6 klobouků aneb Jak myslet


1 bod

Hodnocení: 50 %

Přidáno: 08.01.2020

6 klobouků aneb Jak myslet   Edward De Bono

6 klobouků aneb Jak myslet

 Autor Edward de Bono je všeobecně uznávanou autoritou na vyučování myšlení jako získávané dovednosti.

 Klobouky prohlubují myšlení v souvislostech, strukturální myšlení. Šest klobouků má ilustrovat různé způsoby myšlení jednotlivců při řešení problémů. Metoda vychází z toho, že časové oddělení metod myšlení vede k lepší koncentraci a k lepšímu porozumění vlastních i cizích myšlenkových procesům, odděluje ego od projevu. Každý klobouk symbolizuje určitý způsob myšlení a má svou barvu.




Bílý klobouk = nestrannost 

- nahlíží se na problém bez emocí, vysvětlování a argumentací

- nehodnotit, nepřiřazovat argumentacím hodnotu, kategorizovat

- jen fakta, čísla a informace


Červený klobouk = emoce a pocity

- dávají se najevo pocity, intuice

- projevuje se spontánnost

- ostatním je zakázáno pocity jakkoliv hodnotit, aby se nevytvořil emocionální blok,

 který může být překážkou na cestě k řešení problémů


Žlutý klobouk = optimismus

- soustředění na pozitivní a konstruktivní stránky, na hodnoty, které problém přináší

- pozitivní a konstruktivní postup

 

Černý klobouk = negativismus

- kritika, opak žlutého klobouku

- porovnávají se nabízená řešení s reálnou situací i se zkušenostmi z minulosti

 a upozorňuje na možná rizika a problémy

- bez emocí

- negativismus, proč něco nepůjde


Zelený klobouk = kreativita

- přináší jakékoliv nápady k realizaci

- je možné nic neříkat 

- můžou se mlčky probírat myšlenky a nápady, které by ale během sezení měly zaznít 


Modrý klobouk = odstup a přemýšlení o myšlení

- toto je organizátor, facilitátor – člověk s praxí a zkušenostmi

- vypracovává závěry, shrnutí a zapisuje

- každý má v průběhu sezení možnost požádat o modrý klobouk a tak získat odstup



Tato metoda může pomoci řešit téměř jakýkoli typ pracovních nebo osobních problémů a obtíží, které mohou být individuální nebo kolektivní. Příklady úkolů/problémů:

-Zachování kázně ve třídě

-Zvyšování motivace žáků

-Problémy se školní docházkou

-Překonávání bariér v komunikaci

-Řešení konfliktů

Určitě bych tuto metodu ráda v budoucnu vyzkoušela.

Přijde mi zajímavé vyzkoušet si, jak přemýšlejí jiní lidé a mít jinou perspektivu myšlení.

Líbí se mi i záměr této metody a to( mimo jiné ) zlepšení kreativního a kritického myšlení.




Hodnocení: 50 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Václav Švec - 20.01.2020 - 14:16


V eseji jsou dobře popsané znalosti z knihy. Přijde mi, že je ještě zapotřebí se zamyslet nad tím, co tyto znalosti přinesou tobě, jak je využiješ v praxi Tiimiakatemie(R) nebo jinde.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: