Řeš problémy akčně a společně


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.01.2023

Optimizing the Power of Action Learning: Real-Time Strategies for Developing Leaders, Building Teams and Transforming Organizations   Michael J. Marquardt

Zájem o tuto knihu ve mě vyvolal Vašek. Hlavně tím, že ji zařadil mezi povinné požadavky k složení jeho zkoušky. Vašek nám normálně nechává velkou svobodu volby a dokud si danou věc dokážeme obhájit, přijme ji. Z toho usuzuji, že obsah knihy Action Learning je na tolik důležitý, že si bez něho studium s Tiimi nelze představit. Z knihy jsem hned od počátku měl velké očekávání.

Experimentální učení lze rozdělit do 4 fází.


  1. Řešení daného problému
  2. Reflexe na použité metody, výsledky, zkušenosti
  3. Vyhledání dalších problémů, které by se šlo vyřešit podobným způsobem
  4. Řešení dalšího problému naučeným způsobem


Díky této metody se člověk učí aktivně a ze zkušenosti, což velmi usnadňuje si celý proces později znova vybavit a použít. Dále se člověk učí metody reflexe a kritické myšlení, díky kterému dokáže rozeznat další vhodný problém k řešení pomocí podobnému postupu.

Sociální učení

Lidé se přirozeně učí od ostatních - pokud vidí někoho, kdo použije metodu x a setká se s úspěchem, je pravděpodobné, že ji ostatní použijí také, když se ocitnou v podobné situaci. To funguje i v opačném případě, pokud se dotyčný setká s neúspěchem. Ostatní v podobné situaci danou metodu pravděpodobně nepoužijí = poučí se z chyb druhého.

Akční vědecký model klade důraz na objektivitu. K vyřešení našeho problému bychom měli hypotézu podloženou objektivními daty. Naše emoce bychom sice neměly při řešení problému potlačovat, ale měli bychom si jich být vědomy a regulovat je.

Pokud chcete použít action learning ve našem týmu, měli bychom podle knihy postupovat takto:


  1. Identifikujte problém nebo výzvu, kterému čelíte a to, co nepřesněji.
  2. Sestavte malou skupinu lidí (4-8), kteří by mohli být pro řešení problému relevantní a užiteční. Toho docílíme tak, že lidé budou různorodí - z jiného týmu, odvětví, atd.
  3. Určete jednu osobu, která bude mít zodpovědnost i pravomoc facilitovat diskuze a dialogy. Tato osoba je zodpovědná za držení kurzu daného problému a jeho řešení.
  4. Shromážděte informace a zdroje, které vám pomohou řešit problém.
  5. Vytvořte a implementujte plán k řešení problému nebo dosáhnutí cíle.
  6. Podnikněte kroky které vzešly z plánu a vedou k řešení problému.
  7. Reflektujte nad výsledky a vlastním učením z procesu. Diskutujte, kde byste mohly řešení použít dále.


K Tímto způsobem můžeme action learning použít k řešení složitých problémů a podporovat učení a růst ve našem týmu.

Hned při četbě knihy, jsem si vybavil postup pi řešení problémů v našem týmu a identifikoval následující nedostatky.


  1. Nevyužíváme vědomě přínos menší skupinky při řešení problému.
  2. Problém si blíže nedefinujeme a konverzace a dialog se poté štěpí na více témat.
  3. Málokdy máme jasně definovaný cíl či naplánované kroky. Facilitátor pak nedokáže přesně hodnotit, zda se pohybujeme správným směrem.
  4. Na řešení problémů si nevymezíme dostatek času. Nedostatek se následně projevuje v praxi = akce a v samotné reflexi. Ty jsou zodpovědny za učení ze všeho nejvíc, proto bychom jim naopak měli dát nejvíce času
  5. Probémy jsme se snažili řešit hned na místě, ale pokud se opravdu jedná o komplexní problém, je nerealistické očekávat jeho vyřešení do pár hodin. Problém je normální řešit týdny a to pomocí např. pravidelných schůzek




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

01.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: