S lean canvasem jsem se poprvé setkala na Ideabox masterclass, kde jsme pomocí něj ověřovali své podnikatelské nápady na trhu.
Lean podnikání je o tom, že náš podnikatelský plán nemusí být napsán jako román na spoustě stran, ale stačí k němu jedna správně rozvržená A4, na které se do 9 polí zachytí ty nejdůležitější body daného podnikání.
Kdo je zákazník
Všechno se to točí okolo zákazníka a jeho potřeby. Produkt, který nikdo nepotřebuje, si nikdo nekoupí.
První vlaštovky a gausovka
První vlaštovky jsou ti, kdo si náš produkt koupí mezi prvními a přeletí pomyslnou death valley a dostanou náš produkt k main streamu. Bez nich by si koupilo produkt pár nadšenců a potom by byznys skončil.
Konec gausovy křivky jsou zase ti, kdo si náš produkt nikdy nekoupí. Nemá smysl se jimi zabývat a snažit se zaujmout všechny, ale spíše si vytipovat cílovku (nebo více cílovek) a na ty mířit.
Neférová výhoda
To je to, díky čemu naše firma vydrží krize, proč poroste a nepřeválcuje jí konkurent, který má větší kapitál nebo levnější pracovní sílu. Je to něco, co se nedá napodobit. Výhodu mají v tomto případě služby, protože ty se napodobují náročněji, než výrobky.
80/20
Paretovo pravidlo jako vždy i tady funguje. Pokud máme 20 % produktu, už s ním musíme jít na světlo světa (na trh) a zjišťovat, jestli to co děláme má smysl a jestli po tom opravdu bude poptávka. Protože pokud to lidi potřebují, tak o to projeví zájem, ikdyž to bude hotové jen z 20 %. A my aspoň nebudeme plýtvat zdroji na to, aby bylo 100% něco, co by třeba nikdo nechtěl.
3 aspekty pro startup
Startup chce dosáhnout plánu dříve, než mu dojdou zdroje. K tomu využívá 3 aspektů, které musejí fungovat všechny 3, 2 nestačí.
RYCHLOST
ZAMĚŘENÍ
UČENÍ