Fenomén 7 návyků skutečně efektivních lidí je kniha, o které jsem už mnoho slyšela, ale nikdy se k ní nedostala až do to toho momentu, protože my třeťáci se snad všichni snažíme být co nejefiktivnější vzhledem k tomu, kolik požadavků musíme letos zvládnout a jaký všechny dlouhatánský dokumenty musíme napsat. Zde je tedy mé pojetí 7 návyků, které dle knihy vedou k efektivitě.
PÁR POJMŮ NA ZAČÁTEK
1.PROAKTIVITA
Být proaktivní se v Tiimi učíme všichni. Pro mě osobně je proaktivita hlavně o přijetí zodpovědnosti za všechno, co se mi děje, ať už je to pozitivní nebo negativní, to umím, následně ale pak podniknutí akčních kroků vedoucích k zlepšení situace. S čím občas bojuji , pokud je to něco, co není úplně v mém zájmu - např. pokaždé, když mám dodat daňové přiznání, tak ho dodám pozdě, což je moje chyba,. Tím, že mi to otravuje život, tak s emi do toho nechce.
Produktivitu ještě vnímám jako udělání prvního kroku třeba v kontextu týmu/komunity nebo dobrovolné přijetí zodpovědnosti za něco (v každém týmu je pár lidí, kteří s útočí, ale pravidelně toho mají na starost nejvíc, protože se o to jednoduše přihlásí).
2.KAŽDOU AKTIVITU ZAČÍT S KONEČNOU VIZÍ
Tento návyk mě zaujal, protože ho nevyužívám tak často. Praktikuji ho u větších úkolů, které jsou nutné vykonat k dalšímu posunu - u Tiimi plesu jsem si vždycky představovala, jaké to bude až to všechno dáme dohromady a pak už jen budeme pozorovat ten konečný výsledek plesu jako takového. Pravda je ale taková, že všechno je na sebe navázané, takže i naše vize sama sebe (kdo chci být v budoucnu, co chci dělat, jak chci žít - to, kam směřujeme) je na všechny náročnější či lehčí aktivity navázaná. Teď, když mám dělat něco, do čeho se mi nechce, tak si vždy položím otázku “Proč to dělám” a představím si tu Stellu v budoucnu, která se má fajn, protože to všechno zvládla a hned to jde líp.
3.DÁT PRVOŘADÉ VĚCI NA PRVNÍ MÍSTO
Tento návyk mluví o kvadrantu řízení času. Měli bychom se naučit upřednostňovat povinnosti z kvadrantu 1 a 2. Kvadrant 3 a 4 jsou věci navíc, které jsou zbytečné, jak říká autor. Klíčem k efektivitě je právě kvadrant 2, kam řadíme věci, co jsou důležité, ale nespěchají, tzn. velké povinnosti, které musíme dělat průběžně. Těm bychom se měli primárně věnovat. Samozřejmě se stává, že pokud něco necháme vyhnít, tak se nám to automaticky přesouvá do kvadrantu 1. Kašlali jsme na to, mrhali časem a najednou už to spěchá. Akčním krokem je naučit se říkat ne věcem z 3. a 4. kvadrantu, protože ty vedou k nevyužití času naplno, což nám naopak pomůže upřednostňovat věci z 1. a 2. kvadrantu. Dobrovolně se přiznám, že jsme z toho vinná a tento kvadrant budu do budoucna používat, protože mám hned víc jasno, na co se soustředit.
Zde j můj kvadrant řízení času:
První tři návyky vytváří nezávislost a jsou charakterové. Také vytváří tzv. mentalitu hojnosti, ta nám umožňuje získat důvěru (nesrovnáváme se s ostatními) v sám sebe a posunout se k dalším čtyřem návykům. Ty už by měly vést ke vzájemné závislosti. Opakem je mentalita nedostatku.
4.PŘEMÝŠLEJ - JÁ ZÍSKÁM A TY TAKY
Víme, že být sobec se nevyplácí. Téměř bych řekla, že tento návyky souvisí s určitou empatií ve smyslu nemyslím pouze na sebe, ale dávám si do té rovnice, co mi běží v hlavě i ostatní a jaký dopad má mé konání na ně.
5.KOMUNIKUJ
Pátý návyky je takový Carnegie v kostce. Při komunikaci si musíme dávat pozor na to, že pokud budeme myslet jen na sebe a upřednostňovat, co chceme my, tak se nikdy nedostaneme kam chceme a už vůbec ne k pochopení. Řekla bych, že tento návyk je i obzvlášť důležitý při vyjednávání nebo jiných obchodních schůzkách. Nicméně neplatí to pouze v pracovním životě, platí samozřejmě i v tom osobním. Jak by vim asi bylo s vaší druhou polovičkou, kdyby jste nekomunikovali správně?
6.SYNERGIE
Jsou lidé, kteří říkají, že win - win řešení neexistuje, ale není tomu tak. Jednoduchý příklad je jakýkoliv vztah zákazníka a dodavatele, pokud by se nejednalo o win - win situaci, nikdy spolu obchod neuzavřou. Mimo jiné autor říká, že pokud se nám nedaří nalézt win - win řešení, obchod raději neuzavřeme! Což mi přišlo zajímavé a ve finále logické - v moment, kdy jedna strana nebude spokojená, respektive ustoupí z vlastních požadavků, projeví se to v budoucnu. To stejné opět platí i v osobním životě. Když jsem byla malá, tak jsme s vždy hádali s bráchou o blbostecha zneužívali toho, že předtím jeden z nás ustoupil ze svých nároků, pak zaznívalo to typické “Ale minule jsme se koukali na to, an co jsi se chtěl dívat ty, takže dneska se koukáme na film, který chci já”. Tak přesně tohle není cesta. Místo toho bychom se měli snažit najít film, na který se budeme chtít dívat oba, to je win - win řešení. Ano, zabere víc času, ale obě strany jsou spokojené.
7.SEBEOBNOVA
Autor pro mě překvapivě, ale potěšilo mě to, zahrnuje i starání se sami o sebe. Ano, pokud chceme být opravdu efektivní, musíme do našeho režimu zahrnout i fyzickou aktivitu. Nejen, že nás zdravě unaví, vyplaví se nám endorfiny, odvede myšlenky od práce atd., ale samozřejmě nás drží v určitých zdravých kolejích. Navíc už jen si naplánovat, kdy budeme sortovat vede k otevření si kalendáře a stihnutí věcí, které musíme udělat, abychom se mohli věnovat věcem, které chceme dělat bez pocitu viny. U toho návalu s usmívám, protože už je mojí běžnou součástí fungování.
Knížka se mi líbila, je dlouhá, ale užitečná! Je škoda, že jsem si jí nepřečetla dřív, mohla jsem know - how už dávno využívat. Narozdíl od spousty jiných knížek popisující efektivní time management, návyky a způsoby popisovány v této knize mi přijdou reálně udržitelné a jako věci, které chci dělat nebo to, jaká chci být, tudíž určitě doporučuju.