Action Learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 16.01.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Action Learning

Tato esej v podobě výtahu z knihy slouží jako zachycení základních pilířů action learningu.

·      Co je to action learning?

o  Je to účinný nástroj pro řešení problémů s dispozicí rozvíjet týmové leadry, týmy a organizace.

o  Nejrychlejší a nejúčinnější prostředek pro vytvoření učící se organizace.

·      AL obsahuje 6 složek 

o  Problém (projekt, výzva, příležitost, otázka nebo úkol)

§ Vyzývavý a naléhavý a důležitý.

§ Za jeho plnění je zodpovědný celý tým

§ Prezentovaný problém nemusí být tím hlavním problém.

 

o  Skupina (4–8 členů)

§ Přinejmenším 1 člověk by měl dobře znát kontext, v němž je problém zasazen

§ Jedna osoba s pravomocí realizovat akční opatření 

§ Jeden nebo více členů by mělo v určité míře problém znát

§ Jeden nebo více členů musí mít zájem problém vyřešit

§ Při více něž osmi lidech vzniká příliš složitá komunikace 

o  Otázky

§ Pro pochopení povahy problému a reflektivní naslouchání

§ Rozvíjejí dialog (lidé opouštějí osobní omezení a nacházejí celistvost)

§ Podněcují inovativní a systémové myšlení

§ Nové vhledy a náměty pro strategické akce

§ AL je zaměřeno spíše na otázky, něž na řešení

§ Dávají čas členům zapojit své myšlení

§ Stavte je na předchozí otázce nebo odpovědi.

§ Otázky začínající proč?

§ Otázky kladou všichni!!!!

§ Neprosazovat vlastní názory

§ Dá se to dělat nějak jinak?

§ Jaké jiné možnosti vás napadají?

§ Kterých zdrojů jsme zatím nevyužili?

§ Co myslíte, že se stane, když to uděláme?

§ Co by se stalo, kdybyste nedělali vůbec nic?

§ Jaké jiné možnosti máte?

§ Co nám brání?

§ Co se stane, když…?

§ Uvažovali jste již o…?

o  Akce

§ Skupina musí být schopna realizovat akci týkající se problému

o  Učení

§ Na učení se a rozvoj jednotlivců se klade stejný důraz jako na řešení problému

o  Kouč 

§ Pomáhá týmu reflektovat, co se učí a jak řeší problémy

§ Pomáhá týmu sledovat jakých výsledků členové dosahují, co považují za obtížné, jakých procesů využívají a co tyto procesy přinášejí

§ Kouč by neměl být stavěn do role experta, kontrolora, učitele nebo předsedajícího

§ Kouč nikdy členům skupiny neříká, co mají dělat, ale svými otázkami jim pomáhá zjistit, co potřebují udělat.

§ Tvoří ovzduší, v němž se členové mohou učit sami pro sebe a od sebe navzájem, rozvíjet sebedůvěru, reflektovat a formulovat nové nápady

§ Úkolem kouče není opravovat nebo kritizovat, ale spíše zvyšovat povědomí skupiny o tom co se děje

§ Pokud se skupina kouče sama na něco nezeptá, kouč jen klade otázky

§ Kouč musí modelovat chování, jenž od skupiny očekává

§ Oznamovací otázky působí na lidi tak, že se stáhnou do ofenzívy

§ Kouč by měl být nestranný

§ Kouč by se neměl zapojovat do řešení problému

§ Je vhodné, aby měl kouč tyto vlastnosti: otevřený, trpělivý, čestný, bezúhonný, skromný, nestranný a schopný reflektivního přístupu

 

·      Jaká jsou dvě základní pravidla AL? 

o  Oznamovací věty jsou přípustné jen jako reakce na otázky. 

§ Podporují a zlepšují znalosti 

o  Kouč AL má neomezené právo zasáhnout.

§   Když se kouč rozhodne zasáhnout, skupina práci na problému přeruší, vyslechne otázky kouče AL a zodpoví je.  

·      Jak problém prezentovat skupině AL

o  Omezte prezentaci jen na několik minut 

o    Moc informací lidi zaškatulkuje 

o  Předkladatelé problému si mohou připravit odpovědi na tyto otázky: 

o  Jak popíšete problémovou situaci několika větami? 

o  Proč je tento problém pro vás a vaši organizaci důležitý? 

o  Jak jste poznali, že v řešení problému došlo k pozitivnímu vývoji? 

o  Jaké potíže očekáváte, až budete problémem zabývat? 

o  Pokud by byl problém minimalizován nebo vyřešen, co by to přineslo? 

·      Fáze řešení problémů AL

o  Pochopení a přeformulování problému 

§ Pochopení problému je nejdůležitějším krokem k jeho vyřešení. 

§ Pomocí dotazování 

§ Divergence před konvergencí = nejdřív vidět les a pak až zkoumat stromy 

§ Kouč se podílí aktivně 

§ Fázi 1 věnujeme nejvíce času

o  Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu

§  Co chceme a potřebujeme udělat 

§ Nemusí se podařit formulovat přesný a konečný cíl – může se pak vybrousit 

§ SMART 

§ Motivující a smysluplný 

§ Posiluje soudržnost skupiny 

§ Sledování budoucnosti vytváří pozitivní energii 

o  Zpracování a prověření strategií 

§  Jednání skupiny se konkretizuje 

§ Co asi bude fungovat nejlépe a proč? 

§ Jaké zdroje budeme potřebovat? 

§  Jaký bude mít naše akce dopad? 

§ Tvorba akčního plánu má dva aspekty: 

·       Je akce přiměřená problému? 

·       Je akce proveditelné v čase, který je k dispozici? 

§ Identifikace překážek 

o  Provedení akce a její reflektování 

§ Na konci každé schůzky se skupina dohodne na provedení konkrétních akcí.

§ Nutné si stanovit „kdo, co, kde a kdy“ 

·      Způsobilosti rozvíjené v AL  

o  Kritické reflektování, zkoumání, dotazování, systémové myšlení, aktivní naslouchání, sebeuvědomění, empatie, řešení problémů, rozhodování, prezentační a facilitační dovednosti. 

 

·      Charakteristické rysy AL skupiny

o  Společný závazek k řešení problému

o  Jasný a společný cíl

o  Ochota spolupracovat s ostatními na vypracování strategií.

o  Odvaha ptát se ostatních

o  Jasné a přijaté normy

o  Respektování druhých a podpora jejich myšlenek

o  Ochota učit se a pomáhat ostatním se učit

o  Soudržnost a důvěra – vysoká míra důvěry vyplývá také z toho, že se členové nebojí bavit o svých zranitelných místech

 

·      12 kroků pro zavedení AL

o  Získat podporu vrcholového vedení

o  Provést přípravný workshop

o  Vybrat projekty, problémy a výzvy

o  Vybrat a připravit kouče AL

o  Jmenovat členy a ustavit skupiny AL

o  Zajistit orientaci v otázkách AL a připravit členy skupiny AL

o  Zavést a uskutečňovat schůzky AL

o  Přeformulovat problémy a vypracovat akční strategie

o  Ověřit a doporučit akce

o  Realizovat akční strategie

o  Dokončit činnosti a podchytit konečné poznatky skupiny AL

o  Posoudit hodnotu a účinnost programu AL a hledat možnosti jeho rozšíření v celé organizaci

 

·      Nám se v týmu, dle mého názoru, nepodařilo zavést action learning, provedli jsme pokus, přiblížili jsme se k němu, ale plně jsme v něm nebyli. Myslím, že má tato metoda pro náš tým velký potenciál a že bude sloužit jako dobrý nástroj k týmovému učení. Proto ho budeme trénovat a provádět další pokusy.

 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: