Radikální otevřenost: Jak být silným lídrem a přitom neztrácet lidskostKim Scott
Kvadranty zpětné vazby
Útočná agrese
Je to špatná zpětná vazba. Ale pořád to zpětná vazba a je to lepší než nic. Ačkoliv to může lidi dost naštvat. Ale může být někdy užitečná, protože pokud je váš vztah už dost silný je celkem efektivní.
Manipulativní neupřímnost
Říká jen věci, které nám v něčem pomohou. Buď za účelem od člověka něco získat nebo aby si nás oblíbil.
Ničivá empatie
Nejčastější důvod, proč nedáváme zpětnou vazbu je proto, že nechceme ranit city ostatních lidí. Ale mlčení má ještě větší a ještě ničivější dopad. Proto je chyby se zpětné vazbě vyhýbat jen proto, abychom se vyhnuli konfrontaci.
Nevyhýbáme se zpětné vazbě kvůli ostatním, ale kvůli sobě. Nebuď sobec a říkej, co si myslíš!!!
Radikální otevřenost
Říkáme, co si myslíme a snažíme se o toho co nejméně poranit ego toho komu zpětnou vazbu dáváme. To zvyšuje šanci, že ZP přijme.
Dávání zpětné vazby
Popsav kde se to stalo. Co to bylo za situaci.
Co daný člověk udělal.
Jaký to mělo dopad. Nebo jak jsem se u toho cílil. (není dobré mluvit za ostatní)
Nepoužívat metodu Sendviče. Nefunguje a působí dost manipulativně
Radikální otevřenost funguje jen pokud nám na daném člověku záleží. Protože Radikální otevřenost je náročná a pokud nám nejde o to, aby se člověk mohl zlepšit zvolíme jednodušší způsob.
Příjímání zpětné vazby ulehčí, když se před jejím dáváním zeptám, jestli je v pořádku ji teď dát. Dám tím druhému možnost odmítnout ZV.
Je dobrý nápad si nejprve říct o zpětnou vazbu na sebe. Aby se daný člověk tolik nebál. (Hlavně když máte vyšší pozici)
Užitečná pomůcka je, že zpětnou vazba danému pomůže uvědomit si co dělá. A tím mu pomůžu.
Být stručný a přímý. Pokud se budeme snažit přidávat omáčku moment to jen zbytečně zhorší a bude to vypadat více neupřímně.
Mluvit o činech co daný člověk udělal ne o jeho samotném.
Přijímání zpětné vazby
Uvědomit si že už jen to že zpětnou vazbu dostávám je důkaz toho, že druhému na mě záleží.
Vždy se pozastavovat, než začnu reagovat. (Alespoň 6 sekund). Dost lidí (včetně mě) má tendenci se začít ihned bránit.
Musím být otevřený tomu, že se můžu mýlit jinak ZP nemá moc cenu.
Doptávat se, pokud něco nechápu.
Ovládnout své emoce a za ZP poděkovat.
Pokud se ZP nesouhlasím není dobrý nápad ji začít hned napadat. Může to vyvolat že už nikdy žádnou nedostaneme.
Pár typů pro fungování v týmu
Když se o něčem debatuje určete, kdy je prostor debatovat a do kdy musí byt finální rozhodnutí, aby se předešlo frustraci.
ATP zavedlo se u nás v týmu na BM a mám pocit že to snížilo frustraci.
Abych byl přesvědčivý musím získat emoce posluchačů a zároveň být upřímný.
Trojúhelník od Aristotela emoce, kredibilita logika