Action Learning je techniku, která nám může být velmi prospěšná. Jak jednotlivcům tak organizacím, aby se staly učícími se organizacemi. Pomáhá nám v týmovém učení a v řešení komplexních problémů.
Hledání správného problému je první kritický krok v provedení AL. Problém by měl být koplexní a neměl by mít jedno jasné řešení. Zárověn by měl být důležitý a naléhavý. Pokud problém nebude důležitý nebude tam tak silná motivace ho dokončit. A ta je důležitá. Zároveň můsí úkol být naléhavý, aby byl časově omezený. A byla cítit nutnost ho dokončit.
Dále by alespoň jeden člen skupiny měl mít dostatečné znalosti ohledně problému. Aby ho mohl skupině přiblížit a mohl nasdílet svoje know-how.
Také je nutné rozližit jestli bude ve skupině řešen jeden nebo více úkolů. AL se bude lišit podle toho kolik problémů řešíme.
Další důležitý faktor je aby se na plnění úkolu tým něco naučil. Proto je na první schůzce dobré si říct co se chceme naučit a pak to na konci zreflektovat.
Skupina AL by měla být různorodá, aby se zvyšovala šance neotřelých a “hloupých” otázek. Protože právě pohledem na věc od různých lidí s různými zkušenostmy a dovednosti dochází k inovaci, která je nezbytná k řešení problémů.
Velikost skupiny by měla být 4-8 lidí, aby skupina bylo dost rozmanitá, ale zároveň stále ješté dost malá pro vysokou efektivitu.
Pro skupinu AL je výhodné, aby zde byl nějaký externista. Protože může přinést nové pohledy a otázky.
Všichni členové by se měli zavázat že se učástní všech schůzek a také by se všechny schůzky měli dopředu naplánovat.
Skupina by také měla mít odpovědnost za úkol, aby na něm pracovala v plném nasazení.
V AL by se oznamovací věty měli používat pouze jako odpovědi na otázky. To by nás mělo dostat k tomu abychom pokládaly otázky místo sdělování názorů.
Otázky by zároveň neměli být uzavřené, protože jinak bude odpověd pouze ano/ne. A to nám příliš nepomůže v učení se.
Otázky by měli být neotřelé a podpůrné. Tudíž by měli posouvat dialog kupředu a pomáhat nám se učit. Je také podstatné si uvědovat načasování. Vědět kdy se ptát je náročná dovednost, kterou se naučíme pomocí AL správně používat.
Také je k správnému fungování naslouchání a otevřenost. Protože pokud nejsme schopni přijmout že náš předpoklad je špatný nemůžeme se učit novým věcem.
Action learning klade velký důraz na to, aby byl problém pořádně pochopen a zformulován než se přejde na jeho řešení. Proto je důležité 1. fázi věnovat dostatek času.
Často se stává že problém, který je zadaný vlastně není problém který je potřeba řešit. Proto je přeformulování kritické, abychom se ujistili že řešíme správný problém a ne jenom důsledek.
Dále je nutné správně zformulovat cíl. Snažíme se najít místo největšího pákového efektu.
Zároveň také nutné si uvědomit jestli je naše řešení trvalé, či jen dočasné.
A v neposlední řadě jestli cíl souvisí s naší vizí.
Musíme si uvědomit překážky a jak je plánujeme překonat.
Je důležité si uvědomit jestli hledáme dostatečně kvalitní řešení a ne jenom rychlá řešení.
Je také nutné si uvědomit jaké důsledky naše akce bude mít. A jestli to nepřivodí nové problémy.
Musíme na každé schůzi určovat další akční kroky.
Je nutné aby u každé akce bylo určeno Kdo? Kdy? Co?
A v neposlední řadě. Co jsme se naučily.
Naše otázky by nám měli poháhat k reflexi a k poznání informací z jiného pohledu.
Jak rosteme jako tým? Jak to můžeme zlepši?
Naše znalosti nabité na AL je pak nutné dále šířit, aby učení probýhalo i mimo tým AL.
Nové dovednosti je nutné aplikovat, jinak nám budou k ničemu.
Je nutné mít v týmu vybudovaný safe space. A také prostředí ve kterém je v pořádku chybovat.
Je nutné pravidelně reflektovat a tak se učit ze svých chyb, abychom se posouvali kupředu.
Své myšlenky a doměnky je nutné vystavovat kritickému myšlení a být otevřený tomu, že jsou naše doměnky špatně.
Kouč je nezbytnou součástí AL. Jeho hlavním úkolem je skupinu vést k učení a nutit je se pozastavit u řešení problému. Také by pomocí otázek měl vést tým k učení.
Je nutné aby kouč používal otázky, aby si udržel svoje postavení a respekt skupiny.
Kouč by se také měl odprostit o hledání řešení a soustředit se na učení se.
Kouč musí své vstupy chytře načasovat. Protože nesmí být příliš brzo ani příliš pozdě.
Kouč také musí věřit AL a podporovat jeho podporu u členů.
Action learnign jsme vyzkoušeli na TS. Já byl zadavatel problému a hned několiv věcí z knihy se potvrdilo.
Také se snažím na našich TS praktikovat umění kladení otázek podle teorie AL. Abychom se lépe učili. Stejně tak jsem při řešení problémů začal věnovat více času tomu problém identifikovat a definovat, abych věděl že řeším správný problém.