Autor: Tomáš Nekvapil
Mou esej jsem zasvětil primárně problematice, která je pro mě významná pro růst projektu Holy Smoke, jenž se zabývá výrobou unikátních vodních dýmek. Problematika se týká především naceňování naší dýmky, významu peněz, kapitálu, získání potenciálních investorů a cenotvorbě. Jedná se o velmi významné oblasti, které není možné během práce na našem projektu přehlížet, a proto jsem se rozhodl je více rozpracovat pro předmět finanční řízení podniku.
Autorem knihy je český ekonom Tomáš Nekvapil, který se vydává jako lektor finanční sféry. Je to člen dozorčí rady České asociace pro finanční řízení a bývalý manažer v různých firmách. Kniha Rychlokurz podnikových financí je určena spíše pokročilejším manažerům a majitelům firem.
Začnu tedy u peněz, protože kolem nich se celé finanční řízení otáčí. Peníze NEJSOU ve firemním motoru palivem – za normálních okolností se totiž nespotřebovávají, ale naopak, vytváří přírůstky. Firmě, v našem případu nejdříve projektu a následně až celé naší firmě, se vracejí jako část protiplnění zákazníka, když v ceně produktu hradí mimo jiné i odpisy. Peníze, které byly uloženy v konkrétním aktivu, čímž myslím to, že byly použity na jeho nákup nebo nákup zdrojů / materiálů, potřebných k jeho vytvoření, se tak uvolňují pro nové záměry, stávají se volnými peněžními prostředky, které jsou firmě k dispozici.
Odpisy = opotřebení majetku u dlouhodobě vlastněných věcí
Mezi zdroji, které firma využívá (buď je investuje do produktů určených zákazníkům, nebo uplatňuje do interních produktů, tedy aktiv) mají volné peněžní prostředky zvláštní pozici. Jsou jakýmsi „žolíkem v ruce", který může být jednoduše použit k získání jiných, v tu chvíli potřebných zdrojů. Proto dává smysl, udržovat ve firmě určitou zásobu peněžních prostředků, uložených hotově v pokladnách nebo v elektronické formě u finančních institucí (= bank). Je důležité si uvědomit, že s rostoucí mírou inflace se nevyplatí držet peníze v hotovosti, a proto si tímto udržujeme své finanční prostředky v materiální podobě, což v našem případě znamená nakoupený materiál = nerezová ocel a hliník. Proč je tomu právě tak? Je to z toho důvodu, že to jsou pro nás nezbytné materiály k výrobě našeho produktu, které v dnešní době stále rostou na ceně.
Samotný pojem „peníze" ovšem pojmenováváme podle knihy více různými významy. Peníze ve smyslu měřítka hodnoty žádnou vlastnost žolíků mít nemusí – třeba když vykazujeme množství firmou držených aktiv, hodnotu ztracenou v nákladech, případně získanou prostřednictvím výnosů. Firma obdrží protiplnění zákazníka nejčastěji ve formě pohledávky, jejíž hodnota je měřitelná penězi, ale žádné volné peněžní prostředky ještě nepředstavuje. K překlopení dojde později, až je zákazníkem uhrazena – nyní už ve významu peněžních prostředků: hotově nebo převodem mezi účty.
Pohledávka = jedná se o právo věřitele požadovat na dlužníkovi plnění vzniklé z určitého závazku. Pohledávka může být peněžitá i nepeněžitá.
Dostávám se postupně k jednoduché otázce, která zní: Jaký je tedy význam peněz v podniku?
Odpověď na tuto otázku je celkem jednoduchá. Má ve firmě celkem dva různé významy:
1) Peněžní prostředky, se kterými je firma schopna operovat.
2) Měřítko hodnoty společnosti, čímž se myslí především pohledávky.
Pro jednoduchou představu – Pokud vnímáme hodnotu jako množství peněz, které jsou v určité položce v rámci firmy (aktiva, výnosy, náklady) „obsaženy", dostáváme se k dalšímu pojmu zásadního významu, a to ke kapitálu. Mluvíme o penězích, ne o peněžních prostředcích, protože ty představují pouze jeden speciální případ, jak může být hodnota ukázána – nejčastěji, když dojde k úhradě faktury. Ve většině ostatních případů se hodnota v penězích přesouvá mezi položkami (u aktiv) nebo je odvozena jedna z druhé (u výnosů a nákladů), například takto:
- Hodnota spotřebovaných zásob přejde do hodnoty vytvořeného produktu.
- Hodnota produktu přejde po fakturaci do hodnoty pohledávky za zákazníkem a zároveň bude zaznamenán výnos pro firmu ve stejné výši.
Právě peníze jako kapitál financují aktiva. Jsou proto schopné se přelévat a v takovém případě se bavíme o financování. Jednoduše řečeno to znamená, že vydělané peníze z nějakého obchodu refinancujeme ve prospěch naší společnosti, a to má za následek celkový růst. Z tohoto nám vyplývá stav samotné firmy a její síla. Síla společnosti znamená „kolik aktiv si může firma dovolit.“ Ve stručnosti to znamená, že v našem projektu nakoupíme za dostupné finanční prostředky materiál a zaplatíme práci kovovýrobce, který vyrobí dýmku. Dýmku následně prodáme se ziskem, za který nakoupíme další materiál a jsme schopni zaplatit práci tak, abychom vydělali a zároveň si mohli dovolit další produkci.
„Aktiva musí být kryta („financována“) kapitálem – kapitál je naopak krytý aktivy firmy, což má samozřejmě zásadní význam pro toho, kdo kapitál firmě poskytuje. Ztráta aktiv bez adekvátní náhrady buď jinými aktivy, nebo automatickým snížením množství čerpaného cizího kapitálu (které nastává třeba tehdy, když splatíte úvěr) je ztrátou tohoto krycího a také reálnou ztrátou hodnoty firmy.“
Jaký má význam držet si ve firmě aktiva? Tím, že máme dostupný větší kapitál jsme schopni uspokojit větší množství zákazníků. Vyplatí se proto například platit faktury v pozdějších termínech, ale to až za předpokladu, že se nám firma rozjede a bude jisté, že splatíme faktury ve správném termínu. Je zde také možnost splatit faktury i po době splatnosti, ale to už má za následek potenciální zhoršení reputace společnosti (když se proces opakuje) a možné navyšující se sankce.
V knize jsem se dozvěděl, že v podnikových penězích je důležité rozlišovat význam slova peníze ve smyslu PENĚŽNÍ PROSTŘEDKY a peníze jako MĚŘÍTKO HODNOTY (jak už jsem popisoval výše v části PENÍZE). V případě peněžních prostředků se jedná o peníze, které byly uloženy v konkrétním aktivu, byly použity na jeho nákup nebo nákup zdrojů, potřebných k jeho vytvoření – uvolňují se tak pro nové záměry a stávají se pro firmu volnými prostředky. Peníze jako měřítko hodnoty používáme, když například vykazujeme množství firmou držených aktiv, hodnotu ztracenou v nákladech, případně získanou prostřednictvím výnosů. Pro firmy je výhodné držet jejich majetek v aktivech. Užitek firmám přináší stálý majetek (nemovitosti, stroje…). Oběžný majetek představuje přínos v souvislosti se svou přeměnou v jinou položku aktiv – CASH TO CASH.
CASH TO CASH = peníze, které se na konce jednoho období vracejí do firmy od zákazníků, převyšují peníze vynaložené ve stejném období na začátku.
V knize mě zaujaly pojmy jako:
inventarizace. Inventarizace = ověřuje věcnou správnost, zda stav majetku a závazků vykázaný v účetnictví k určitému dni odpovídá skutečnosti. Jedná se o porovnání skutečného stavu a majetku se stavem majetku a závazků vedeného v daňové evidenci.
Inventura = zjišťování skutečného stavu – pro každou položku majetku a závazků se vyhotovuje inventurní soupis.
Dohadné položky = jedná se o případy pohledávek (a s nimi spojených výnosů) a závazků (a s nimi spojených nákladů), které věcně patří do běžného účetního období, ale nemohou být zaúčtovány, protože chybí doklad.
Jak získat partnery a co je zajímá, abychom je dostali na svou stranu? V každodenním kontaktu s partnery budou předmětem zájmu a hodnocení jenom dva typy informací:
1) Jak vypadá budoucnost naší firmy, pokud jde o účetní výsledky – především výsledek hospodaření a také několik dalších ukazatelů, vycházejících z finanční analýzy našich minulých účetních výkazů
2) Jak to vypadá s naší solventností, schopností dodržet peněžním závazkům, teda zda budete v příštím období disponovat dostatkem peněžních prostředků k jejich úhradě.
Solventnost = neboli platební schopnost je schopnost fyzické nebo právnické osoby splácet finanční závazky v dohodnutých lhůtách. Opakem je insolvence, což je platební neschopnost.
Ten, kdo o nás projeví zájem, nebude moc příležitostí poznat naši firmu tak dobře, jako ji známe my sami. Podobně jako názor na člověka si většina populace tvoří na základě prvního dojmu, co má na sobě a jak se tváří. Drtivá většina finančních analytiků dá přednost univerzálním ukazatelům z čísel získaných standartními postupy.
Musíme rozlišit dva druhy investorů:
1) První jsou zainteresování do růstu hodnoty firmy – jsou to samotní podnikatelé, tedy potencionální společníci nebo majitelé podílů ve firmě.
2) Pro druhé je především důležité, aby byly uhrazeny pohledávky, které za firmou mají, jde o věřitele.
Názor na naši firmu bude do značné míry ovlivněn historickou zkušeností daného věřitele, ať už vlastní, nebo od někoho jiného. Některé ukazatele vyhodnocované v rámci finanční analýzy zaměřené na likviditu a zadluženost, jsou sice určeny věřitelům, nedostatek peněz však může vzniknout bez jakékoli vazby na jejich předchozí hodnoty. Navíc k tomu dochází poměrně rychle.
Věřitelé tedy přirozeně očekávají, že této hrozbě, a hlavně její prevenci, bude věnována na straně dlužníků vysoká pozornost. Firma, která v minulosti připustila selhání, ať už vůči jedinému věřiteli nebo všem, potřebné záruky nedává. Jedna jediná chyba často poškodí reputaci v očích všech a nedlouhou dobu. Pro předejití těmto problémům nám může pomoci proaktivní řízení cashflow a pracovního kapitálu.
RIO = (Return on investment) Návratnost investice je poměr výnosu či změny hodnoty investice k investovanému kapitálu, případně poměr výsledku hospodaření k investicím.
Likvidita = čím vyšší je likvidita určitého produktu, tím rychleji se dá investice zpeněžit. Čím rychleji lze peníze získat zpět z investice, tím nižší výnosy z investice můžete očekávat.
Pro správné necenění je nejdůležitější detailně projít veškeré náklady, které jsou s výrobou a následném dodání k cílovému zákazníkovy spojené. V našem projektu se jedná hned o několik oblastí, se kterými musíme pracovat:
- Materiály – zde řešíme cenu materiálu, který je třeba nakoupit a následně dodat do dílny našeho kovovýrobce, takže cena materiálu včetně dopravy. Do materiálů řadíme také veškeré komponenty, které jsou spojené s prodejem kompletního produktu. To znamená nákup hadice, těsnění, krabice, výplň krabice, náhradní díly a děkovný dopis, bez kterých se balení naší vodní dýmky neobejde.
- Práce kovovýrobce – na kolik nás vyjde nechat vyrobit jeden kus (ať už v sériové nebo kusové produkci)
- Naše práce – kolik vynaložíme úsilí a času na to, abychom svou práci zaplatili a nebyli jsme na tom ztrátoví.
- Doprava – kompletní ceny veškerého transportu naší dýmky.
- Uskladnění – jedná se o náklad, který v současné době ještě neřešíme, protože vše uskladňujeme u sebe doma, ale do budoucna se určitě jedná o jednu z položek, se kterou je nutné počítat.
- Ceny konkurence – za kolik se na trhu prodávají konkurenční dýmky.
- Kolik je zákazník ochotný za dýmku zaplatit.
- Marketing produktu – placené reklamy na internetu i jiných místech.
Abychom získali detailní přehled, tak je důležité věnovat čas kalkulaci. Kalkulace je obecně velmi důležitou součástí celé cenotvorby. Cílem této činnosti je dlouhodobá udržitelnost projektu nebo celé společnosti. Bez správné kalkulace docílíme nekompletního přehledu, a tudíž bude jedna z oblastí ztrátová.
„V soutěži s konkurencí opravdu nevítězí ten, kdo má nejvíce zákazníků, jsou-li to zákazníci špatní.“
PENÍZE, KAPITÁL, PENĚŽNÍ PROSTŘEDKY
V projektu Holy Smoke jsme si především vyjasnily, jak jsou tyto pojmy významné pro aktuální a budoucí chod našeho podnikání. V převedení do praxe jsme si vyjasnili, jakou hodnotu náš projekt má. Ve výsledku jsme se dostali k číslu, které momentálně sahá do výše 22 350 Kč. Do tohoto čísla jsme započítali výrobky, které aktuálně držíme, materiál, který se ještě nevyužil na výrobu dalších vodních dýmek a další komponenty, které jsme k dýmce přikoupili, a které neklesají na hodnotě = šlauchy, těsnění, krabice.
Kapitál projektu Holy Smoke, jsme po sečtení našich volných prostředků vyčíslili na 55 000 Kč, které budeme v nejbližší době investovat do našeho projekty vždy rovným dílem.
PARNEŘI A INVESTOŘI
IdeaBox
Na vlastní kůži jsme si vyzkoušeli prezentování našeho nápadu před potenciálními investory po absolvování kurzu IdeaBox od společnosti Outboxers. Do našeho Pitch Decku, který jsme prezentovali jsme vypracovali kompletní finanční plán, obsahující veškeré náklady a výdaje spojené s naší činností – finanční plán měl tři různé části:
1) Optimistická
2) Pesimistická
3) Realistická
Dále jsme představili budoucí růst našeho projektu, kde jsme pracovali se všemi dostupnými čísly získanými z námi vypracovaného dotazníku, obratem projetu, popisem nákladů na celý proces cesty produktu od nás po koncového zákazníka, výší požadované investice na rychlejší start a s návratností pro nás i věřitele.
Výstupem z tohoto setkání byly především cenné informace o tom, co bychom měli ještě doladit – jednalo se o detailnější rozpracování našeho finančního plánu, protože některé položky, které obsahoval bohužel nebyly úplně přesné a jednalo se pouze o naše domněnky. Investici jsme nedostali.
Po vypracování reflexe jsme zhodnotili, že vypracování kompletního a detailního finančního plánu pro nás v té době nebylo možné, protože jsme ještě negenerovali žádné zisky, a tudíž jsme pracovali s hypotézami. Část našich nákladů se bohužel cenově mění doslova ze dne na den, takže pro takovýto finanční plán potřebujeme čerpat z vlastních dat, která se dostaví až po nějaké době fungování na reálném trhu.
RUBY Hookah
Naše další příležitost se vyskytla na akci jménem Dýmkobraní, kde jsme osobně oslovili majitele společnosti RUBY Hookah, což je známý český distributor vodních dýmek, kterého jsme naším produktem zaujali. Výstupem z tohoto setkání je domluvená budoucí spolupráce, kdy budeme prodávat náš produkt na jeho stránkách, což nám do budoucna zajistí nové zakázky a marketing na sociálních sítích silného českého distributora.
iSmoke
Také jsme kontaktovali majitele společnosti iSmoke, což je pro změnu největší český distributor vodních dýmek pro B2B i B2C sektor Alexem Terentievem, zde jsme také odcházeli s úspěšně domluvenou spoluprací.
Theø Czech
Další příležitost se nám naskytla ve chvíli, kdy jsme řešili degustace z našich dýmek. Vzhledem k tomu, že nevyrábíme vlastní tabák, tak jsme oslovili začínající českou firmu, která produkuje kvalitní tabákové výrobky. Jedná se o firmu Theø Czech, která byla z naší spolupráce nadšená. Celý proces jsme pojali spíše z marketingového hlediska, takže máme na příští rok domluvenou degustaci na akci Dýmky na kopci, kde se každoročně sejde přes 1000 dýmkařů z celé ČR.
CENOTVORBA
Pro správné necenění stále ještě vypracováváme kompletní kalkulaci, do které jsme zahrnuli následující oblasti:
1) Náklady na výrobu produktu (= přímé náklady)
- Materiály a veškeré doplňky nezbytné k prodeji kompletního setu koncovému zákazníkovi.
2) Ostatní náklady související s firmou (= nepřímé náklady)
- Webové stránky, pohonné hmoty, pracovní vybavení, poštovné, náklady na kovovýrobce, marketing – reklamy.
3) Osobní náklady (= vstupní náklady) a výdaje (= osobní výdaje)
- Investované peníze do projektu a náklady nezbytné k životu.
4) Výpočet hodinové sazby všech společníků projektu (= mzdové náklady)
Dále jsme do správného nastavení naší ceny zohlednily i veškeré již zmíněné oblasti, které jsem shrnul v eseji výše v části CENOTVORBA.
Z důvodů časové vytíženosti všech členů našeho projektu bohužel ještě nemáme kompletní cenotvorbu naší vodní dýmky, ale predikce zatím naznačuje tomu, že se naše dýmka bude prodávat za cenu kolem 5 500 Kč.
Obratový cyklus = doba mezi platbou za nakoupený materiál a přijetím inkasa za prodej výrobků. Charakterizuje dobu, po kterou jsou fondy podniku vázány v oběžných aktivech.
Kdybych měl sečíst veškerý strávený čas na čtení knihy a práci strávené na aplikaci získané teorie do praxe, tak bych se dostal jistě na velmi zajímavé a nemalé číslo. Upřímně jsem rád, že jsem knihu zvládnul přečíst, protože je na můj vkus až příliš složitá – je znát, že ještě nejsem vrcholový manažer ani majitel velké společnosti. Během čtení jsem narazil na mnoho zajímavých pojmů, které jednoznačně rozšířily mé KNOWHOW ve finančním řízení. Dost času jsem bohužel strávil „googlením“ různých zkratek, které během knihy nebyly nikde vysvětleny. Pro studenta, který v této oblasti není úplně zběhlý je to velmi náročné čtení, u kterého bude mít chuť knihu hned několikrát vyhodit z okna.