Proč jsem si knihu vybral?
Knížka se mi hodila do zkoušek a pomohla mi k sepsání portfolií. Téma AL jsme probírali na TS, na kterém jsme řešili základní pilíře této ,,metody‘‘. Sice máme k pochopení ještě daleko, ale určitě to může zefektivnit naše učení v týmu. Navíc jsem o knize slyšel i na crossfertilizaci.
Úvod
AL je nepochybně velmi užitečný nástroj k dosahování cílů v organizaci. Je to nástroj, díky němuž se můžeme efektivně vzdělávat nejen jako jednotlivci, ale i jako skupina. AL nám pomůže zajít u probíraných témat mnohem více do hloubky a vytvářet tak nové myšlenky a nápady. AL pomáhá lidem, aby se stali úspěšnými manažery, leadery, týmy.
2 pravidla pro správné fungování
Jakémukoliv vyjádření předchází otázka
Jedno z pravidel, které úzce souvisí s dialogem. Nedodržení může zapříčinit to, že se konverzace točí v kruhu a informace se opakují. Pochopil jsem to tak, že se mám vyjadřovat až v momentě, kdy pochopím otázku nebo co tím chtěl člověk říct. Vyhnu se tak nedorozumění a šetří to čas.
Kouč může kdykoliv zasáhnout
Tady uplatňuje kouč roli facilitátora, tedy určuje směr a správný chod konverzace, pokud odbíháme od tématu a nic nám dialog neříká.
Základní složky AL
Problém-
Měl by být jasný a zřetelný. Pokud ne, doptáváme se na jeho pochopení správnými otázkami. Důležité jsou akční kroky a rychlé řešení. Nemělo by se zapomenout na reflexy a správné strategie pro řešení problémů.
Skupina-
Základem je mít co nejrozmanitější skupinu, co se týče osobností. Počet je ohraničený 4 až 8 členů a neměl by být porušen. Čím více pohledů, tím lépe, ale při nedodržení horní hranice může zapříčinit to, že se skupina na ničem neshodne.
Otázky-
Správná otázka pomůže prohloubit myšlenku. Dotazem donutíme zbytek zamyslet se a přemýšlet nad danou věcí více, než kdyby se jen argumentovalo. Často jimi pochopíme podstatu věci.
Akce-
Po pochopení problému je zásadní, aby tým uměl teorii uplatnit v praxi. Doporučuje se používat SMART cíle.
Učení-
Pro učení je důležitá reflexe, abychom si uvědomili, co jsme se dozvěděli. Naučit se můžeme nové procesy, postupy. Nasloucháme ostatním a porovnáváme s vlastní myšlenkou.
Kouč-
Pokládá otázky. Usměrňuje konverzaci, abychom dosáhli cíle. Neříká nám ale, co a jak máme dělat. Může kdykoliv zasáhnout do chodu.