Rozvíjení talentů


2 body

Hodnocení: 50 %

Přidáno: 19.01.2020

Rozvíjení talentů   Shawn D. Moon, Todd Davis, Michael Simpson, A. Rodger Merill

Tři komunikační strategie lídrů



Autoří: Shawn D. Moon, Todd Davis, Michael Simpson, A. Rodger Merill




Úvod:

V této knize je vysvětleno, proč lídři by měli sloužit svým podřízeným a ne naopak a jak lídři mají pomoct svým podřízeným a kolegům najít svůj talent a začít ho rozvíjet.






Proč jsem vybral tuto knihu?

Chtěl jsem přečíst nějakou knížku o netypickém managementu.






Klíčové myšlenky:



  1.  Vnitřní hlas


  • vaše vnitřní předurčení 
  • je vnitřním kompasem který vás vede k činnosti, která Vás bude skutečně bavit, která Vám bude sedět  a která bude naplňovat vaši vizi
  • vnitřní hlas se skládá z několik věci, který tvoří celek, každá část je důležitá
  •  vychází z našeho talentů (přirozené vlohy a naše silné stránky) - máme na tuto činnost vlohy? a disponujeme silnýma stránkami které jsou v této činnosti klíčové? Co děláte nejlépe? 
  •  Vášně (činnosti které nám dodávají energii,inspirují nás a během kterých zažíváme FLOW - dodává Vám ta činnost, rádi je děláte, přemyšlíte o ni? Chcete se v ní zlepšovat? Jste s ní propojeny duševně?
  • Potřeby  (věci které lidi potřebují) - splňovala by tato činnost vaše potřeby (jak psychologické tak i fyzické) , například činnost, která by Vám dala prostor pro kreativitu,nemuseli by byste furt sedět u stolu atd. Jaké jsou vaše potřeby? Co vy v tom životě pravidelně potřebujete? Uspokojuje vaše potřeby tato činnost? 
  • Svědomí (vnitřní nápovědný hlas, který nás směřuje, a říká co je pro nás špatné a co ne) - má vaše svědomí  k této činnosti kladný názor? Co cítíte, že byste měli dělat? Je to mix intuice a vašich logických poznatků a postřehů. 


Mým úkolem jakožto lídra, je pomoci členům týmu, najít svůj vnitřní hlas, pomoct jim mu naslouchat a následně vydat se směrem vnitřního kompasu. 

V nekonečným potoku myšlenek a fantazii najít záchytné body, které by prozradily, který činnost odpovídá vašemu vnitřnímu hlasu

To by šlo docílit pozorováním,zkoušením a navádějícími otázky.



Vnitřní hlas v týmovém prostředí. (v knize se ty otázky váží ke společnosti a pracovním týmu, ja ale je aplikuji na naši komunitu a náš tým)


  1. Potřeby
  • Jakou JEDNU věc můžete udělat pro přínos týmu?
  • Jaké nenaplněné potřeby a příležitosti vidíte v prostředí mezi vašími zákazníky v rámci  vašeho byznysu nebo na trhu práce.
  1. Vášně.
  • CO jste vždy rady dělali?
  • Který práce/činnost nebo pracovní pozice/role vás vždy vzrušovala?
  1. Talent.   
  • Jaké jsou vaše zájmy,vlohy,schopnosti a jak je rozvíjete? 
  • Co podle vás byste dělali dobře ale nezkusili jste to? A proč myslíte že byste to dělali dobře? Jaké předpoklady k tomu máte?
  1. Svědomí.
  • které hodnoty a principy zastávate? Jakých hodnot a principů se držité?  
  • Jaká práce/činnost nebo pracovní pozice/role Vám dává smysl a naplňuje Váš “Svědomitý pilíř”, prospěšnot vaše činnosti?


Pochopení a uvědomování  že nějaké činnosti,nápady práce patřím jinejm lidem, a pro na Vás čeká něco jiného



Výkonnost.


  1. Každý člen týmu by měl být vědom toho, jaká je vize a cíle společnosti/projektu
  2. Měl by být vědom co je prioritou a co ne
  3. Jak ho naplnit
  4. Jakou roli v cestě k cíli/podílení na naplňování vize týmu  má
  5. Jak může tomu přispět
  6. Jak to nadále rozvíjet a efektivnit


1. Hlavní cíle: 


  1. Stanovit si 2-3 nejdůležitější cíle (protože čím víc stanovíme cílů, tak tím min je splníme, pokud například stanovíme 10 cílů místo očekávaných 10 uděláme pouze jedno, mezitím pokud stanovíme 3 cíle, máme statistické vysoké šance splnit je všechny)
  2. Jakým způsobem budeme měřit úspěch? % (požaduje vysvětlení)
  3. Jaké jsou dva nebo tři vaše individuální cíle, které potřebujete k tomu abyste přispěli k dosáhnutí cíle společné?
  4. Jak souvisí vaše individuální cíle se společnými cíli? Proč jsou vaše cíle důležité?
  5. Jsou vaše cíle reálná a dosažitelná?
  6. Stanovte si přesný postup a vaše kroky :  kdo,kdy,a co bude dělat? 
  7. Jak budete poměřovat svůj úspěch?


2. Nařízení:

  1. Rozdělení roli a zodpovědností 
  2. Jaké jsou vaše očekávání? Co očekáváte od daného projektu?
  3. Jaky dopad má  vaše práce na váš tým?Komunitu?Fakultu?Školu?Vzdělání?
  4. Jak vaše práce ovlivňuje jiný tým a jeho činnosti?
  5. Jaký pracovní postup zaujmout?
  6. Které politické a kulturní faktory máme zvážit?
  7. Jakých kvalitativních,bezpečnostních,ekologických a právních předpisu a zásad se máme držet?


3. Prostředky.

  1. Jaké prostředky potřebuje náš tým a jeho jednotlivé členy (co potřebují ke splnění cílů) - informace,peníze,dovednosti, Jsou takové prostředky k dispozici? Pokud ne, jak je získat?
  2. Kdo může zajistit potřebnou podporu? (radu a know how, expert opinion) 
  3. Jaké případné překážky je potřeba vyřešit?
  4. Existují ještě nějaké dodatečné technologie a informace , které bychom mohli využít?
  5. Jsou k dispozici nějaké obnovitelné zdroje

P.S Při hledání alternativních prostředků nezvdávejte se příliš brzy, buďte trpělivý. Existuje spousta možnosti jak jak zdroje doplnit.



4. Odpovědnost


  1. Jaké činnosti můžeme předvídat,měřit a ovlivnit?
  2. Kdo vyhodnocuje informace a jak to probíhá?
  3. Jaké ukazatelé jsou na cestě a jak jich dosáhnout?
  4. Jak často se setkávat kvůli hodnocení?
  5. Pokud bude potřeba, jak upravíme naše závazky?


Na co si dát prostor?


  •  Komunikace o zodpovědnosti je obousměrný proces. Jde o sdílení, ne o řízení. Nejednejte z pozice síly.
  •  Neočekavejte že si lidé stanou zodpovědnými sami sebou. Systematické komunikaci a kontrole se nevyhnete.
  • Nepoužívejte zodpovědnost jako hrozbu, misto toho vytvořte platformu pro tvorbu nových nápadů a podnětu.


5. Výsledky


  • Je li (ne) dosaženo cíle, jaké jsou důsledky pro:
  • Zákazníka
  • Tým
  • Komunitu
  • Jednotlivce
  • PEF A ČZU


  • Abychom zajistili příznivé výsledky k dosažení našich cílů, je zapotřebí změnit plán? Popřípadně jak?



VÝKONNOST - na co si dát pozor 

Náležitosti: 

  • zajistit aby všichni věděli kam směřují
  • proč si tam všichni směřují ,aby všichni rozuměli vizi našeho cílů
  • Pečlivě naslouchat názorům všech členů týmu,nedělat unáhlené závěry
  • zajistit prostředí které umožní, volné vyjadřování myšlenek a názorů, aby každý kdo chtěl se vyjádřit, byl uslyšen.
  • Umět shrnout konkrétní organizační cíle týmu/společnosti
  • Zdokonalovat své komunikační schopnosti a svou komunikační strategii v zájmů docílení vzájemné dohody
  • Věnovat zvýšenou pozornost všem názorům,návrhům,otázkám a výzvám, nenechat je propadnout


Pracovní podmínky.


Úkoly lídrů:

  • pozorovat své členy týmu, za účelem zjištění jejich silných stránek,vlohů 
  • pomoct jim najít svůj vnitřní hlas
  • zajistit jim prostor pro seberealizaci
  • sledovat jestli mají všechno potřebné k dispozici
  • během toho neustálé je podporovat


záměr: odstranit překážky a bariéry kteří překážejí  týmu k dosáhnutí cílů, najít lepší cesty a způsoby.



  1.  Na čem teď pracujete a jak to jde?
  2.   Co se učite?
  3.   Jaké překážky stojí Vám v cestě?
  4.   Trápí Vás teď něco?
  5.   Co můžete udělat pro zlepšení svých výsledku?
  6.   Jakým způsobem můžete sami odstraňovat překážky?
  7.   Jaké jsou nové příležitosti a jak s nimi budete zacházet?
  8.   Jak Vám mohu nejlépe pomoci?



Čtyři principy rozvíjení talentů:


PŘÍNOS:

  • mějte pozitivní přínos
  • přidejte hodnotu
  • Negativní: nenasytnost,apatie,sobectví

DŮVĚRA: 

  • Vytvářejte a naplňujte závazky
  • Důvěřujte si navzájem
  • Buďte upřímní
  • Negativní: nedůvěra,podezřívání, cynismus


SYNERGIE: 

  • Spojte rozdílnost  do jednoty, vytvořte celek silnější než součet jednotlivých častí 
  • Negativní: nedostatek 


EMPATIE: 

  • Naslouchejte,  abyste porozuměli 
  • jakýkoliv názor, respektujte a berte ho z úctou 
  • Negativní: naslouchání se záměrem soudit,kritizovat,napravovat,pozměňovat nebo prosazovat svou autoritu 



Připominky:

  •  Kdykoliv vedete nějaký rozhovor,buď je formální čí neformální, ať už záměrně nebo nezáměrně,vždy dbejte na to že, abyste komunikovali to co opravdu komunikovat chcete
  •  Každý z nás má svůj jedinečný,neobyčejný přínos. Ujistěte se, že v lidech se kterými spolupracujete, dokážete ten přínos rozpoznat a nechat ho projevit.

Příležitosti:

  •  člen vašeho týmu není práci pohlcen nebo má pochybnosti o svých schopnostech 
  •  přestože tým pracuje velmi tvrdě, nedaří se mu dosáhnout uspokojivých výsledků. Tady můžete použít komunikační strategii výkonu.
  • Tým pracuje dle vašich představ, vy chcete ale ještě navýšit výkon. V tomto případě používejte komunikační strategii pro vytvoření optimálních pracovních podmínek.



Závěr:


Knihu jsem četl s velkým zaujetím, nečekal jsem si, že se mi bude tak líbit. Změnilo to mé vnímání leadeshipu a pomoci této knihy, jsem si uvědomil kde jsem předtím dělal chyby. Věřím,že poznatky z knihy využiju v praxi, při práci na určitých projektech.





Hodnocení: 50 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Václav Švec - 23.10.2020 - 12:58


Spousta poznatků z knihy je zatím bez ukotvení v praxi. Zkus napsat esej, kde poznatky z knihy budeš mít odzkoušené praxí. Zkus využít třeba ATP model.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

26.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

25.04.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

25.04.2024

25.04.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

24.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

24.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: