The knowledge creating company


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 05.05.2024

The Knowledge-Creating Company (Harward Business Review)   Ikujiro Nonaka

The knowledge-creating company

Proč jsem si knihu vybral?

Zaujalo mě v týmu, jak někteří členové dokáží skvěle komunikovat své znalosti a zkušenosti dále do týmu a chtěl jsem se to naučit taky, tahle kniha mi byla doporučena jako taková příručka, která je uchopitelná pro všechny.

Co jsem se naučil?

Spirála tacitnich a explicitních znalostí 4 fáze, které se vždy opakují.

1.       Socialization (navázaní spojení)

2.       Articulation (zjištění bližších informací)

3.       Combination (sepsání příručky/manuálu)

4.       Internalization (zlepšování produktu)

ATP: zašel jsem na stánek s Churros. Kde jsem viděl celý proces výroby. Stopnul jsem si čas výroby viděl veškeré potřebné suroviny včetně postupu. Zeptal jsem se na bližžsí info. Následně jsem to sdělil týmu, podle které jsme udělali příručku výroby Churros. Ve finální verzi si už jen hrajeme s receptem a vymyslíme, jak ho vylepšit nebo snížit náklady.

Jak lze nabít znalosti a zkušenosti.

1.       Tacit -> Tacit = stínováním někoho excelentního v profesi.

2.       Explicit -> Explicit = zjistím informace ode všech a udělám z toho výpis.

3.       Tacit -> Explicit = vysvětlení postupu pečení chleba, recept.

4.       Explicit -> Tacit = nový systém, který bude používat celá firma.

Metofory, analogies, models -> jsou tří termíny skrze které velké firmy konvertují tacitní znalosti do explicitních.

Metafora – přenesení významu na základě podobnosti, v knize spíše věcné souvislosti takový symbol, s kterým si to každý spojí.

Metafora je ideální prostředek pro předávání tacitních znalostí na explicitní -> jelikož formuje myšlenku, zkušenost do úplně nového spektra, které je uchopitelné pro každého.

ATP: Nevědomky se mi povedlo v prvním semestru komunikovat do týmu naši myšlenku finanční struktury, která vznikla na jednom náhlém sezení. Přirovnal jsem ji na jednoduché metafoře sklenic, při které když se jedna naplní přeteče to do další, a tak podobně. Bylo pro mě až překvapující, jaký skvělý ohlas a podporu to získala. Právě díky té jednoduché uchopitelnosti. Přijde mi, že přesně v ten daný okamžik jsem se snažil z interpretovat novou nabitou znalost ohledně finanční struktury do týmu.

Analogie je krůček mezi čistou představivostí a logickým uvažováním.

Modely jsou už závěrečné produkty, výrobky, nápady, které vyvstanou z firmy.

Zde je to vysvětlováno, kdy firma Honda už byla přesycena její známostí a chtěli proniknout s něčím novým ne tak drahým ani zároveň moc levným. Čistě nový koncept. Nejvýkonnější ředitelé vymysleli tedy frázi (metafora) „Let’ s Gamble“, která byla uchopitelná pro ostatní zaměstnance a týmu co vyšší požadují. Následně se sestavil mladý tým jedinců, kteří tento koncept měli vymyslet. Přišli s nápade Tall boy (analogie), který svým konceptem byl co do délky nejkratší a co do výšky nejvíce komfortní pro uživatele. Něco takového přesně firma očekávala, a proto s tím šla na trh (models) vytvořili první prototyp, který se uchytil a byl velice úspěšný.

Vize

Vize společnosti musí mít také otevřený konec a musí podléhat řadě různých, a dokonce protichůdných interpretací. Na první pohled se to může zdát rozporuplné. Neměla by přece být vize společnosti jednoznačná, koherentní a jasná? Pokud je však vize příliš jednoznačná, stává se spíše rozkazem nebo pokynem. A objednávky nepodporují vysoký stupeň osobního nasazení, na kterém závisí efektivní vytváření znalostí.

Nejjednoznačnější vize dává zaměstnancům a pracovním skupinám svobodu a autonomii při stanovování vlastních cílů. To je důležité!

Zajímavost:

Japonské společnosti si vybírají zaměstnance, u kterých počítají, že v průběhu let zastoupí minimálně 3 různé pozice/role ve firmě, aby lépe pochopili jak organizace/firma funguje. Díky tomu může firma přijít s novou perspektivou do daného segmentu výroby a zefektivňovat svůj proces nýbrž šířit nové znalosti do celého týmu.

Závěr:

Je důležité používat metafory, jsou prvotní formou předávání našich tacitních zkušeností na uchopitelné znalosti, které se následně dají dále formovat, právě díky tomu, že si je každý může představit a spojit s tím co v životě má. Je to něco jako symbol origami, podle kterého každý pozná, že jde například o pánský či dámský záchod. 

Lépe jsem díky této knize zase uchopil vizi a chci na ni klást větší důraz v našem týmu.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

18.05.2024

Kategorie: Vedení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

15.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: