Začněte s Proč
Autor: Simon Sinek
Proč právě tato kniha?
Proč jsem si vybral právě tuto knihu? V projektu Holy Smoke musíme neustále pracovat s motivací, protože stále nemáme dokončenou naši dýmku, a to nás občas velmi demotivuje. Takže jedním z mých PROČ bylo také to, abych ve slabších chvilkách dokázal sebe i kluky znovu namotivovat a ukázat jim náš směr. Knihu jsem si vybral také kvůli sobě, abych lépe porozuměl tomu, proč je tak důležité používat „Proč“, a abych udržel fokus a motivaci na věci, kterých chci dosáhnout.
Zlatý kruh
Koncept Zlatého kruhu od Simona Sinka je nakreslený kruh, který představuje „Co“. Uvnitř tohoto kruhu je další kruh, který představuje „Jak“. Uvnitř tohoto kruhu je ještě další kruh představující „Proč“. Je běžnější zaměřit se na vnější dva než na nejvnitřnější kruh. Celý svět je plný společností, které vědí, co dělají a jak to dělají. Existuje však jedna otázka, na kterou je někdy těžké odpovědět. Otázka „Proč“. Pokud by otázka Proč byla zodpovězena častěji, tak by se některé úhly pohledu u mnoha společností i lidí lišily.
- Proč je to tak? Obvykle nás zajímá především „Co“, protože náš mozek je tak naprogramován. To je však velmi racionální a logické. Otázka „Proč“ je mnohem širší než „Co“ nebo „Jak.
- Co je moje proč? Chci se dozvědět více o věcech, které mě zajímají. Dělám věci většinou ze zájmu. Proč chci studovat v Team Academy? Mám pocit, že mě Akademie má co učit. Je tolik věcí, které jsem ještě nezkusil, a příležitosti v TA jsou nekonečné. Vím, že jsem se toho už tolik naučil, a to studuji teprve dva roky. Podle toho, jak jsem jako člověk vyrostl a kolik se toho naučil, tak mám do dalšího roku (a možná i víc) velká očekávání.
Před tím, než nastartujete nějaký nový projekt, tak si dobře rozmyslíte, co budete dělat, ale to je jen část toho, co by měl každý před spuštěním projektu udělat. Proč? Protože by pak každý projekt postrádal hlubší smysl. Dalším benefitem je také to, že získáte lepší pohled na to, co vás opravdu baví. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je odpovědět si na následující otázky:
1) Proč chci dělat tenhle projekt?
2) Jak ho udělám?
3) Co budu dělat?
„Když víte své PROČ, přijdou k vám ti správní lidé přirozeně, protože vás přitahují podobné věci a věříte ve stejné věci.“
Tím, že se soustředíte na Proč, se vám otevírá prostor, ve kterém pracujeme s otázkami „Co“ a „Jak“ současně. Simon Sinek používá americké železniční společnosti jako příklad toho, jak je důležité soustředit se na Proč. Kdysi to byly největší společnosti ve Spojených státech. Soustředili se primárně na „Co“. Byly to velké a hrdé železniční společnosti. Lidé se v té době začali stěhovat po celé zemi. Co udělaly železniční společnosti? Po celé zemi vybudovaly železnice. Časy se však od té doby změnily. Letadla a auta se stala populárnějšími a postupně ničila podnikání železničních společností. Došlo k problému s tím, jak společnosti uvažovaly – soustředily se na to, co v jejich podnikání funguje a jak to funguje, ale proč to funguje už nebylo jasné. Pokud by jejich cílem bylo poskytovat lidem mobilitu, tak by jim nepochybně došlo, že v momentě, když se podnikání s letadly začalo rozrůstat, tak mohly být jedním z největších konkurentů. To se nikdy nestalo, protože se příliš soustředili na „Co“ a „Jak“. Důsledkem toho je, že dnes železniční společnosti nejsou ve Spojených státech příliš využívány.
Společnost je jen struktura. Produkty se nijak zvlášť neliší. Nakonec jde o to myslet jinak, a to následně sdělovat lidem. To je důležité, protože lidé nekupují to, co děláte, ale proč to děláte.
Apple je toho skvělým příkladem. Produkty se nijak zvlášť neliší, ale Apple především prodává svůj způsob myšlení. Potom lidé, kteří smýšlejí podobně, jsou dané společnosti velmi loajální. Důvodem Applu je ovlivňovat konkurenční společnosti budováním nástrojů, které posouvají technologie na novou úroveň. Jak to dělají? Vyvíjejí špičková digitální zařízení. Co dělají? Prodávají elektronická zařízení. Když se podíváte na Applácký „Co“ a „Jak“, tak zjistíte, že se dvakrát neliší od toho, jak to ve stejné oblasti dělají jiné společnosti. Existuje spousta společností, které vyrábějí elektronická zařízení, ale stále žádná není jako Apple.
Přemýšlet o věcech více z pohledu „Proč“ se vyplácí. A proč? Protože když se necháte vést vlastním proč, tak si uvědomíte, že váš život začne plynout malinko jinak. Stačí si položit jednoduchou otázku. Proč?
Závěr
Po přečtení knihy jsem si uvědomil, jak moc je důležité být člověkem, který věří ve vnitřní motivaci. V motivaci sebe sama. Mám pocit, že se v dnešní době mnoho lidí motivuje něčím vnějším. V knize je krásně ukázáno, že peníze mohou být velkým motivátorem, ale pokud vás to, co děláte, opravdu nebaví a nenajdete v tom větší smysl, tak nebudete nikdy spokojenější. Knihu bych doporučil každému, kdo se nedokáže na věci dívat z různých úhlů pohledu.