V našem týmu jsme si dali za úkol přečíst tuto knihu, abychom se naučili dávat správnou zpětnou vazbu. Musím říct, že kniha je velmi kvalitně zpracovaná a čtivá.
Autorka Kim Scottová v knize popisuje své zkušenosti z praxe. Založila svou vlastní firmu, kde chtěla vytvořit radikálně otevřenou kulturu, aby každý mohl svůj názor, pochyby nebo nesouhlas otevřeně říct, avšak díky svému jemnému a přátelskému přístupu k zaměstnancům Kim sklouzla do ničivé empatie a nakonec firma zanikla. Poté pracovala pro velké firmy jako manažerka v Googlu a poté Applu. Nyní pomáhá firmám zavádět radikální otevřenost.
Není to hrubé, je to jednoznačné!
Proč chválit více než kritizovat?
Správný manažer by měl umět:
Kdy propustit zaměstnance? K tomu nám pomůže odpovědět si na tři otázky:
Kvadranty RO
Radikální otevřenost - mluvíme k dané osobě s osobním zájmem a konfrontujeme ho napřímo
Útočná agrese - konfrontujeme člověka napřímo bez osobního zájmu
Ničivá empatie - k člověku cítíme osobní zájem, ale nekonfrontujeme ho napřímo
Manipulativní neupřímnost - dochází k ní pokud danou osobu nekonfrontujeme napřímo a neprojevíme osobní zájem. Málokdy odráží, co si mluvčí ve skutečnosti myslí
Shitsandwich
pozitivní/kritika/pozitivní
Problém může nastat ve firmách při této ZV ->zaměstnanec si vyslechne pozitiva, ví že přijde negativum, to přeskočí, a nakonec zase chvála = která je ta rozplizlá omáčka v sandwichi
Konstruktivně rozvojová zpětná vazba SPRÁVNĚ
Cyklus GSD - getting stuff done
Dejte hlas mlčenlivým!
Rockstar - jsou pevní jako skála
Superstar - stoupají ke hvězdám
- je důležité si uvědomit, že každý tým obsahuje obě složky…Pokud zde nejsou zastoupeni žádní rockstar, ale více superstar, stanou se z nich na krátkou dobu rockstar.
Pojmy:
Pasivní management - je pasivní, neslyší, nemluví, nechápe kontext, strategie = vyber a ignoruj
Partnerství - je aktivní, slyší, ale nemluví strategie= sdílí s ostatními relevantní informace o kontextu
Mikromanagement - aktivní, neslyší, mluví, strategie = nechává si informace pro sebe
ATP
Poprvé jsem zpětnou vazbu použila na cabinu při 1v1, a musím říct, že mi kniha velmi pomohla. Nejdůležitější při zpětné vazbě je začít pochvalou a vyzdvihnout práci, kterou daný člověk odvedl a které si vážím, poté mohu volně přejít k problému, který mě trápí… Snažím se nespadnout do shitsandwiche, který začíná pochvalou, poté kritikou a zakončí se další pochvalou.