Tvorba business modelů


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 03.03.2022

Tvorba byznys modelů   Alexander Osterwalder a Yves Pigneur

Tvorba business modelů

 

 

Business model je základní princip na vytváření, předávání a získávání hodnoty.

9 prvků business modelu:

 

1.        Zákaznické segmenty

 

Definují různé skupiny osob či subjektů, na které se chce podnik zaměřit

Typy zákaznických segmentů:

 

Masový trh představuje trh pro zboží vyráběné ve velkém měřítku pro velkou skupinu zákazníků například elektronika či potraviny.

 

Nikový trh se zaměřuje na velice úzké (specifické a specializované) zákaznické segmenty, s kterými se můžeme setkat například u přímého distribučního modelu.

 

Segmentace představuje rozdělení trhu podle určitých znaků jako například demografického, chování, příjmu… aby byl produkt co nejlépe cílen na zákazníka a nejlépe mu tak plnil jeho přání a potřeby.  

 

Diverzifikace trhu zase znamená že se firma zaměřuje svými výrobky na dva nesouvisející zákaznické segmenty aby nevznikla závislost jen na jednom segmentu a tím snížit rizika kdyby se v jednom znenadání stala například velká změna…

 

U vícestranných platforem/trhů se firmy zaměřují na více vzájemně provázaných segmentů.

 

 

2.     Hodnotové nabídky

 

Představuje spojení výrobků a služeb, které vytvářejí hodnotu a tím důvod nákupu pro určitý zákaznický segment.

 

K tvorbě hodnoty pro zákazníka mohou přispět tyto prvky:

Dostupnost produktu

Snižování nákladů

Novost

Výkon

Přizpůsobení

Značka/brand, status

Cena

Pohodlnost/využitelnost

Design

 

3.     Kanály

 

Jak firma komunikuje se zákaznickými segmenty a jak k nim přistupuje, aby jim předala hodnotovou nabídku.

 

Funkce kanálů:

Zvyšování povědomí o výrobcích nebo službách mezi zákazníky

Nabídnutí konkrétních produktů nebo služeb

Předání hodnotové nabídky zákazníkům

Poskytování poprodejní zákaznické podpory

 

4.     Vztahy se zákazníky

 

Popisují typy vztahů, které si firma buduje s jednotlivými zákaznickými segmenty.

 

Vztahy se zákazníky mohou vycházet z těchto motivací:

Osobní asistence

Individualizovaná osobní asistence

Samoobsluha

Automatizované služby

Komunity

Spolutvorba

 

5.     Zdroje příjmů

 

Zisky, které firma generuje z každého zákaznického segmentu.

Business model se může opírat o 2 různé typy zdrojů příjmů. Transakční příjmy z jednorázových zákaznických plateb a opakující se příjmy z průběžných plateb

 

Generovat příjmy lze několika způsoby:

Prodeje aktiv

Poplatek za užití

Poskytování licencí

Půjčování nebo pronájem

Předplatné

Reklama

Zprostředkování služeb

 

6.     Klíčové zdroje

 

Nejdůležitější aktiva, která jsou nutná k tomu, aby business model fungoval

 

Klíčové zdroje lze rozdělit do následujících kategorií:

Fyzické zdroje

Duševní zdroje

Lidské zdroje

Finanční zdroje

 

7.     Klíčové činnosti

 

Nejdůležitější aktivity, které musí firma vykonávat, aby její business model fungoval.

 

Klíčové činnosti lze rozdělit do těchto kategorií:

Výroba

Platforma nebo síť – například DámeJídlo- zprostředkování spojení mezi restaurací a zákazníkem.

Řešení problémů

 

 

8.     Klíčová partnerství

 

Síť dodavatelů a partnerů, která je nutná k tomu, aby business model fungoval

 

Odlišné druhy partnerství:

Strategická spojenectví mezi subjekty, které si nekonkurují

Spolupráce - strategická partnerství mezi konkurenčními subjekty

Společné podniky s cílem vytvářet nové podnikatelské projekty

 

9.     Struktura nákladů

 

Představuje veškeré náklady související s fungováním business modelu

 

Struktura nákladů může mít následující vlastnosti:

Fixní náklady jsou náklady nezávislé na objemu vyráběných výrobků

Variabilní náklady jsou náklady nezávislé na objemu vyráběných výrobků

Úspory ze sortimentu – nákladové výhody, které firma získává díky rozšíření produkce

Úspory z rozsahu – nákladové výhody získané prostřednictvím vyššího rozsahu provozu

 

Pokud narazíme na jednu z těchto 4 věcí. Tak je to dostatečný důvod pro nastartování nového business modelu.

Rozhodneme se více využívat doposud nedostatečně využívaná aktiva

Najdeme novou nabídku pro zákazníky

Uděláme změnu ve službách zákazníkům

Uděláme nové inovace související s financemi

 

Je důležité se na celý model také koukat ze zákazníkovy perspektivy. Je důležité se jich ptát co chtějí. Pomocí idealizace se ptát, co kdyby? Inovace jsou však také o hlubším porozumění zákazníků, jen při ptaní na to, co chtějí na tohle nepřijdeme. Zákazníci totiž často nevědí, co chtějí.

 

Je také důležité pravidelně náš business model přepracovávat.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: