Tvorba business modelů
Business model je základní princip na vytváření, předávání a získávání hodnoty.
9 prvků business modelu:
1. Zákaznické segmenty
Definují různé skupiny osob či subjektů, na které se chce podnik zaměřit
Typy zákaznických segmentů:
Masový trh představuje trh pro zboží vyráběné ve velkém měřítku pro velkou skupinu zákazníků například elektronika či potraviny.
Nikový trh se zaměřuje na velice úzké (specifické a specializované) zákaznické segmenty, s kterými se můžeme setkat například u přímého distribučního modelu.
Segmentace představuje rozdělení trhu podle určitých znaků jako například demografického, chování, příjmu… aby byl produkt co nejlépe cílen na zákazníka a nejlépe mu tak plnil jeho přání a potřeby.
Diverzifikace trhu zase znamená že se firma zaměřuje svými výrobky na dva nesouvisející zákaznické segmenty aby nevznikla závislost jen na jednom segmentu a tím snížit rizika kdyby se v jednom znenadání stala například velká změna…
U vícestranných platforem/trhů se firmy zaměřují na více vzájemně provázaných segmentů.
2. Hodnotové nabídky
Představuje spojení výrobků a služeb, které vytvářejí hodnotu a tím důvod nákupu pro určitý zákaznický segment.
K tvorbě hodnoty pro zákazníka mohou přispět tyto prvky:
Dostupnost produktu
Snižování nákladů
Novost
Výkon
Přizpůsobení
Značka/brand, status
Cena
Pohodlnost/využitelnost
Design
3. Kanály
Jak firma komunikuje se zákaznickými segmenty a jak k nim přistupuje, aby jim předala hodnotovou nabídku.
Funkce kanálů:
Zvyšování povědomí o výrobcích nebo službách mezi zákazníky
Nabídnutí konkrétních produktů nebo služeb
Předání hodnotové nabídky zákazníkům
Poskytování poprodejní zákaznické podpory
4. Vztahy se zákazníky
Popisují typy vztahů, které si firma buduje s jednotlivými zákaznickými segmenty.
Vztahy se zákazníky mohou vycházet z těchto motivací:
Osobní asistence
Individualizovaná osobní asistence
Samoobsluha
Automatizované služby
Komunity
Spolutvorba
5. Zdroje příjmů
Zisky, které firma generuje z každého zákaznického segmentu.
Business model se může opírat o 2 různé typy zdrojů příjmů. Transakční příjmy z jednorázových zákaznických plateb a opakující se příjmy z průběžných plateb
Generovat příjmy lze několika způsoby:
Prodeje aktiv
Poplatek za užití
Poskytování licencí
Půjčování nebo pronájem
Předplatné
Reklama
Zprostředkování služeb
6. Klíčové zdroje
Nejdůležitější aktiva, která jsou nutná k tomu, aby business model fungoval
Klíčové zdroje lze rozdělit do následujících kategorií:
Fyzické zdroje
Duševní zdroje
Lidské zdroje
Finanční zdroje
7. Klíčové činnosti
Nejdůležitější aktivity, které musí firma vykonávat, aby její business model fungoval.
Klíčové činnosti lze rozdělit do těchto kategorií:
Výroba
Platforma nebo síť – například DámeJídlo- zprostředkování spojení mezi restaurací a zákazníkem.
Řešení problémů
8. Klíčová partnerství
Síť dodavatelů a partnerů, která je nutná k tomu, aby business model fungoval
Odlišné druhy partnerství:
Strategická spojenectví mezi subjekty, které si nekonkurují
Spolupráce - strategická partnerství mezi konkurenčními subjekty
Společné podniky s cílem vytvářet nové podnikatelské projekty
9. Struktura nákladů
Představuje veškeré náklady související s fungováním business modelu
Struktura nákladů může mít následující vlastnosti:
Fixní náklady jsou náklady nezávislé na objemu vyráběných výrobků
Variabilní náklady jsou náklady nezávislé na objemu vyráběných výrobků
Úspory ze sortimentu – nákladové výhody, které firma získává díky rozšíření produkce
Úspory z rozsahu – nákladové výhody získané prostřednictvím vyššího rozsahu provozu
Pokud narazíme na jednu z těchto 4 věcí. Tak je to dostatečný důvod pro nastartování nového business modelu.
Rozhodneme se více využívat doposud nedostatečně využívaná aktiva
Najdeme novou nabídku pro zákazníky
Uděláme změnu ve službách zákazníkům
Uděláme nové inovace související s financemi
Je důležité se na celý model také koukat ze zákazníkovy perspektivy. Je důležité se jich ptát co chtějí. Pomocí idealizace se ptát, co kdyby? Inovace jsou však také o hlubším porozumění zákazníků, jen při ptaní na to, co chtějí na tohle nepřijdeme. Zákazníci totiž často nevědí, co chtějí.
Je také důležité pravidelně náš business model přepracovávat.