Přiznávám, že na začátku mého seznámení s knihou byla má očekávání spíše pragmatická. Potřeboval jsem knížky na zkoušky a podklady pro portfolia. Avšak, během průběhu čtení mě kniha překvapila několika způsoby.
Na první pohled bylo téma "Action Learning" pro mě spíše teoretické. Překvapivě se však ukázalo, že kniha obsahuje konkrétní příklady a využití v praxi, což ji pro mě učinilo mnohem poutavější.
Během čtení jsem narazil na několik pravidel, která na mě zapůsobila svou jednoduchostí a praktičností. Například pravidlo o odpovídání na otázky mě zaujalo jako nástroj podpory efektivní komunikace. Přesto jsme při našem prvním pokusu toto pravidlo využít v během TS nebyli spokojeni a spousta z nás mělo pocit, že to náš dialog spíše zpomaluje.
Druhým hlavním pravidlem je, že kouč může kdykoliv zasáhnout. U nás v Tiimi kouč funguje trochu jinak. Roli kouče, tak jako je popsaná v této knize, plní facilitátor, jehož funkci jsme si už všichni vyzkoušeli a během ts na facilitaci jsme si každý vytvořili takový ,,skill profile" specifický pro znalosti, dovednosti a vlastnosti, které by měl správný facilitátor mít a na kterých chceme pracovat a rozvíjet se.
Základní složky Action Learning jsou klíčovým prvkem knihy, který mě zaujal. Konkrétně jsem byl pozitivně překvapen, jak tyto body nabízejí strukturovaný přístup k řešení problémů a zároveň podporují učení a zefektivňují procesy v týmu.
.
Autor zdůrazňuje důležitost jasně definovaného a naléhavého problému pro skupinu. Zjistil jsem, že věnování pozornosti správnému výběru problému je klíčové pro efektivní používání metody Action Learning.
Strukturovaná skupina, ideálně 4 až 8 členů, mě zaujala svým přístupem k diverzitě osobností. Různorodost členů skupiny poskytuje bohatý základ pro kreativní řešení a učení.
Pravidelné kladení otázek bylo prezentováno jako klíčový nástroj pro prohlubování dialogu, podněcovat systémového myšlení a inovací. Zjistil jsem, že kvalitní otázky jsou hnací silou pro efektivní učení a řešení problémů.
Pochopení problému je pouze polovinou úkolu. Důležité je převést teorii do praxe a zajistit provedení akčních kroků. Koncept SMART cílů pro akce poskytuje jasný rámec pro realizaci řešení.
Učení bylo prezentováno jako klíčový prvek pro rozvoj jednotlivců, týmů i organizace. Reflexe a schopnost poučit se z chyb byly zdůrazněny jako prostředky pro skutečné učení.
Role kouče v procesu Action Learning byla popsána jako nezbytná. Kouč, který klade otázky a usměrňuje konverzaci, hraje klíčovou roli v dohlížení na vzdělávací složku a řízení směru konverzace.
Celkově bych řekl, že i když kniha není určena pro lehké čtení, přinesla mi nejen užitečné myšlenky a perspektivy, které jsou skutečně uplatnitelné v pracovním prostředí, ale také překvapivě inspirující způsob, jak se dívat na týmovou spolupráci a řešení problémů.