Úspěšná prezentace
Tuto knížku jsem si přečetl, jelikož se aktivně věnuji rozvoji skillu prodej. Prezentování je nedílnou součástí prodeje, a proto by v něm měl každý obchodník vynikat. V minulosti, na střední škole a ve Formuli, jsem prezentoval velice často. V Tiimi jsem párkrát prezentoval na HC a často pak při prezentování výsledků BG.
Osobně o sobě vím, že jsem často nervózní před prezentováním (při už pak ne). Což mě mrzí, jelikož jsem s tím nikdy problém neměl, až během studia Tiimi se to pro mě stalo stresovým – pravděpodobně, jak jsem vyšel ze cviku. Zároveň jsem zaznamenal, jak obří je rozdíl, když za A prezentuji něco, co mě baví a čemu rozumím, a za B jsem na celou prezentaci připravený. Nejednou jsem prezentoval něco, co jsem viděl poprvé v životě a skutečně je kvalita prezentování znát.
Správná prezentace
Taková prezentace, která je ta nejlepší, tak vždycky zaujme posluchače hned od začátku. Hraje si s emocemi posluchačů a neustále udržuje jejich pozornost. Vhodná je také práce s publikem.
Komunikace
Komunikace je jednou z částí prezentování. Ta se musí vždycky adaptovat na posluchače. Je tedy nutné znát potřeby svých posluchačů a cíl, kterého chci prezentováním dosáhnout. Často bychom měli používat analogie a snímky v prezentaci jsou relevantní. Příprava je také důležitá, alespoň 3x je vhodné si prezentaci nahlas zkusit. Je také nutná příprava na otázky a zamyslet se nad potenciálními odpověďmi.
Odprezentování
Během samotného prezentování je nutné ovládat svoji řeč těla a minimalizovat všechny rušivé podněty. Důležitá je také strategie, jak zvládnout trému. A do prezentace dávám kus sebe, vkládáme tam svoji energii i osobnost.
Prezentace SNÍMKOVÁ
To nám říkají již od střední školy. Každá prezentace musí mít pouze obrázky a k nim máme mluvit. S tím si dovolím nesouhlasit, jelikož dle mého názoru záleží na obsahu prezentace a účelu. Často je potřeba mít v prezentaci tvrdá fakta, čísla a jiná data. A obrázky nikoho nezajímají. Pokud ale prezentujeme zážitky a podobné věci, pak mají fotky navrch.
Postup tvorby je snadný: Připravíme snímky -> připravím podklady totožné ke snímkům -> odprezentujeme psaný dokument.
Prezentace pro POSLUCHAČE
Postup: Analýza profilu posluchačů -> sumarizace sdělení -> vytvoření snímků
Zlatá pravidla:
1. Začněte stanovením cíle
2. Nepředpokládejte zájem posluchačů
3. Vtáhněte posluchače do děje
4. Začněte u konce (důležité věci na začátek)
5. Používejte slovo „vy“
6. Nepleťte páté přes deváté (udržujte jasnou strukturu prezentace)
ATP
Myslím si, že do prezentování dávám často kus sebe a snažím se být hodně energický. I když u toho nejsem moc přesvědčený na HC, ale když prezentuji například v týmu, tak ano. Rozhodl jsem se účastnit kurzu Minutového Řečníka, kde zatím čekám na volný termín a moc se už těším. Na prezentace, mimo BG, tam na to není moc čas, se snažím dopředu připravit a několikrát si je vyzkoušet před zrcadlem, včetně naplánované řeči těla. Nepoužívám poznámky, jedu zkrátka free-style. Dříve jsem zkoušel zpaměti naučené texty. To mi ale nefungovalo, tudíž se držím jasných bodů a v nich improvizuji, případně mám připravené důležité fráze, co potřebuji říci. Když skládám prezentaci, hodně si hraji s pozorností posluchačů. Sestavuji slidy tak, aby neustále prezentace vzbuzovala emoce a silně prezentace udržovala pozornost. Zároveň často používám svá slova (kdo zná můj slovník). Někdo by to řekl, jakože ta slova jsou hrozná. Avšak já moc dobře vím, že tato výplňová slova vždy vzbudí nějaké emoce a zároveň pozornost.