Proč nakupujeme


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 25.10.2021

Proč nakupujeme   Paco Underhill

Proč vlastně nakupujeme? Proč když vejdeme do obchodu tak vždycky odejdeme s něčím i když jsem si nic koupit nechtěli.


Proč se pečivo vždycky dává do nejzazšího rohu obchodu i když člověk tak musí projít celým obchodem úplně zbytečně a pak zpátky a to skoro každý den? Právě proto!

Proč se přesně tohle zboží objevuje ve výšce očí a jiné je zas nejčastěji úplně u země? O tomhle je tato kniha.

Je velmi zajímavé zkoumat kam lidi chodí, kam koukají a co je nezajímá, čeho se dotýkají, co si u toho myslí, co si čtou a naopak co nečtou..

Ukazuje to, že není potřeba nakupovat pořád nové a nové prodejny, stavět velké nákupní střediska aby mohla firma víc vydělávat ale stačí se často jen zamyslet jak lidé přemýšlí a díky tomu začít daleko víc vydělávat.


Kniha vysvětluje co zákazníci dělají a jak se chovají v obchodech. Aby obchodníci zvýšili své zisky tak si tohoto musí být vědomí a musí tomu tak přizpůsobit i obchod.


Biologická konstanta- Každý zákazník má podobné biologické limity a možnosti a z toho je potřeba vycházet. Nemá smysl stavět 3 metrové regály protože procento tak vysokých lidí kteří by tam dosáhli je skoro nulové. Je tedy potřeba tyto limity znát a upravit podle nich obchody, nabídku…

Většina zákazníků jsou praváci a tak má většina tendenci tlačit vozík levačkou a pravačkou brát věci do regálu. Zákazník má také daleko větší tendenci doprava koukat, je tedy vhodné obchody stavět po směru hodinových ručiček aby mohl zákazník chodit a pohodlně a kontinuálně přidávat věci.

Pozorováním zákazníků se můžeme naučit mnoho z toho jak bychom měli náš obchod optimalizovat.


Mimo to že se zákazník musí přizpůsobit fyzickým možnostem, je také důležité hledět na to kdo nakupuje- Ženy, muži, mladí, staří… to vše hraje nesmírně velkou roli.

Ženy obvykle v obchodech tráví daleko více času a utratí spíše víc než muži. Ti na druhou stranu jsou daleko více impulzivní.

Je tedy důležité mít na paměti kdo je cílová skupina určitého produktu a přizpůsobit mu tak i obal. Například u aut které častěji kupují muži je daleko víc vyzdvihovaný výkon motoru což auta co častěji kupují ženy se zaměřují víc na styl. Tyto věci se však velmi rychle mění a obchodníci by měli být připraveni se přizpůsobit. To poslední, co chtějí je rozhněvat zákazníka.


Smartphony a počítače už nejsou jen pro mladé, jak většina populace západních zemí stárne, bude čím dál častější přizpůsobování prodejen/produktů starším lidem.

Stejně jako se přizpůsobují obchody starším tak je důležité myslet i na děti. Velkou část našeho života strávíme staráním se o ně a právě oni mají velkou roli v tom jak nakupujeme. Budou li se děti v obchodě nudit, s větší pravděpodobností nakoupí rodič jen to nejnutnější a rychle odejde. Naopak bude li dítě zabavené, často bude ještě rodiče přemlouvat ať zůstanou delší čas. Sám to znám z ikey, byl to pro mě vždy super den a strašně jsem se na něj těšil. Škudlíky, kino, dětský koutek- zbožňoval jsem to. Jsem jen překvapen proč už to v ikee moc nevídám a měl jsem pocit že to zrušili. Nebo jsem jen starší a přestal jsem to vnímat?

Mimo to, že obchod v nás musí vyvolat pocit pohody a uvolnění, je dobré když se jde o level výše a z nakupovaní se udělá zážitek. Je dobré zákazníkovi dovolit si na produkt šáhnout a zkusit ho, předtím než ho koupí. Jak jsem zmiňoval již Ikeu tak se budu zas opakovat, osaháním si věcí a procházením se v nich vždy nakoupím víc než kdyby byli jen stroze zabalené a já do košíku házel jen krabice. Z tohoto pohledu třeba nechápu Lidl. I když ho mám moc rád tak jsou v něm vždycky nejdelší fronty které mě často odrazují si do něj skočit jen pro maličkost a na druhou stranu absence prostoru u poklady na nákup mě vždy vystresují když ho mám velký.


Nakupujeme podle smyslů, když máme hlad nebo když dostaneme hlad z hezkých obrázku, hezké vůně tak jsme daleko míň kontrolovatelní. Proto se dobře říká, nechoď nakupovat hladovej.


V obchodních centrem většinou nenajdeme hodiny ani okna protože se nám snaží co nejvíce zamaskovat styk s realitou, nechtějí abychom si uvědomili že už je pozde a už se smráká a tak musíme jít domu.



Knihu jsem si přečetl protože se snažim vždy nakupovat jako informovaný zákazník , čistě objektivně. Jenže si uvědomuji, že se mi často stává když přijdu do obchodu že odejdu s nečím v ruce a neodolal jsem. Přesto se často vysmívám marketingovým praktikám různých obchodů nebo eshopů, tak jsem je chtěl poznat ještě do větší hloubky.


Kniha je hlavně o nakupování v supermarketech, což se mě/nás zatím moc netýká. Je to tedy hlavně o tom si uvědomit jak námi v supermarketech manipulují, a když si to uvědomíme tak máme pak větší šanci si říct že se chceme rozhodovat sami podle svého vlastního uvážení. Prodej přes e-shop je zde taky zmíněn ale jen okrajově a převážně jen v tomhle je vidět zastaralost knížky. Minulý rok přinesl takový skok v prodeji online že se dnes již nikdo neopováží ho přirovnat jako doplňkovou službu. Přesto je zde vidět i v tomto dobré nasměrování a nutnost být otevřený a připravený na vše.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: