Knihu jsem si vybrala především proto, že jsem vůbec netušila, co jsou to učící organizace a jak fungují. Jen jsem v průběhu času narážela na to, že učící organizace mají velký potenciál a můžeme se v nich mnohému naučit a také se rozvíjet v mnohých oblastech.
Struktura knihy je velice jednoduchá. Stručný úvod metodu AL představuje a popisuje, jakým největším výzvám dnes týmy čelí.
Hned ze začátku také vysvětluje dvě základní pravidla, která v AL platí a to že,
Oznamovacích vět užíváme jen jako reakci na otázku.
Kouč může neomezeně zasahovat.
Tyto principy jsou později rozvity v dalších segmentech knihy, které se věnují šesti základním složkám AL.
- problém
- musí být důležitý, závažný a naléhavý
- využívat ho k učení (akce, pak reflexe)
- reálný časový rámec
- původní problém často nebývá ten, který se nakonec řeší
- skupina
- účast všech je zásadní, aby všichni rostli stejným tempem
- nechat si poradit od někoho nezaujatého zvenčí („pizzař“) nebo odborníka – lepší diverzita než odbornost
- otázky + jejich reflexe
- nepřestat se ptát!
- vedou k pochopení, novým možnostem
- zdroj učení
- zaměřit se na otázky, ne řešení
- začít divergencí, pak konvergence
- jedna otázka ≠ jedna odpověď – může vyvolat více odpovědí!, ale v první řadě uvažovat o otázkách
- braní dominanci jedné osoby
- nevhodné pro AL: návodné, vícečetné
- zapojit všechny do dotazování
- akce
- realizovat akce, následně se poučit
- 1. nezanedbávat pochopení a přeformulování problému!
- 2. formulování cíle, zařazení do kontextu (vytyčit si ho, ne přijmout)
- 3. strategie (vypracovat a zvážit více)
- 4. akce + reflexe
- učení
- cennější poučit se než vyřešit
- získat konkrétní zkušenost–pozorovat, reflektovat–zobecnit, nazvat pojmy–prověřit (Kolbův model)
- získat zkušenost ve skupinách–reflektovat–co se osvědčilo a co zlepšit–praktikovat nové hodnoty a chování (Model interního AL)
- 4 HLAVNÍ PILÍŘE UČÍCÍCH SE ORGANIZACÍ
- vyšší dovednosti a schopnosti učení
- transformovaná kultura a struktura organizace (minimální hierarchie a byrokracie, maximální komunikační tok)
- zapojení celého podnikat. řetězce do procesu učení se (zaměstnanci, zákazníci, dodavatelé)
- větší schopnost řídit znalosti
- kouč
- neměl by být v roli experta
- pokud zasáhne, skupina přeruší práci na problému a věnuje se jeho otázkám – bez něj by mohlo být učení zasaženo naléhavostí problému
- facilitace x koučování
- motivování x posilující povzbuzování