Šest klobouků aneb jak myslet
Edward de Bono
Proč jsem si danou knihu vybrala?
Jaké metody můžeme použít k nalezení nových nápadů, jak efektivně nalézt nové pohledy a nápady na problém, který řešíme? To je otázka, kterou jsem si kladla v týmu, když jsme nevěděli kudy kam.
Nový pojem/definice, o knize a autorovi
Můžeme toto nazývat cizím slovem literální myšlení = způsob myšlení zaměřený především na kreativní řešení problémů, jehož podstatou je nepřímý postup, jak vystoupit z existujících modelů a rámců myšlení za cílem vyvinout nové nápady. Koncept laterálního myšlení zavedl maltský psycholog a kognitivní vědec Edward de Bono.
Co jsem si z knihy odnesla?
Co je to těch šest klobouků?
Je to metoda (jedna z mnoha), která nám pomáhá myslet “out of the box”, vysvětlím.
Každý z klobouků nám napomáhá soustředit se v daný moment jen na jednu věc, to nám může napomoci utřídit si myšlenky. Často totiž v hlavě řešíme několik věcí najednou. Tato jednoduchá metoda nám pomáhá oddělovat city od logiky a informace od tvůrčí činnosti/kreativity.
Máme šest klobouků, každý v jiné barvě, s jiným záměrem:
-Bílý - čistě bílý, nic než fakta, čísla a informace, nestrannost
-Červený - city a pocity, také předtuchy a intuice
-Černý - škarohlíd, negativismus, proč něco nepůjde
-Žlutý - sluníčko a optimismus, pozitivní a konstruktivní přístup, příležitosti
-Zelený - plodný, tvůrčí, rostliny vyrůstající ze semínek, hybná síla, provokativní podněty
-Modrý - odstup a ovládání, dirigent orchestru, přemýšlení o myšlení
Účelem šesti klobouků je myšlení “rozmotat”. Při použití daného klobouku se v daný okamžik soustřeďujeme jen jedním směrem a to napomáhá naší, v tu chvíli “prázdné” mysli, kreativitě.
Lze tak provést účastníky jednání a porad k tomu, aby opustili již zajeté koleje myšlení a zkusili se na danou věc podívat z jiného úhlu.
Tato metoda je velice užitečná pro brainstorming a možný náhled na daný problém/projekt z jiného úhlu pohledu, než jak na něj běžně nahlížíme.
ATP
Měli jsem na toho téma - kreativní metody a konkrétně metodu “šesti klobouků” v loňském roce TS, kde nás celým procesem provedl jeden člen týmu a celou aktivitu facilitoval. Snažili jsme se tuto metodu využít na brainstorming projektů a konkrétně nápadů na firemní BG. Dokáži si představit, že facilitace nemusí být na schůzce potřeba, pokud jsou s metodou všichni zúčastnění seznámeni. Pro nás bylo ale velice přínosné mít člověka, který nás aktivitou provedl a seznámil nás s touto kreativní metodou.