízená být nemůže, protože to vede k příliš mnoha kompromisům jednotlivců a výsledná rozhodnutí jsou pak kostrbatá.
Co je agil
Je styl řízení, který je velice ohebný, dynamický, a především orientovaný na problém. Zároveň je celý tým propojený a každý mezi sebou rychle interaguje. Zajímavostí je, že se často stává, že v průběhu dochází často ke změnám cílů, jelikož se někam dojde a zjistí se, že je to slepá ulička. Silnou stránku agilu vnímám také díky komunikaci se zákazníkem, kdy se v průběhu projektu často ověřuje splnění očekávání zákazníka.
Scrum
Tato metoda je velice flexibilní a zejména reaguje na pružné požadavky klienta. Celý tým se pravidelně setkává a průběžně zlepšuje. Proto je kladen velký důraz na týmovou spolupráci. Tato metoda se často používá při vývoji softwaru, ale užití najdeme i jinde.
- Produktový backlog: Seznam všech funkcí, vlastností, oprav a vylepšení, kterou mohou být do produktu začleněny. V průběhu vývoje se může měnit.
- Sprint: Pevně ohraničené období, během kterého tým pracuje na určitých položkách z produktového backlogu. Cílem je vytvořené určité části produktu, která se vždy ověřuje u zákazníka a případně upravuje.
- Sprint backlog: Výběr konkrétních položek z produktového backlogu, na kterých se bude v průběhu sprintu pracovat.
- Scrum tým: Malý samofungující tým, který je většinou složen (v IT) z vývojářů, testerů a dalších specialistů potřebných k vytvoření produktu.
- Scrum Master: Osboa, která podporuje tým v aplikaci Scrumu a dohlíží na dodržování tohoto modelu a tým případně usměrňuje. Takový facilitátor.
- Product owner: Zodpovídá za správu produktového backlogu, komunikuje se zákazníkem a stanovuje priority jednotlivých položek.
- Sprint Rewiev: Reflexe na konci každého sprintu, kdy se celý tým sejde a prezentuje jednotlivé výsledky, které následně hodnotí a navrhuje zlepšení v dalším sprintu. Řeší se i procesní věci.
- User Story: Úkol, který je napsaný takovu formou, aby ho pochopil úplně každý. Je v něm napsaný jeho kontext. Zároveň je tam přesně definovaný SMART cíl.
- Kanban: Podobný To Do Listu, tabulka, která má tři sloupce. To Do, In Progress, Done. User story je tam rozdělena na menší pod úkoly a je tak zřejmé, co vše, je nutno udělat.
ATP:
V projektech jsem snad vždy fungoval vodopádovým stylem, jelikož jsem většinou nedělal projekty, ale spíše celé byznysy. Tím pádem agile ani nedával smysl. Avšak agilní řízení praktikujeme vždy při BG, kdy provádíme jakýsi sprint a následně vše ověřujeme u zákazníka. Faktem je, že většinu věcí jsme dělali přirozeně, jen já osobně jsem k tomu neměl ten teoretický podtext, který nyní mám. Nyní se mi při BG práce mnohem lépe organizuje a už vím, kdo má kde své místo.