Knihu jsme četli týmově protože jsme to měli jako téma na TS + potřebná ke zkoušce z Učící se organizace
Kniha sama o sobě byla na mě velice dlouhá a těžší na pochopení, ale díky rozkouskování kvůli TS se to četlo mnohem lépe. Myšlenka jako taková mi přijde velice přínosná a obohacující, ale rozhodně nepatří mezi ty zábavné
Název Pátá disciplína mluví už sám za sebe, takže tady jsou.
1. Osobní mistrovství
- Je to disciplína nepřetržitého prohlubování osobní vize, rozvíjení trpělivosti a objektivního vnímaní skutečnosti. Dělat to co nás baví neustále se vzdělávat, najít v sobě to nejlepší a neustále popohánění. Je to proces, při kterém si tvoříme cíle, vizi a srovnáváme si priority v životě. Poslouchat ostatní lidi co nám jde, co nám naopak nejde, zamyslet se nad tím, každý má jiný pohled a každý nám může něco předat, a to nás žene a posouvá dál, i když si to zprvu nemusíme uvědomovat.
2. Mentální modely
- Hluboce zakořeněné předpoklady či zobecnění, co ovlivňuje způsob, jak si vykládáme svět a jak v něm jednáme. Naše mentální modely ovlivňuje hodně aspektů jako například v čem vyrůstáme, kde vyrůstáme, kde žijeme, jaké máme zkušenosti,..Reakce proto mohou být různé na jakýkoliv z těchto aspektů.
Potřeba ale je, abychom tyto modely neustále zkoušeli, protože svět se mění, ale naše mentální modely ne, a proto se nám občas vzdalují skutečnosti, a to vede ke kontraproduktivitě.
3. Sdílená vize
- Hlavní motor učící se organizace. Touto vizí může být prakticky cokoliv, většinou je to společný cil, ale důležité je, aby si to každý vzal za vlastní, aby každý z nás měl potřebu se posouvat a nebrzdit ostatní. Bez vize a stanoveného cíle se lidé akorát trápí a vynakládají pouze minimální potřebnou energii.
4. Týmové učení
- Posouvání mentálních modelů za pomoci nástrojů, jako dialog a diskuse. Hlavní podmínka je obohacování týmu svou různorodostí. Hlavní aspekt je učící se tým, ne učící se pouze jedinec. Důležitá je i otevřenost v týmu, sdílet své znalosti s ostatními a dělat pravidelně reflexi, abychom si byli vědomi svých chyb a poučili se z nich.
5. Systémové myšlení
- Toto je vnímání celku a jeho dalších částí, propojuje veškeré předešlé disciplíny.
Uvědomění, že interakce se vzájemně ovlivňují a to znamená, že vždy se snažit začít u nás, my dokážeme ovlivnit průběh.
ATP
- Díky páté disciplíně jsem přišla na spoustu svých mentálních modelů, které musím změnit, stačí se kouknout na věci s odstupem, dát si reflexi sám na sebe, to nás může posunout dál, než si myslíme.