6 klobouků aneb Jak myslet
Autor Edward de Bono je všeobecně uznávanou autoritou na vyučování myšlení jako získávané dovednosti.
Klobouky prohlubují myšlení v souvislostech, strukturální myšlení. Šest klobouků má ilustrovat různé způsoby myšlení jednotlivců při řešení problémů. Metoda vychází z toho, že časové oddělení metod myšlení vede k lepší koncentraci a k lepšímu porozumění vlastních i cizích myšlenkových procesům, odděluje ego od projevu. Každý klobouk symbolizuje určitý způsob myšlení a má svou barvu.
Bílý klobouk = nestrannost
- nahlíží se na problém bez emocí, vysvětlování a argumentací
- nehodnotit, nepřiřazovat argumentacím hodnotu, kategorizovat
- jen fakta, čísla a informace
Červený klobouk = emoce a pocity
- dávají se najevo pocity, intuice
- projevuje se spontánnost
- ostatním je zakázáno pocity jakkoliv hodnotit, aby se nevytvořil emocionální blok,
který může být překážkou na cestě k řešení problémů
Žlutý klobouk = optimismus
- soustředění na pozitivní a konstruktivní stránky, na hodnoty, které problém přináší
- pozitivní a konstruktivní postup
Černý klobouk = negativismus
- kritika, opak žlutého klobouku
- porovnávají se nabízená řešení s reálnou situací i se zkušenostmi z minulosti
a upozorňuje na možná rizika a problémy
- bez emocí
- negativismus, proč něco nepůjde
Zelený klobouk = kreativita
- přináší jakékoliv nápady k realizaci
- je možné nic neříkat
- můžou se mlčky probírat myšlenky a nápady, které by ale během sezení měly zaznít
Modrý klobouk = odstup a přemýšlení o myšlení
- toto je organizátor, facilitátor – člověk s praxí a zkušenostmi
- vypracovává závěry, shrnutí a zapisuje
- každý má v průběhu sezení možnost požádat o modrý klobouk a tak získat odstup
Tato metoda může pomoci řešit téměř jakýkoli typ pracovních nebo osobních problémů a obtíží, které mohou být individuální nebo kolektivní. Příklady úkolů/problémů:
-Zachování kázně ve třídě
-Zvyšování motivace žáků
-Problémy se školní docházkou
-Překonávání bariér v komunikaci
-Řešení konfliktů
Určitě bych tuto metodu ráda v budoucnu vyzkoušela.
Přijde mi zajímavé vyzkoušet si, jak přemýšlejí jiní lidé a mít jinou perspektivu myšlení.
Líbí se mi i záměr této metody a to( mimo jiné ) zlepšení kreativního a kritického myšlení.