Vyjednávání


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.11.2021

Vyjednávání - Management do kapsy 10   Patrick Forsyth

Vyjednávání

Management do kapsy 10 – Patrick Forsyth

PROČ TUTO KNIHU?

-       Tuto knihu jsem si vybrala jak pro pracovní život, tak pro život osobní. Knihy je plná technik a praktik pro úspěšné vyjednávání. Nejvíce mě zaujala řeč těla – co svým postojem může člověk říkat.


Vyjednávání dokáže urovnat vztahy. Může nám ušetřit čas, peníze, rozčilování, nervy. Můžeme si vyjednat i výhodnější podmínky nebo postavení v práci. Vyjednávat začínáme v situaci, kde se sejdou dva nebo více lidí s různými názory a pokoušejí se najít shodu v určité otázce. Může se jednat o výjimečnou události nebo o součást dlouhotrvajícího vztahu.

Vyjednávání je vlastně formou komunikace, kterou označujeme výrazem přesvědčovací komunikace. Jedním slovem – dohadování. Smyslem přesvědčovací komunikace je získat, co chcete. Smyslem vyjednávání je uzavřít co možná nejlepší dohodu: získat to co chcete, nejlepším možným způsobem.


Dva typy vyjednávání:

1)    Distribuční (Někdy se také označuje, jako vyjednávání typu „vítězství/prohra“) - Nastává v situaci, kdy jsou obě strany v konfliktu. Cílem každé strany je porazit protivníka. Tato snaha vede k volbě negativní taktiky a zvyšuje pravděpodobnost konfrontace. Za této situace je obtížnější dospět k uspokojivému výsledku než při jiných a vzájemně vstřícnějších setkáních.

2)    Integrační (Označuje se také jako typ „vítězství/vítězství“) - Nastává v situaci, kdy je cílem obou stran nalézt schodu. Spoluprací a vzájemným porozuměním lze dospět k výsledku, který je přijatelný pro obě strany.


Kdy vyjednávat:

- Při prodeji a přesvědčovací komunikaci

- Při nakupování

- Při jednání se zaměstnanci

- Při smírčím řízení

- Při mnoha obchodních a osobních jednáních

- Od nákupu počítače až po termín a čas restaurace


Podstata procesu

Podstata vyjednávání spočívá v:

1)    Určení problému

2)    Diskusi

3)    Dohodě

4)    Nalezení souhlasného stanoviska

Různé prvky procesu vyjednávání se nazývají proměnné nebo ústupky.


Co jsou to proměnné? Př.:

- Proměnné – to co ovlivňuje vyjednávání v náš prospěch či neprospěch. Nějaká omezení, věci, které musíme zohlednit.

- Cena, sleva, doručení, platební podmínky, lidé, příplatky, smlouvy, lhůty, dokumentace, další služby, servis, načasování, časový rozpis, záruky, naléhavost, místo, možnosti


Co dává vyjednavači schopnost ovlivnit události?

- Příslib odměny – Můžeme druhé straně nabídnout něco, co chce, a proto Vás bude muset vyslechnout.

- Hrozba postihu – Zjevný úmysl neposkytnout něco, co druhá strana chce.

- Oprávněnost – Faktický důkaz – něco co má platnost argumentu.

- Strašák – něco co použijeme jako výhodu pro sebe (např. soucit)

- Sebedůvěra – pokud vás druhá strana vnímá jako sebejisté, schopné, výkonné, zdatné, bude si méně jistá vlastním postavením


NIKDY NEPODCEŇUJTE SVÉ SCHOPNOSTI, ANI SCHOPNOSTI DRUHÉ STRANY

 

Čtyři základní pravidla vyjednávání:

1) Mířit vysoko - Usilujte o nejlepší možnou dohodu. Slevit můžete vždycky, stupňovat požadavky je obtížnější.

2) Získejte "nákupní seznam" druhé strany - čím více víte o představách druhé strany, tím lépe pořídíte. Chcete-li to zjistit a současně mít na mysli obě strany diskuze, využijte:

    - přípravu, předchozí znalosti, zkušenosti, obratné dotazování

3) Mějte na mysli celek - Nepodceňujte složitost vyjednávání. Vyjednávání je úspěšné při vzájemné souhře prvků. Po celou dobu musíte mít na mysli všechny prvky. Prvky: cíl vyjednávání, příprava, potřeby druhé strany apod.

4) Nepřestávejte pátrat po proměnných - Zůstaňte přizpůsobivý. Nedržte se za každou cenu svého původního plánu nebo svých počátečních úmyslů. Buďte ostražití a bystří.


Chování - taktické manévry

Kniha je plná spousty taktických manévrů, jak vyjednávání otočit v náš prospěch, já jsem vybrala některé z nich:

1      -  Skryté motivy - Př.: položíme otázku a nedostaneme na ni odpověď - ostatní pátrají po skrytých motivech, které podle jejich názoru stojí za vašimi otázkami a oddalují tak uzavření dohody.

2      Naznačení směru - jasně posazené otázky pro nasměrování dalšího jednání. Nikdy nedávejte otevřeně najevo nesouhlas

3      Shrnutí - dobrý vyjednavač pravidelně shrnuje výsledky jednání. Shrnutí nám umožní zůstat nad věcí.

4      Budoucí vztahy - vždy usilujte o zakončení v přátelském duchu a s ohledem na to plánujte poslední kroky jednání.

5      Aktivní naslouchání - dobrý vyjednavač pečlivě naslouchá a nic mu neunikne. Pozor abyste neslyšeli jen to co slyšet chcete.


Pusťte se do toho - 7 klíčových fází

 - Určete si jasné cíle

 - Určete si potřeby druhé strany

 - Určete prvky vyjednávání

 - Uvažujte o ústupcích a jejich hodnotě

-  Vypočítejte celkové náklady své nabídky

- Připravte si svá stanoviska

- Připravte se na jednání


Taktické manévry - ŘEČ TĚLA

Jak se projevují?

1) Otevřenost a nepředpojatost se projevuje – otevřené dlaně, rozepnuté sako

2) ostražitost se projevuje – paže zkřížené na hrudi, přehozená noha přes područku židle, gestikulace sevřenou pěstí, zkřížené nohy, natažený ukazováček

3) přemýšlení a analyzování – pohyb rukou v blízkosti obličeje, hlazení brady, sundáním a čištěním brýlí, pohled přes okraj brýlí, naklonění hlavy

4) sebedůvěra se projevuje – prsty rukou opřenými o špičky (do věžičky), ruce založené za hlavou, ruce položené na klopách saka, vzpřímený postoj

5) nervozita se projevuje – odkašláváním, pohyb rukou před ústy během řeči, hlasité oddychování

6) frustrace – krátké oddychování, pevně sevřené ruce, hrabáním do vlasů, mlaskavé zvuky, lomení rukama

7) znuděnost – prázdný pohled, bubnování prsty o stůl, vložení hlavy do dlaní

8) souhlas – dlaní položenou na hruď, otevřené paže a dlaně, přiblížení se k partnerovi

9) očekávání – tření dlaní o sebe, zkřížením prstů


Typy reakcí - Co dělat?

1)"Chaos" dává najevo hněv, rozlíceně odchází. Čeká, že se omluvíte nebo se také rozzlobíte...

- A my: Zachováme klid, dáme najevo znepokojení nad možným nedorozuměním, hledáme vysvětlení, počkáme, až se druhá strana vlŕátí do normálního stavu a budeme pokračovat.

2)  "Já ubožák" žadoní o zvláštní soucit, zájem nebo přístup, protože je ve svízelné situaci. Čeká, že budete velkorysejší protože pocítíte lítost....

- A my: Nenecháme se odradit a nebudeme přehnaně soucitní. Uznáme problém, Upřesníme naše postavení a vrátím rozhovor do původních kolejí.

3) "V žádném případě" okamžitě prohlásí, že o jednom prvku dohody nelze vyjednávat. Čeká, že to vzdáte, nebo nabídnete výhodnou dohodu...

- A my: Navrhneme, že sporný prvek zatím necháme stranou, přejdeme k jiným záležitostem  a vrátíme se ke spornému prvku teprve tehdy, až navážeme vztah a máme jasno v jiných záležitostech.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

06.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

05.05.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

05.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: