Tuto knihu jsem si chtěla přečíst od chvíle, kdy o této knize na TLF začala mluvit Anička Králová. V knize je popsáno pět fází kmenového vedení od stádium jedna (na hraně) po studium pět (život je úžasný).Dále je zde vyzdvihnut význam budování pevných vztahů se členy týmu, kolegy a zúčastněnými stranami. To zahrnuje aktivní naslouchání, jasnou komunikaci a přítomnost v daném okamžiku. Dále se v knize doporučuje podporovat odpovědnost a inovace.
„Dnešní podnikatelské školy jsou sice přesvědčeny, že jejich úkolem je vychovávat týmové hráče, ale realita vypadá spíš tak, že z nich vycházejí lidé na stupni tři, kteří jsou schopni vystupovat jako jedinci, kteří dosáhli stupně čtyři.“
"Kmenový vůdce, který dokáže ovládat kmen, nemusí být tím, kdo má největší sílu nebo nejvíce znalostí. Je to ten, kdo dokáže sjednotit lidi a motivovat je k jednomu společnému cíli."
"Vždycky existují silné a slabé stránky vůdce, ale to, co ho odlišuje od ostatních, je to, jak se s těmito stránkami vypořádává."
"Každý může být vůdcem, pokud si to dovolí. Kmenový vůdce není dáno ze shora, ale vyrůstá ze společenství, které ho uznává a následuje."
"Přijmout roli kmenového vůdce znamená být připraven na nejhorší, ale věřit v to nejlepší."
"Pro vůdce není nic důležitějšího, než být autentický a žít podle svých hodnot. Když ukáže svou pravou tvář, budou ho lidé následovat."
"Vůdci musí být schopni důvěřovat své intuici a poslouchat hlas svého srdce. Někdy musí riskovat a jít proti proudu, aby dosáhli skutečného úspěchu."
"Kmenový vůdce není nikdy sám. Má kolem sebe skupinu lidí, kteří mu věří a pomáhají mu. Je důležité budovat vztahy a důvěru v rámci společenství."
"Vůdci musí být schopni inspirovat ostatní k akci a motivovat je k dosažení společného cíle. Musí mít jasnou vizi a umět ji sdílet s ostatními."
První stupeň: "Život stojí za prd.“
Lidé v tomto stupni jsou zoufalí a mají pocit, že nemají nad svým životem žádnou kontrolu.
Vyjadřují se frázemi jako:
Typický ukazatel: Osoba se cítí být obětí svých okolností a má negativní pohled na život.
Ze stupně 1 do stupně 2:
Poskytněte podporu a pochopení - Buďte trpělivý a poskytněte potřebnou podporu. Zkuste se vcítit do situace, ve které se daná osoba nachází, a buďte ochotni poskytnout pomoc, kterou potřebuje.
Pomozte osobě najít důvod k pozitivní změně - Pomozte dotyčné osobě najít důvod, proč by měla chtít změnit svůj přístup k životu. Mohou to být například vztahy, kariéra nebo osobní úspěch.
Navrhněte cíle a plán - Pomozte dané osobě navrhnout realistické cíle a plán, jak je dosáhnout. Pomozte jí vidět, že i malé změny mohou mít velký dopad.
Podporujte pozitivní myšlení - Pomozte osobě zaměřit se na pozitivní myšlení. Učte ji, jak se soustředit na řešení problémů namísto toho, aby se soustředila na negativní stránky situace.
Podporujte aktivitu a zdravý životní styl - Aktivita a zdravý životní styl mohou pomoci zlepšit náladu a energii. Podporujte danou osobu, aby se zapojila do aktivit, které ji baví, a aby se snažila udržovat zdravý životní styl.
Stupeň 2: "Můj život stojí za prd."
Lidé v této fázi se cítí o něco silnější než lidé ve fázi jedna, ale stále se považují za oběti.
Vyjadřují se frázemi jako:
Typický ukazatel: Osoba se cítí bezmocná, aby změnila své okolnosti, a často se brání a je uražená.
Ze stupně 2 do stupně 3:
Uznat jejich úspěchy: Osobě na stupni 2 může pomoci uznání jejích úspěchů a silných stránek. Podporování pozitivních aspektů jejího života může pomoci zlepšit sebevědomí a posunout se dále.
Ukázat větší obraz: Lidé na stupni 2 se často soustředí na sebe a své problémy. Pomocí příběhů, nebo jiných nástrojů lze pomoci osobě vidět větší obraz a získat perspektivu na své situaci.
Podpořit empatii a pochopení: Jedním z klíčů k přechodu z fáze 2 na fázi 3 je rozvoj empatie a pochopení pro ostatní lidi. Podpora empatie a pochopení může pomoci osobě uznat, že nejsou jediní, kdo má v životě problémy.
Nabídnout konstruktivní zpětnou vazbu: Poskytnutí konstruktivní zpětné vazby může pomoci osobě identifikovat oblasti, které by mohla zlepšit, a posunout se směrem k většímu sebevědomí a sebevědomí.
Podporovat učení a růst: Osobě na stupni 2 může pomoci podpora učení a růstu. To může zahrnovat poskytování příležitostí pro rozvoj dovedností a znalostí, jakož i podporu osobního růstu a sebezlepšování.
Stupeň 3: "Já jsem skvělý! (narozdíl od tebe)"
Lidé v této fázi se zaměřují na individuální úspěch a dokazování své hodnoty ostatním.
Vyjadřují se frázemi jako:
Typický ukazatel: Tato osoba je poháněna soutěživostí a postavením a často má potřebu být uznávána a chválena.
Ze stupně 3 do stupně 4:
Uznání silných stránek ostatních: Na Stupni 3 se člověk soustředí především na své vlastní úspěchy a silné stránky, ale může přehlížet, že existují lidé s jinými, odlišnými silnými stránkami. Pomáhá tedy upozornit na silné stránky jiných lidí a uznat, že každý má něco, v čem je dobrý.
Naslouchání a respekt: Důležitým krokem je naslouchání a respektování názorů ostatních lidí. Člověk na Stupni 3 si obvykle myslí, že ví nejlépe a ostatní jsou horší. Pomáhá tedy naučit se naslouchat a respektovat názory jiných lidí.
Spolupráce: Když se člověk naučí uznat silné stránky a respektovat názory ostatních lidí, může začít lépe spolupracovat. Spolupráce s ostatními může vést k většímu porozumění, inovativním řešením a úspěchům, které by člověk na Stupni 3 nikdy nemohl dosáhnout sám.
Sebehodnocení: Je důležité, aby se člověk na Stupni 3 naučil správně hodnotit své vlastní výkony a chování. Často má tendenci se vnímat jako neomylný a dokonalý, ale to může brzdit jeho růst. Pomáhá tedy učit se z chyb a nedostatků a pracovat na svém zlepšení.
Empatie: Empatie je klíčová pro úspěšné mezilidské vztahy. Člověk na Stupni 3 se obvykle zaměřuje pouze na sebe a své vlastní potřeby. Pomáhá tedy učit se vnímat pohledy a potřeby ostatních lidí a snažit se na ně reagovat.
Stupeň 4: "My jsme skvělý! (narozdíl od vás)
Lidé v této fázi se považují za součást úspěšného týmu nebo kmene a upřednostňují úspěch skupiny před úspěchem jednotlivce.
Vyjadřují se frázemi jako:
Typický ukazatel:
Ze stupně 4 do stupně 5:
5 stupeň: "Život je skvělý!"
Lidé v této fázi překonali omezení kmenového myšlení a zaměřují se na pozitivní vliv na svět.
Vyjadřují se frázemi jako:
Typický ukazatel: