Učící se organizace


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 25.01.2021

Učící se organizace   Ivana Tichá

Učící se organizace

 

Know-How a Know-Why jsou základní principy učení, nemůžeme se učit JAK bez toho abychom věděli PROČ.

Zaměstnanci by si na své chyby měli přijít samy. Kritizovat jen pokud je to nutné, udržovat pozitivní náladu. Chválit. 

 

Učení v organizaci potřebuje čas, je také potřeba podporovat týmovou práci, podporovat otevřenou komunikaci. Manažeři by měli žádat o reflexe zaměstnanců, které mají pod sebou, a hlavně by se z toho měli ponaučit. 

Důležité je podporovat lidi k dělání nových věcí nebo věcí jinak, učení se => chybování

Většina organizací má dnes strukturu, která nepodporuje učení.

 

 

Archetyp 1 

Časové prodlevy

 „Hoďte žábu do vroucí vody a vyskočí, hoďte žábu do vlažné vody a postupně zvyšujte teplotu, žába se zaživa uvaří“. Problematiky časové prodlevy spočívá v tom, že od dětství jsme zvyklí na okamžitou odezvu (šáhneme na horkou plotnu, hned se spálíme), ale svět takto nefunguje. Od akce k reakci je většinou časová prodleva, která je pro lidi velice těžko zaznamenatelná. Lidé se snaží řešit symptomy problému, avšak ne jeho původ (u symptomů je rychle viditelná reakce, avšak pokud pouze řešíme symptomy problému, problém nikdy nezmizí). 

Určení archetypu: 

Řeší se krátkodobé symptomy a nemyslí se na dlouhodobé následky?

Řeší se problém stylem „Takhle to vždycky fungovalo, proč by to nemělo fungovat teď?“

Řešení: 

Oddělení symptomů od problému

Zvážení dlouhodobých následků neřešení problému, ale pouze jeho symptomů

Zamyslet se, jestli náhodou neřešíme pouze symptomy

 

Archetyp 2

            Alokace zdrojů

Lidé se snaží získat nejvíce pro sebe, a ne pro ostatní => trpí všichni

Určení archetypu:

Mají skupiny lidí neomezený přístup ke společným zdrojům?

Přemýšleli jste proč dříve bylo více zdrojů než teď?

Převažují individuální cíle před skupinovým?

Řešení:

Identifikace společných zdrojů

Identifikace motivů k použití společných zdrojů

Přiblížení následků vypotřebování společných zdrojů jednotlivcům

 

Archetyp 3

            Konkurence

Podnikání kroků k vyřazení konkurence, avšak konkurence dělá to samé. Snížíte ceny a konkurence udělá to samé => oba zkrachujete

 

Archetyp 4

            Organizační past

Krátkodobě řešíte problémy což má zdánlivé pozitivní výsledky. Toto řešení neustále opakujete, dokud se řešení nestane neefektivní. Zdánliví krátkodobý hrdinové => technici vyřeší problém padání bankovního systému, avšak tento problém se opakuje => neřešíte problém pouze symptomy.

 

Archetyp 5

            Limity růstu

Pokud se dostanete ke svému limitu růstu, růst se zastaví (zpětnovazební smyčka). 

 

Archetyp 6

            Alokace zdrojů

Konkurence v rámci organizace. Dvě oddělení mají přidělené určité zdroje.

 

Archetyp 7

            Soustředěnost na cíle

Různé okolnosti mohou firmy odvést od původního cíle.

 

 

Mentální modely

Model 1

Chválíme spolupracovníky, říkáme jim to, co je udělá šťastnými. Neříkáme to, co si myslíme, neříkáme všechno. Obhajujeme svou pozici až k vítězství – prohra znamená slabost.

            Lidé se snaží vyhýbat konfliktům až zpustoší celou organizaci. Lidé předstírají upřímnost a otevřenost. Problémem je že problémy nevyplavou na povrch, nakumulují se.

Řešení = častěji pokládat otázky, které rozvedou problematiku

 

Jak poznáme učící se organizaci

1)    Strategie podniku podporuje učení (zpětné vazby)

2)    Všichni mají šanci podílet se na vyvíjení strategie podniku

3)    Větší informativnost – všichni mají přístup ke stejným informacím

4)    Pomáhá jednotlivcům pochopit fungování financí v podniku

 

Jak se může organizace učit

1)    Získávání znalostí

2)    Získávání zkušeností a dovedností

3)    Osobní rozvoj 

4)    Společné bádání (dosahování cílů společně)

 

Pět disciplín učící se organizace

1)    Osobní dokonalost (rozvoj vlastní osobnosti)

2)    Sdílení mentálních modelů

3)    Sdílená vize

4)    Týmové učení (dialog)

5)    Systémový přístup 

 

citáty

K nejefektivnějšímu učení dochází na pracovišti ne v učebně. (získáváme know-how i know-why)

Podnik, ve kterém se přes noc ztratí všechny záznamy je na tom lépe, než když z podniku odejdou všichni dlouholetí zaměstnanci a nepředají svoje vědomosti novým. => raději ztratit data než lidi

Účinné a efektivní sdílení JAK a PROČ mezi zaměstnanci = učící se organizace 

 

 

Vysvětlivky

Know-how = JAK

Know-why = PROČ

Mentální modely – jak člověk vnímá svět, jak se chová

Explorace = experimentování s novými technologiemi, postupy, kompetencemi atd.

Explotace = zdokonalování a rozšíření stávajících postupů, technologií atd.

Akvizice kompetencí = podpora jednotlivců, týmů k získání nových zkušenosí, kompetencí pomocí: náborů, investicí, strategických aliancí a formou kreativní kooperace uvnitř organizace



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Adam Šulc - 17.02.2021 - 18:57


Pozoruješ po celou dobu působení ve Tvém týmu nějakou změnu mentálních modelů? Pomohla Ti kniha posunout se v řešení nějakého problému?

Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: