Action Learning
Tato esej v podobě výtahu z knihy slouží jako zachycení základních pilířů action learningu.
· Co je to action learning?
o Je to účinný nástroj pro řešení problémů s dispozicí rozvíjet týmové leadry, týmy a organizace.
o Nejrychlejší a nejúčinnější prostředek pro vytvoření učící se organizace.
· AL obsahuje 6 složek
o Problém (projekt, výzva, příležitost, otázka nebo úkol)
§ Vyzývavý a naléhavý a důležitý.
§ Za jeho plnění je zodpovědný celý tým
§ Prezentovaný problém nemusí být tím hlavním problém.
o Skupina (4–8 členů)
§ Přinejmenším 1 člověk by měl dobře znát kontext, v němž je problém zasazen
§ Jedna osoba s pravomocí realizovat akční opatření
§ Jeden nebo více členů by mělo v určité míře problém znát
§ Jeden nebo více členů musí mít zájem problém vyřešit
§ Při více něž osmi lidech vzniká příliš složitá komunikace
o Otázky
§ Pro pochopení povahy problému a reflektivní naslouchání
§ Rozvíjejí dialog (lidé opouštějí osobní omezení a nacházejí celistvost)
§ Podněcují inovativní a systémové myšlení
§ Nové vhledy a náměty pro strategické akce
§ AL je zaměřeno spíše na otázky, něž na řešení
§ Dávají čas členům zapojit své myšlení
§ Stavte je na předchozí otázce nebo odpovědi.
§ Otázky začínající proč?
§ Otázky kladou všichni!!!!
§ Neprosazovat vlastní názory
§ Dá se to dělat nějak jinak?
§ Jaké jiné možnosti vás napadají?
§ Kterých zdrojů jsme zatím nevyužili?
§ Co myslíte, že se stane, když to uděláme?
§ Co by se stalo, kdybyste nedělali vůbec nic?
§ Jaké jiné možnosti máte?
§ Co nám brání?
§ Co se stane, když…?
§ Uvažovali jste již o…?
o Akce
§ Skupina musí být schopna realizovat akci týkající se problému
o Učení
§ Na učení se a rozvoj jednotlivců se klade stejný důraz jako na řešení problému
o Kouč
§ Pomáhá týmu reflektovat, co se učí a jak řeší problémy
§ Pomáhá týmu sledovat jakých výsledků členové dosahují, co považují za obtížné, jakých procesů využívají a co tyto procesy přinášejí
§ Kouč by neměl být stavěn do role experta, kontrolora, učitele nebo předsedajícího
§ Kouč nikdy členům skupiny neříká, co mají dělat, ale svými otázkami jim pomáhá zjistit, co potřebují udělat.
§ Tvoří ovzduší, v němž se členové mohou učit sami pro sebe a od sebe navzájem, rozvíjet sebedůvěru, reflektovat a formulovat nové nápady
§ Úkolem kouče není opravovat nebo kritizovat, ale spíše zvyšovat povědomí skupiny o tom co se děje
§ Pokud se skupina kouče sama na něco nezeptá, kouč jen klade otázky
§ Kouč musí modelovat chování, jenž od skupiny očekává
§ Oznamovací otázky působí na lidi tak, že se stáhnou do ofenzívy
§ Kouč by měl být nestranný
§ Kouč by se neměl zapojovat do řešení problému
§ Je vhodné, aby měl kouč tyto vlastnosti: otevřený, trpělivý, čestný, bezúhonný, skromný, nestranný a schopný reflektivního přístupu
· Jaká jsou dvě základní pravidla AL?
o Oznamovací věty jsou přípustné jen jako reakce na otázky.
§ Podporují a zlepšují znalosti
o Kouč AL má neomezené právo zasáhnout.
§ Když se kouč rozhodne zasáhnout, skupina práci na problému přeruší, vyslechne otázky kouče AL a zodpoví je.
· Jak problém prezentovat skupině AL
o Omezte prezentaci jen na několik minut
o Moc informací lidi zaškatulkuje
o Předkladatelé problému si mohou připravit odpovědi na tyto otázky:
o Jak popíšete problémovou situaci několika větami?
o Proč je tento problém pro vás a vaši organizaci důležitý?
o Jak jste poznali, že v řešení problému došlo k pozitivnímu vývoji?
o Jaké potíže očekáváte, až budete problémem zabývat?
o Pokud by byl problém minimalizován nebo vyřešen, co by to přineslo?
· Fáze řešení problémů AL
o Pochopení a přeformulování problému
§ Pochopení problému je nejdůležitějším krokem k jeho vyřešení.
§ Pomocí dotazování
§ Divergence před konvergencí = nejdřív vidět les a pak až zkoumat stromy
§ Kouč se podílí aktivně
§ Fázi 1 věnujeme nejvíce času
o Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu
§ Co chceme a potřebujeme udělat
§ Nemusí se podařit formulovat přesný a konečný cíl – může se pak vybrousit
§ SMART
§ Motivující a smysluplný
§ Posiluje soudržnost skupiny
§ Sledování budoucnosti vytváří pozitivní energii
o Zpracování a prověření strategií
§ Jednání skupiny se konkretizuje
§ Co asi bude fungovat nejlépe a proč?
§ Jaké zdroje budeme potřebovat?
§ Jaký bude mít naše akce dopad?
§ Tvorba akčního plánu má dva aspekty:
· Je akce přiměřená problému?
· Je akce proveditelné v čase, který je k dispozici?
§ Identifikace překážek
o Provedení akce a její reflektování
§ Na konci každé schůzky se skupina dohodne na provedení konkrétních akcí.
§ Nutné si stanovit „kdo, co, kde a kdy“
· Způsobilosti rozvíjené v AL
o Kritické reflektování, zkoumání, dotazování, systémové myšlení, aktivní naslouchání, sebeuvědomění, empatie, řešení problémů, rozhodování, prezentační a facilitační dovednosti.
· Charakteristické rysy AL skupiny
o Společný závazek k řešení problému
o Jasný a společný cíl
o Ochota spolupracovat s ostatními na vypracování strategií.
o Odvaha ptát se ostatních
o Jasné a přijaté normy
o Respektování druhých a podpora jejich myšlenek
o Ochota učit se a pomáhat ostatním se učit
o Soudržnost a důvěra – vysoká míra důvěry vyplývá také z toho, že se členové nebojí bavit o svých zranitelných místech
· 12 kroků pro zavedení AL
o Získat podporu vrcholového vedení
o Provést přípravný workshop
o Vybrat projekty, problémy a výzvy
o Vybrat a připravit kouče AL
o Jmenovat členy a ustavit skupiny AL
o Zajistit orientaci v otázkách AL a připravit členy skupiny AL
o Zavést a uskutečňovat schůzky AL
o Přeformulovat problémy a vypracovat akční strategie
o Ověřit a doporučit akce
o Realizovat akční strategie
o Dokončit činnosti a podchytit konečné poznatky skupiny AL
o Posoudit hodnotu a účinnost programu AL a hledat možnosti jeho rozšíření v celé organizaci
· Nám se v týmu, dle mého názoru, nepodařilo zavést action learning, provedli jsme pokus, přiblížili jsme se k němu, ale plně jsme v něm nebyli. Myslím, že má tato metoda pro náš tým velký potenciál a že bude sloužit jako dobrý nástroj k týmovému učení. Proto ho budeme trénovat a provádět další pokusy.