Strategický marketing


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 17.03.2022

Strategický marketing   Dagmar Jakubíková

Strategický marketing


Paní Jakubíková velmi trefně a výstižně podchycuje celou problematiku strategického marketingu. Nevím však jak na tuto knížku napsat esej. Je to cele moc obsáhle.


Tato kniha se hlavně zaměřuje na prostřední sloupec. První sloupec je v rukou vedení firmy. Třetí sloupec je už na úrovni taktických rozhodnutí.


Paní Horáková to má vizuálně lépe zpracovaní nicméně toto NENÍ Z TÉTO KNIHY.

Celá tato problematika začíná u poslání podniku. Na něj se samozřejmě váží základní cíle, které ale musí být stanoveny v návaznosti na identifikaci příležitostí podniku. Nemá smysl mít za cíl něco co není splnitelné. Z těchto rozhodnutí, které se řadí do podnikového strategického plánování. Tedy tyto rozhodnutí zatím nebereme jako strategický marketing i když ten z těchto rozhodnutí vychází.


Následuje situační analýza, která probíhá na úrovních:

·        Vnitřní – zdrojem, management, zaměstnanci, organizační struktury, vztahy, prostředí

·        vnější

o  makroprostředí – okolnosti, situace a vlivy které ovlivňují společnost. Nejčastěji se používá PEST/PESTLE analýza. Politicko-právní, ekonomické, sociálně kulturní, technologické/legislatinví, ekologické faktory. Je důležité vybrat ty které se firmy týkají a poté stanovit v čím můžou být hrozbou/příležitostí.

o  Mikroprostředí – odvětví, partneři (dodavatelé, odběratelé, banky), zákazníci, konkurenti, veřejnost


Z této analýzy vycházejí marketingové cíle a následně strategie, které představují jakousi logiku do budoucna která nám zajistí splnění těchto cílů.


Marketingových strategií je nespočet. Od strategií podle Ansoffa, Portera, Kotlera- to jsou ty nejznámější dělení, až po marketingové strategie každého z nástrojů v marketingovém mixu. Strategie musí obsahovat i základ typu- kdy, kde, jak, kolik. Tedy kdy budu nabízet produkt/službu, kde, jak- to jsou konkrétní nástroje marketingového mixu a za kolik.


K tomu je nutná volba trhu. Volbou trhu se myslí segmenting, a targeting. Tedy rozdělení trhu podle jednotlivých vlastností – demografické, geografické, socioekonomické, ale behaviorální tedy chování zákazníků atd.. poté je potřeba si určitý segment vybrat podle různých faktorů jako je velikost segmentu, sílu segmentu, potenciální růst.. a následně je potřeba se vymezit vůči konkurenci a stanovit v jakém světle chce být náš produkt na trhu považován.

Proces strategického marketingového řízení lze dělit do těchto kroků-

·        Definování poslání a cílů a vize

·        situační analýza

·        identifikace příležitostí a hrozeb

·        analýza zdrojů organizace

·        identifikace silných a slabých stránek

·        formulování strategií až po taktickou část, tedy formulování akčních kroků

·        realizace strategií

·        vyhodnocení výsledků


Následuje marketingový plán, který jistě všichni známe. Ten obsahuje vlastně výše zmíněné. K tomu ještě musí být přesně stanoveny, akční kroky k plnění těchto strategií, rozpočet a kontrolní mechanismy. Dále by zde měla být provedena SWOT analýza


Tuto knihu jsem velmi využíval v teoretické i praktické části bakalářské práce. Nechci z ní tech kopírovat teoretické části, protože bych nechtěl aby se to projevilo jak plagiátorství. Zárověn bych tuto knihu velmi doporučil. Je dobře stručná a trefná.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: