Důvod přečtení:
V rámci LC jsem si stanovil cíl se v podnikání zkusit otevřít novým postupům, aby se inovace stala větší součástí mého podnikání. Tahle kniha už z názvu, ale i z popisu, zněla, že by mi v tomto cíli mohla pomoct.
Myšlenky knihy:
Průmyslová revoluce je už zastaralá, zato podnikatelská revoluce je v plném proudu.
Co to je podnikatelská revoluce? Je to doba ve které už se ekonomicky nevyplatí si držet zaměstnance na pozicích, kde si odpracují pouze stereotypní, nezáživnou šichtu. Naopak jsou potřeba lidé na pozice kde je důležitý zápal, rozum, flexibilita a kreativita. Tito lidé začínají více a více pracovat v týmech, které jsou ve společnostech s maximálně 150 zaměstnanci.
GMF - globální malá firma, to je ty firmy, u které už tolik nezáleží kde na světě se nachází a jestli má na stejném místě zaměstnance a cílovou skupinu. Zároveň se taková společnost odlišuje svou flexibilitou, inovacemi a spokojeností všech členů.
Trend společností budoucnosti - Výplata už přestává mít tak velký podíl na výhodnosti práce pro zaměstnance. Proč? Protože získává důležitost spokojenost, na kterou už lidé nechtějí čekat a chtějí si jí užívat většinu života. Výroky typu “práce nemá být zábava” jsou již překonané a to myšlenkami toho, že díky zábavě firma může růst.
Rozdělení myšlení podnikatele
Plaz - myšlení, které vidí ve světě jen nebezpečí a neustále se snaží před ním jen utíkat
Opice - myšlení, které vás vidí jako ozubené kole ve stroji, jehož účelem je pouze pracovat
Budovatel říše - myšlení, které vidí svět jako neustálý přísun příležitostí
Jak se nedržet plaza ani opice a rozvíjet v sobě budovatele?
Tři kritické ingredience podnikatelské spokojenosti:
Typické modely firem
Model J-křivky
Ten popisuje podnikatelský nápad, který před jakýmkoliv generování zisku vyžaduje na začátek velké investice, to vytváří prostředí příliš závislé na kapitálu.
Model všehochuti
To je model firmy, která prodává obrovské množství různých produktů, což vytváří prostředí s velkým množstvím možných problémů a třecích ploch.
Makléřský model
Prodej hodnoty druhých, což vytváří prostředí příliš závislé na čase.
Model postupných transakcí (MPT)
To je systém ve kterém se snažíte nejen kvalitně získat zákazníka, ale také si ho udržet a to v rámci toho aby to bylo výhodné pro vás i vaše zákazníky.
Model zahrnuje čtyři typy produktů:
Když tento model vytvoříte správně, tak všechna vaše nabídka bude zapadat do jednoho smysluplného ekosystému.
Sedm úseků na cestě podnikatelské revoluce:
Snaha o přeskakování některých úseků nevede správnou cestou.
Co musíte splňovat, abyste mohl být budovatel říše s vlastní vysoce efektivní GMF?
Jak kultivovat své výsledky?
Cyklus vytváření hodnoty:
Praxe:
S touhle knihou mám zatím spojeno asi nejvíc praxe oproti všem ostatním knihám, které jsem zatím četl. V knize se nachází spousta praktických cvičení/úkolů, které jsem otestoval už všechny a vždy jen s pozitivním výsledkem/poznáním. Všechny bych doporučil vyzkoušet komukoliv, kdo chce vyzkoušet a pochopit trendy moderních společností. Dále jsem vyzkoušel jednu z hlavních myšlenek, kterou je MPT. A můžu z vlastních zkušností říct, že je to skvělý model, který může pomoct podnikatelskému nápadu růst. Dál se také snažím chovat dle rad autora a byť zatím nesplňuju všechny doporučení, tak i tady můžu zatím potvrdit pozitivní výsledky.