Proč jsem si vybral tuto knihu
Poslední dobou mě začalo zajímat, jak náš mozek funguje a jak ho využít ve prospěch při obchodování a vyjednávání. V dnešní době je velice podstatné mít alespoň základní povědomí o psychologii. Zároveň díky znalostem jsme schopni více zhodnotit naše rozhodování a koukat na věci více objektivně a s větší odstupem.
Hlavní myšlenky z knihy
Systém 1 a systém 2
Systém 1
jedná automaticky
intuitivně
nedobrovolně
bez námahy
dřív mluví, než myslí
Systém 2
pomalý
vyžaduje soustředění
výpočet
analýza
uvážené kroky
Oba systémy jsou potřeba, ale každý je dobrý v jiných situacích. Většinu času používáme systém 1. Priming spouští systém 1. Negativní pocity nás ovlivňují mnohem více, než ty pozitivní, a mozek jim věnuje mnohem větší pozornost. Mozek má averzi vůči ztrátám a snaží se je omezit. Je možné to využít ve svůj prospěch, například při vyjednávání s klientem, když mu řekneme, co může přijít, pokud si náš produkt/službu nekoupí. Systém 1 je ovlivněn fyzickým vzhledem - pokud je někdo fyzicky přitažlivý, lidé ho častou budou považovat za inteligentního, kompetentního a vtipného. Jsou mu připisovány pozitivní vlastnosti jen proto, že ho systém 1 vyhodnotil jako atraktivního. Efekt vlastnictví - když něco vlastníme, máme tendenci tomu přidávat vyšší finanční hodnotu, jen proto, že k danému předmětu máme osobní vazbu.
Jak systémy fungují dohromady?
Systém 2 přijímá to, co mu vadný Systém 1 dává, bez otázek, automaticky. To vede ke kognitivním předsudkům, pokud se nacházíme v náročné situaci, mozková aktivita je náročnější, a tak jsme ochotnější přijmout Systém 1. Ve stresu jsme zranitelnější vůči kognitivním předsudkům. Na automatické myšlení neexistuje řešení - funguje neustále a je pro nás zcela přirozené mít předsudky, nemít je, když chystáme udělat důležité rozhodnutí. Nahrazení systému 1 systémem 2 zcela není možné, systém 2 je příliš pomalý.
Slovníček
Priming - Podnět z dřívějška ovlivňuje vaše pozdější chování a myšlení.
Efekt rámování - volby, které děláme, jsou silně ovlivněny způsobem, jakým jsou nám předávány.
Konfirmační zkreslení - hledáme jen informace a zdroje, které podporují naše názory. Algoritmus konfirmačních zkreslení funguje většina sociálních sítí, aby udržely lidi na aplikaci co nejdéle.