Základy strategického řízení a rozhodování


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.01.2022

Základy strategického řízení a rozhodování   Thaddeus Mallya

Definice strategie a strategického řízení, myšlení

Autor uvádí několik definic strategie jiných autorů. Jednou z nich je definice D’Aveniho (1994), podle které je strategie nejen tvorba vlastní výhody, ale také kreativní destrukce výhody konkurentů.

Dále se shodují na tom, že strategie je soubor prostředků, které nás vedou k našemu cíli.


Strategické myšlení

Včerejší strategie se nehodí jako strategie pro zítřek, i když se v minulosti osvědčila.

Dal by se složit z dvou aspektů – z kreativity a inteligence, kterou tedy bereme jako práci s daty a informacemi. Čili na základě dat a faktů pomocí kreativního vnímání přicházíme s novými idejemi, a to je strategické myšlení.


Leidtkův model strategického myšlení


Jak vypadá úspěšný stratég?

Je otevřený novým věcem, neřídí se předsudky

Je spontánní a myslí nekonvenčně, vytváří vlastní standardy

smysl pro realitu, stojí nohama na zemi a vidí věci takové, jaké opravdu jsou


Vývoj strategií


Proces strategie


Výhody strategického řízení

Firma aktivně tvoří svou budoucnost

Firma iniciuje a ovlivňuje dění ve svém okolí, nejen reaguje na změny

Využívá racionální, systematické a logické přístupy

Přináší porozumění (mluví i o dialogu)

Zvyšuje ziskovost

Uvědomuje hrozby a připravuje na ně

Zlepšuje koordinaci

Snižuje odpor ke změnám

Přináší disciplínu


Formování vize, mise, cíle

Fungující vize je ZŘEJMÁ A JASNĚ SPECIFIKOVANÁ

Bariéry vize:

  zainteresovanost interními procesy

  touha chtít provést změny za každou cenu

  neschopnost provést určité změny

  nedostatečné znalosti oboru


Mise je způsob, jak se dostaneme k vizi.

Měla by následovat naše hodnoty a etické zásady, definovat kde jsme a kam se chceme dostat a jak to tedy provedeme.

Dotýká se všech oblastní podniku.

Odpovídá na otázky zákazníků, trhu, technologie, filozofie, zaměstnanců i naší image – zkrátka kompletní obraz toho, co a jak budeme dělat při cestě k vizi.


Cíle jsou obecné nebo konkrétní. Konkrétní mají být smart. Všechny cíle musí být v souladu s naší misí.



ATP model

Z knihy jsem nejvíce využila kapitolu o analýzách. Na zkoušku Dovednosti v řízení jsem na projekt Luštěninov, kde jsem měla na práci analýzu vnějšího prostředí, vypracovala Porterovu analýzu pěti sil.

V knize je velké množství otázek, které je vhodné si během analýzy pokládat, odpovídat na ně a na základě toho nám vyjde závěr analýzy.

Dále kniha popisuje metody analýzy vnitřního prostředí firmy, kde rozebírá: marketing, technologii, výrobu, pracovní zdroje, finance. Ke všem těmto oblastem nabízí stejný způsob otázek, u financí ještě kupu vzorců pro výpočty. Analýzu vnitřního prostředí využiju v projektu Svatbičky, kde budeme zpracovávat business plán v následujících týdnech.

Přímo strategii jsem nikdy nevypracovávala a v brzké době to asi neplánuji, tato jedna knížka mi k tomu nestačí. Proto pro mě byly kapitoly o implementaci a vyhodnocování strategie hodně abstraktní.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

30.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

29.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

29.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

28.04.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

28.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: