Proč jsem si knihu vybrala:
Knihu Action Learning jsem si přečetla jednak ke zkoušce z Týmových dovedností I. a zároveň jsme na tuto techniku měli naplánované TS. Zvolila jsem si čtení knihy v angličtině, abych si procvičila a zlepšila anglickou slovní zásobu v oblasti týmového učení.
Obsah:
Autor v knize Action Learning popisuje koncept řešení problémů, který umožňuje jednotlivcům a organizacím učit se a růst prostřednictvím realizování akcí, které vedou k řešení. Tento přístup k učení je založen na myšlence, že nejlepší způsob, jak se něco naučit, je to udělat, a ne o tom jen číst nebo poslouchat.
Tvorba action learning skupiny, oproti solving-problem skupinám utváří úspěšné lídry, zároveň i týmy a organizace. Zároveň napomáhá k tvorbě učící se organizace.
Action learning skupina musí splňovat 6 složek a řídit se 2 hlavními pravidly.
6 složek AL
Odmítáním a nepřijetím kteréhokoliv komponentu povede k minimálnímu nebo žádnému učení a minimální nebo žádné akci.
Problém (bez problému není akce)
Skupina
Otázky a reflexe
Kouč
Učení
Akce
2 pravidla, která podporují AL:
Stanoviska se říkají pouze jako odpovědi v návaznosti na otázky.
Kouč má právo zasáhnout pro zvýšení efektivity a učení skupiny.
Můj pohled na knihu:
Ze začátku se mi kniha nečetla moc dobře. Z mého pohledu byl úvod zdlouhavý a až po několika stránkách jsem se dozvěděla, co vlastně Action learning je. Když ale přišlo konečně na věc a o čem a co je AL, tak mě kocept hodně zaujal.
Líbilo se mi, že se mi propojily znalosti například z knížek Pátá disciplína a Radikální otevřenost. Také mě zaujal důraz na fakt, že nemusíme být experty, abychom vyřešili problém a v AL skupinách je to dokonce výhodou. Zároveň se mi propojily znalosti nabrané na Leadership programu a jak roli Kouče můžeme využívat v mnoha situacích.
U každé probírané složky jde autor do hloubky (občas se dost informace opakují, ale to je matka moudrosti že) a popisuje příklady, které vedou k lepšímu pochopení techniky. Navíc jsou také v knize přikládané check-listy, podle kterých se můžeme řídit při implementaci action learning skupiny.
Závěr a hodnocení:
Knihu bych doporučila v návaznosti na Pátou disciplínu. Prohlubuje totiž znalosti o složce Týmového učení a dává tak další dílek do skládačky. Navíc se kniha dá opravdu brát i jako návod, což mi osobně pohled na knihu ještě víc zlepšilo.
ATP:
Na vyzkoušení Action learningu jsme měli naplánované TS, které proběhlo, ale bohužel s mojí absencí. Nemohu tedy uvést žádný příklad vyzkoušení této metody, protže jen tak, bez týmu, se vyzkoušet nedá a není to ani každodenní činností. Pokud ale zapřemýšlím, AL by se dal využít momentálně v situaci našeho týmu KAAMOS, kdy nám nevyhovují Business meetingy, máme malou účast a neefektivní průběh. Skupinka by se dala vytvořit, aby vymyslela, jak zlepšit nás pohled na BM, účast a efektivitu.