Definice strategie a strategického řízení, myšlení
Autor uvádí několik definic strategie jiných autorů. Jednou z nich je definice D’Aveniho (1994), podle které je strategie nejen tvorba vlastní výhody, ale také kreativní destrukce výhody konkurentů.
Dále se shodují na tom, že strategie je soubor prostředků, které nás vedou k našemu cíli.
Strategické myšlení
Včerejší strategie se nehodí jako strategie pro zítřek, i když se v minulosti osvědčila.
Dal by se složit z dvou aspektů – z kreativity a inteligence, kterou tedy bereme jako práci s daty a informacemi. Čili na základě dat a faktů pomocí kreativního vnímání přicházíme s novými idejemi, a to je strategické myšlení.
Leidtkův model strategického myšlení
Jak vypadá úspěšný stratég?
Je otevřený novým věcem, neřídí se předsudky
Je spontánní a myslí nekonvenčně, vytváří vlastní standardy
Má smysl pro realitu, stojí nohama na zemi a vidí věci takové, jaké opravdu jsou
Vývoj strategií
Proces strategie
Výhody strategického řízení
Firma aktivně tvoří svou budoucnost
Firma iniciuje a ovlivňuje dění ve svém okolí, nejen reaguje na změny
Využívá racionální, systematické a logické přístupy
Přináší porozumění (mluví i o dialogu)
Zvyšuje ziskovost
Uvědomuje hrozby a připravuje na ně
Zlepšuje koordinaci
Snižuje odpor ke změnám
Přináší disciplínu
Formování vize, mise, cíle
Fungující vize je ZŘEJMÁ A JASNĚ SPECIFIKOVANÁ
Bariéry vize:
zainteresovanost interními procesy
touha chtít provést změny za každou cenu
neschopnost provést určité změny
nedostatečné znalosti oboru
Mise je způsob, jak se dostaneme k vizi.
Měla by následovat naše hodnoty a etické zásady, definovat kde jsme a kam se chceme dostat a jak to tedy provedeme.
Dotýká se všech oblastní podniku.
Odpovídá na otázky zákazníků, trhu, technologie, filozofie, zaměstnanců i naší image – zkrátka kompletní obraz toho, co a jak budeme dělat při cestě k vizi.
Cíle jsou obecné nebo konkrétní. Konkrétní mají být smart. Všechny cíle musí být v souladu s naší misí.
ATP model
Z knihy jsem nejvíce využila kapitolu o analýzách. Na zkoušku Dovednosti v řízení jsem na projekt Luštěninov, kde jsem měla na práci analýzu vnějšího prostředí, vypracovala Porterovu analýzu pěti sil.
V knize je velké množství otázek, které je vhodné si během analýzy pokládat, odpovídat na ně a na základě toho nám vyjde závěr analýzy.
Dále kniha popisuje metody analýzy vnitřního prostředí firmy, kde rozebírá: marketing, technologii, výrobu, pracovní zdroje, finance. Ke všem těmto oblastem nabízí stejný způsob otázek, u financí ještě kupu vzorců pro výpočty. Analýzu vnitřního prostředí využiju v projektu Svatbičky, kde budeme zpracovávat business plán v následujících týdnech.
Přímo strategii jsem nikdy nevypracovávala a v brzké době to asi neplánuji, tato jedna knížka mi k tomu nestačí. Proto pro mě byly kapitoly o implementaci a vyhodnocování strategie hodně abstraktní.