Action Learning
Action learning je metoda pro řešení hlubších problémů v týmu. Je nutné podotknout, že se používá na pouze určitý segment problémů. Přiznám se, že mám lehký problém tento problém identifikovat a celkově se s touto metodou neztotožňuji. Nedůvěřuji jí z toho důvodu, že AL zabírá neskutečně moc času, čas je ta nejcennější komodita, co máme a já si nemohu dovolit věnovat tolik úsilí okolo jednoho problému. Pakliže je sestaven tým expertů, kteří jsou placení za toto řešení problémů, proč ne. Ale tím to pak postrádá smysl, jelikož by se to mělo řešit mezi lidmi, kterých se to přímo týká. Osobně raději vyřeším 5 problémů na 70 %, než 1 na 100 % za stejný čas. Zbylých 30 % se dají totiž průběžně dolaďovat. Je důležité si zvyknout nedělat vše na 100 %, protože nám pak uteče mnoho příležitostí a budeme dle mého názoru stagnovat.
ATP
Geniální příklad mohu uvést na jedné z našich training sessions, kde jsme měli aktivitu ve skupinkách. Byli jsme doktoři a z 10 lidí jsme museli vybrat 1, kterému dáme nové srdce a přežije. Každý z pacientů měl za sebou srdcervoucí příběh. Na řešení byl samozřejmě omezený čas. Pointa byla zachránit alespoň někoho, bylo jedno koho. Samozřejmě žádná skupinka nikoho nezachránila. To bylo poprvé, kdy jsme totiž AL praktikovali a ani jsme o tom netušili, jelikož nikdo z nás tuto knihu v té době nečetl. Shodneme se tedy, že na tento problém je AL opravdu nevhodné.
Další pokus, tentokrát už úspěšnější jsme praktikovali na BG 3RE, kde jsme v malé skupince 5 lidí praktikovali AL na řešení marketingových problémů. Musím říct, že po hodině a půl řešení nás napadlo spousty věcí. Možná by nás ani nenapadly normálním brainstormingem. Nicméně stále ten čas mluví za vše a nevnímám tak tuto metodu tolik produktivní. Věřím, že třeba časem i začnu.
Prvky Action Learning:
V týmu je 4-8 lidí
Společně řeší problém a tím se učí
Proces reflektivního dotazování
Akce k řešení problému
Všichni členové se chtějí učit a rozvíjet
Musí být kouč
Fáze Action Learning
Pochopení a přeformulování problému
Formulace cíle
Tvorba strategie
Reflektování na akci
Dělení AL
Interní: řeší se jeden společný problém
Klasický: Každý člen skupiny přednese svůj problém, který se pak řeší
Problémy
Technické: Už existuje řešení.
Adaptační: K vyřešení je potřeba celé skupiny AL, složité řešení s více variantama, ten kdo ho řeší musí změnit způsob jeho vnímání.