Proč jsem si tuto knihu vybral?
Kdo by nechtěl být skutečně efektivní? Je pravdou, že o 7 návycích jsem už slýchával dlouho a chtěl jsem zjistit co mi přinese nového přečtení/ poslech knihy.
Jaké jsem si odnesl myšlenky?
Ještě než začneme se samotnými návyky, je potřeba si říct o rovnováze P/PS. A co to je? Jde o produkci a produkční systém. Autor P/PS vysvětluje na huse, která snáší zlatá vejce. Produkcí jsou zde zlatá vejce a husa zde symbolizuje produkční systém. Je potřeba soustředit se na obě tyto položky, protože, když se bude soustředit pouze na produkci (zlatá vejce) zákonitě musí jednou husa vyhladovět a přijdeme o náš zdroj. Pokud se však budeme starat jen a pouze o husu strávíme čas pouze staráním se o husu a nic víc nevytvoříme.
Jak to převést do Tiimi kultury? Tak jak to vidím já: P neboli produkci nám zde symbolizuje naše podnikání a vydělávání peněz. Naše PS je zase známé Training, reading, practice. Důležité je obojí a o obé se musíme s vášní a láskou starat.
Návyky
1. Buďte proaktivní - je to jako s prvním pravidlem úspěchu: převzít za věci odpovědnost. Vždy mám možnost volby. Buď se tedy věci stanou a nebo ne. Vše záleží jen a jen na mě. Reaguji na základě vlastních hodnot. Je pravdou, že v TAPu často slýchávám spíše reaktivní přístupy ke změně. Lidé se cítí podle společenského prostředí. Nicméně je potřeba zatnout zuby a postavit se ke změně čelem najít to co nám změna může přinést a proaktivně změnu přijmout a začít podporovat. Protože pokud se nemohu změnit já, jak by se mohlo změnit okolí?
2. Začněte s myšlenkou na konec - naše známá vize a cíle. Nejen však naše osobní. Tento návyk se nám bude hodit v jakékoliv oblasti života. Přemýšlením na konec se před námi otevírá spousty a spousty cest, jak se tam dostat, na co si dát pozor a jak vše bude zapadat dohromady. Je však pravdou, že každý plán je od toho aby se měnil a proto i vize a naše cíle jsou potřeba pravidelně vyhodnocovat, reflektovat a upravovat tak aby vše bylo aktuální a mi mohli zase nastavit správný kurz.
Tato kapitola také nabízí otázky a techniky, které mohou pomoci ke stanovení vize. Jako nejúčinnější vnímám metodu, kdy si máme vizualizovat vlastní pohřeb a zeptat se sami sebe: co chceme aby o nás řekla: rodina, přátelé, kolegové? Není nic konečnějšího než-li smrt (zatím). A otázkou, která mne vždy nutí k zamyšlení jest: Jakou jsou mé role v životě? A jaké cíle má každá má role?
Tyto techniky jdou použít i v byznysu, vždyť nás to nutí k vizualizaci a otázky ohledně rolí? To nás podněcuje v dopadu, který má daný byznys přinést. To jsou přece super podklady pro marketing nemyslíte?
3. Důležité věci na první místo - K plnému pochopení tohoto návyku je potřeba znát Eisenhowerovu matici nebo také matici důležitosti a naléhavosti (viz. obrázek). Dále bych vám rád představil model efektivnosti EDA, o kterém jsme se bavili s mistrem Cihlou. V čem spočívá? Jde o využití maximální efektivnosti a proto každý process bychom měli buď Eliminovat, Delegovat nebo Automatizovat.
Jak to však souvisí s touto maticí? Je to prosté.
I.kvadrant - to jsou věci, které přichází ad hoc. V ideálním případě, bychom jim měli předcházet (eliminovat), ale nikdo není dokonalý a proto, když přijdou, bychom je měli delegovat.
II.kvadrant - to jsou návyky, které nás posouvají dále v rozhledu a vzdělání. Pro plné využití návyku je nejlepší automatizace, což nám přinese neustálé zlepšování se.
III.kvadrant - jistě to znáte, nesnesitelně řinčící telefon uprostřed maximálního focusu na práci. Toto narušení flow by bylo ideální eliminovat (vypnout zvonění a notifikace na telefonu), avšak né vždy tomu můžeme předejít a proto se musíme uchýlit k automatickým reflexům (nevzít telefon nebo vzít a omluvit se a zavolat až budu mít čas), které nám pomohou ztratit co nejméně času.
IV.kvadrant - sem patří vpodstatě všechny naše zlozvyky. Z pohledu této matice bychom je měli eliminovat a nebo transformovat (či spojit) tak aby nám přinesli z dlouhodobého hlediska co nejvíce.
Nevíte co byste zařadili do kvadrantu II? Mám pro vás otázku, která vám pomůže: Která věc, kterou nedělám by významně pozitivně změnila můj život, kdybych ji dělal pravidelně?
Co si dále z této kapitoly odnáším jsou 2 typy delegování:
1. Typ udělej - zde prostě, řekneme co chceme krátkodobě to šetří čas a člověk minimalizuje potenciál za vlastní odpovědnost.
2. Typ správce - víme co má být dosaženo, zaměřujeme se na výsledky. Jak se ovšem k výsledku daná osoba dostane záleží na ní. Tento princip hojně využíval i Baťa. Šetří to čas z dlouhodobého hlediska a zvyšuje to zodpovědnost u lidí, kteří se cítí vícecení což vám oplácí větší náklonností. Pokud tuto zodpovědnost unesou.
4. Myslete způsobem Win Win - vyhráváme oba. Nenechte se zmást nejde o kompromis. Opravdu jde o způsob myšlení, který nás dovede ke stavu, kdy s prenesenou hodnotou vyhrávají všechny strany a ani jedna nemusí ustoupit. V podstatě jde o hodnotu být férovosti. Ano někdy, půjde opravdu o hodně dlouhý dialog, ale pokud zachováme všechny 4 pilíře opravdového dialogu (naslouchání, respekt, suspendaci a vyjádření) k výsledku se dostaneme a zákazník/ klient/ druhá strana k nám bude mít daleko větší důvěru. A spokojený zákazník či dodavatel je přece ta nejlepší vizitka no ne?
5. Nejdříve se snažte pochopit pak být pochopeni - tento návyk úzce souvisí s bodem předešlým. Jak totiž chcete nalézt ideální řešení, když nevyslechnete a nepochopíte protistranu?
pro efektivní komunikaci nám pomohou 3 slova a jejich posloupnost je důležitá.
Etos - osobní důvěryhodnost → vlastní charakter
Patos - empatie → vztahy
Logos - logická uvažování → logika sdělení
Ve své podstatě hlavním principem tohoto návyku, je empatické naslouchání.
6. Synergie - [1 + 1 = 3< ] co to znamená? jde o to, že celek je více než součet jeho částí. Tento návyk nás nutí hledat každý skrytý potenciál a jak jej spojit s tím co už známe. V Tiimi bych to přirovnal ke sdílení našich dovedností a zkušeností. Na tomto principu se můžeme vzdělávat daleko rychleji. Díky synergii můžeme v týmu nejen sdílet různé modely pro různá odvětví, ale i na základě pozorování a praxe lze vytvořit nové v jiném odvětví.
7. Ostřete pilu - Toto je návyk, na který osobně buď zapomínám a nebo ho docela přeháním. A co je naším ostřením pili? V Tapu bych ostření pily přirovnal ke vzdělávání se. A už je jedno jakou formou, ale nejvíce to pociťujeme zřejmě u knížek a jejich propojování do praxe. Stává se nám ovšem, že i ostřemí pilu dlouho a dlouho, ale k čemu nám pak je naostřená pila, když strom, který chceme pokácet stále stojí? Jako vždy je odpovědí rovnováha. Rovnováha mezi ostřením a kácením stromu. Takže ještě jednou a pak stále a znovu dokola: Training, reading, practice….
Tyto návyky obecně jsou provázány jeden na druhý a proto je potřeba si je osvojovat všechny zároveň nebo alespoň nezapomínat na ostatní. Je zajímavé jak moc se propojují. Podle mých myšlenek se na návyk lze dívat i takto: Chci být proaktivní (1.návyk), ale na co se mám zaměřit, když nevím kam chci dojít? (2.návyk) A když vím kam dojít s čím začít jako první? (3.návyk). Jsem na začátku, a abych úkol zvládl potřebuji se něco dozvědět, abych úkol zvládl efektivně (7. návyk), no jo, ale kdo mi pomůže? Zřejmě někdo pro koho přinesu dostatečnou protihodnotu (4.návyk) ať už v podobě svého přínosu a nebo ideálně v podobě v přínosu výsledku, o který usiluji (6.návyk). Jak to vše ale zjistím? Pokud lidi okolo sebe skutečně pochopím (5. návyk) věřím, že každý z nich mi bude mít co nabídnout.
Toto je jen jedna z úvah jak lze na návyky pohlížet a jak se říká: sto lidí, sto chutí.
Zhodnocení knihy
7 návyků skutečně efektivních lidí přináší vodítko pro změnu mindsetu, který se zaměřuje nejdříve na jedince jako takového a následně na tým a společnost tak aby byl využit maximální možný potenciál. Jelikož Tiimi vnímám jako prostředí, kde změna myšlení se děje a je žádoucí, doporučil bych knihu každému kdo chce něco změnit a neví jak nebo si tím není jistý. Protože jak všichni jistě víme, pro přijetí změny je potřeba začít nejdříve u sebe a až pak u ostatních.