Doporučuji přečíst esej Zuzky Piknerové, která skvěle vypíchla to podstatné ze složek AL+ fáze řešení problému.
Co je to Action Learning (AL)?
Proces, který zahrnuje práci menších skupin na problému. Skrze akce se skupina učí. Pomáhá k nalézání kreativnějších a efektivnějších řešení.
Jaké jsou znaky účinného AL?
2. základní pravidla AL
Oznamovací věty jsou přípustné jen jako reakce
Kouč AL má neomezené právo zasáhnout
Složky AL
Problém (výzva, nejasnost, dilema,úkol)
Kritéria problému (pár z nich, str. 42-44)
!Důležité - shodnout se na problému (celá skupina)
Skupina
Otázky
Podporují:
Jak vypadá dobrá otázka? (př.)
Akce
Učení
Jednosmyčkové učení - přímá příčina problému, jaká řešení mohou fungovat
Dvojsmyčkové učení - snaha naučit se a zjistit hlubší příčinu řešení
Trojsmyčkové učení - poznat I kulturu a způsob myšlení, které příčiny a řešení vytvářejí
Kouč
Fáze řešení problému
1. Fáze: Pochopení a přeformulování problému
- nejdůležitější
- dotazování a shodnutí se na povaze problému
- Kouč se podílí aktivně
,,Je lepší se problému napřed dotknout prstem, než si v něm namočíš nos.” - Anonym
2.Fáze formulování cíle, jeho zasazení do kontextu
- Čeho se snažíme dosáhnout?
- přecházíme od toho, co je špatně k tomu, co chceme
-motivující, smysluplný
-cíl práce skupiny
- specifický, měřitelný, dosažitelný, reálný, terminovaný
3.Fáze: zpracování a prověření strategií
-věcné (co dělat), taktické (jak to dělat)
-Co bude fungovat nejlépe a proč? Jaké zdroje budeme potřebovat? Jaký bude mít naše akce dopad?
-2 aspekty ke sledování - přiměřenost a proveditelnost (Je akce proveditelná v čase, který je k dispozici? Je přiměřená problému?)
- určení lidí -vědí co, proč, jak (těm, co na problému záleží)
-vypracování a prověření více strategií = lepší výsledky
4.Fáze: Provedení akce a její reflektování
- konkrétní akce – co, kdy, kde
-příležitost učení se
-reflektování - ne/úspěchů, překvapivých dopadů
Nástroje na řešení problémů (př.)- racionální analýza, brainstormingové nástroje, stromové diagramy, mapování mysli
Další zajímavé myšlenky a citáty z knihy:
Jak se mi kniha četla?
Upřímně, často jsem při čtení myšlenkami odbíhala k jinostem, a nevěnovala obsahu psaného přede mnou. Mrzí mě to, protože jsem se určitě,ochudila o cenné znalosti, které si musím doplnit. Doporučuji ji číst v klidu, beze spěchu, že ji musíte mít do dalšího dne přečtenou. Kniha je napsaná jednoduchým jazykem, nejspíš se řídí zásadou ,,opakování je matka moudrosti”, anebo alespoň jsem občas nabývala pocitu déjà vu, že podobnou myšlenku, v jiné formulaci, jsem už četla.
Pro shrnutí a ucelení vědomostí z knihy mi hodně přispěla, četba esejí od jiných Téček a procházení mých vlastních poznámek. Pro příští efektivnější vstřebávání informací, si zkusím rozdělit čtení na max. 25 str. za den, po 30 min intervalech s minimálně 10 minutovými pauzami.
ATP
Vnímám u sebe nedostatek schopnosti naslouchání a neumím se pozastavovat při TS. Spíše vyjadřuji svoje názory a myšlenky ostatních nechávám rozplynout v toku dialogu. Moc tedy dle AL nepodporuji základní prvky učení jež zahrnují dotazování se a reflektování. Na dalším TS bych chtěla, alespoň 2x, položit otevřenou na vyjádření některého ze člena. Po vyslechnutí odpovědi, zapsat si jeho odpověď a doma, zkusit vymyslet další rozvíjející otázku, na danou odpověď. Postupně tak začít trénovat schopnost pokládání otázek a naslouchání. (ještě bych po realizaci, měla zareflektovat nad účinností mého plánu 😀)
Co už v našem týmu funguje?
Na závěru každého TS, proběhne reflexe na dané TS, vysloví se, co bychom mohli příště udělat lépe. Zatím se nám (z mého pohledu) daří na každých dalších TS, implementovat a ozkoušet ,,vylepšovák” zmíněný v předchozí reflexi.
Co bychom mohli zkusit?
V týmu bych ráda vyzkoušela, v rámci TS, rozdělení do menších skupinek, které by pracovali společně na řešení nějakého problému, který nás trápí (alespoň 1. fázi - pochopení a přeformulování problému).
Anebo si přinejmenším sdíleli - kde a kdy bychom mohli AL uplatnit při naší práci v týmu a určit si akční krok, kdy tak provedeme.