Proč jsem si tuto knihu vybral?
Původní záměr byl si knihu půjčit ke smart readingu. :D (naivka) Posléze se mé Proč změnilo na chci být připraven na téma pro TS, kde se měla řešit naše situace v týmu. Od té chvíle uplynul už nějaký čas, kdy mi knížka ležela v knihovně. Opětovně jsem se k ní vrátil z účelem najít myšlenky, které by mohli pomoci zlepšit nejen můj přístup k TS a práci obecně.
Teorie z knihy:
Teorie mluví o právě 5 příčinách selhávání týmů. Tyto příčiny se zaměřují na důvěru, konflikt, loajalitu, zodpovědnost a orientaci na výsledky. Těchto 5 elementů nevybudujeme přes noc a je potřeba na nich stále a vytrvale pracovat.
A jak by měl tedy vypadat ideální tým? To autor vysvětluje v druhé půlce knihy:
Důvěra:
Produktivní konflikt
Loajalita
Zodpovědnost
Orientace na kolektivní výsledky
Jaké jsem si odnesl myšlenky?
Jak moc jednotlivec ovlivňuje skupinu? - Tento model se u nás v Aconditoru docela opakuje. Někdo se zvedne zažhne se, ale než stihne zapálit zbytek skupiny zase zhasne a nebo se přesměruje na vlastní výsledky. Čím to může být? Asi tím, že nemáme společný závazek. Ano nyní mluvím o čistě společném závazku a nikoliv o sdílené vizi. Protože podle svého pozorování zrovna zde bychom měli začít postupně a přinášet výsledky než začneme dělat raketové skoky.
Jak silné je naše týmové Ego? - Z mého pohledu asi moc ne. Protože pozoruji, že sice jsme zapálení něco dělat, ale nepozoruji, že kdyby ztrácel tým ztrácíme všichni. Možná je to jen z nevědomosti nebo nedostatečného společného závazku, že se spíše zaobíráme na zlepšení našich projektových záměrů, než na to jak se zlepšit jako firma společně. K posílení našeho týmového ega by nám možná pomohlo zrekapitulovat si úspěchy, kterých jsme dosáhli a jak jsme z nich těžili. Příkladem může být výhra v BG pro pana Moulise ze čehož se vyklubal nakonec úspěšný zákaznický projekt.
Zlepšení TS - V knize mi přišlo naprosto úžasné přirovnání týmových porad k filmu. Jak film tak porady musí mít pořádnou zápletku a rozuzlení aby byli záživné. Děje se to ale? Přemýšlel jsem nad tím, jestli bych byl spokojen s našimi TS, kdybych za ně dal to samé jako za lístek do Kina. Skvělá představa, ale výsledek přemýšlení byl odlišný. Podle autora by nám pomohl hlavně zdraví konflikt. To znamená více si naslouchat a hlavně projevit svůj názor, neboli voicing. Dalším pomocníčkem, který bych teď chtěl aplikovat je prioritizace témat a to na základě jejich kontroverznosti. Čím kontroverznější téma, tím dřív bychom se do něj měli pustit. Abychom však došli ke zdravím konfliktům musíme si vypomoci teroií s Dialogu: Voicing, suspending, listening a respekting. Jinak se budeme jen hádat a nic z toho. Pamatuj: ZÁPLETKA a ROZUZLENÍ!
Role lídra - Role lídra v těchto příčinách s sebou nese velikou zodpovědnost. Ostatně jako vždy. Lídr jednak musí jít příkladem, ale zároveň musí dbát na to aby nebyl jediný, kdo je zdrojem kontroly. K tomu mu může dopomoci povzbuzování a oceňování jednotlivců i týmu jako celku
důležité porady po Katrin - Kathrin, neboli lídr týmů z příběhu, který má za cíl udělat ze skupiny manažerů skvělí tým nám poskytuje inspiraci ve formě 4 typů porad, které bychom si měli zachovat. Po úvaze, jsem došel k názoru, že tyto porady vlastně máme, ale ještě je tolik nevyužíváme:
Spojitost s TAP?
Zhodnocení knihy:
Kniha je čtivě napsaná a krásně vše ukazuje v praxi přímo na příběhu, který je na začátku uveden. To mi pomohlo si některé situace představit v reálu a mnoho jsem si jich spojil i s naší situací v týmu.
Kniha dále nabízí cvičení, na odstranění jednotlivých příčin (například osobní dějepis na podpoření důvěry, tím že se lépe poznáme. Skvělé cvičení, pokud máte dostatek otázek a členové týmu na ně chtějí odpovídat a reagovat)