Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 05.03.2022

Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

Pátá disciplína

 

Kniha Pátá disciplína v podstatě zastřešuje vše, co je napsáno v knize Učící se organizace.


„Organizace se učí pouze prostřednictvím jedinců, kteří se učí.“ Zaměstnanci jsou stále cennější pro své znalosti, a to se stává jejich kapitálem. Proto je tak důležité, aby se firmy stali nebo spíš řídili myšlenkami učící se organizace. Všechny organizace fungují podle toho, jak přemýšlí a komunikují. Aby tedy šlo změnit tyto zakořenění ale neefektivní zásady a postupy, tak lidé musí změnit způsob svého myšlení. Je důležité se naučit spolupracovat.


Organizace se mohou stát učícími, protože lidská přirozenost vede lidi k hledání způsobů, jak překonávat problémy a za druhé, protože zaměstnanci chtějí ze své práce získat i vnitřní uspokojení.


Nejlépe se učíme ze zkušeností, ale nikdy pořádně nereflektujeme důsledky mnoha našich nejdůležitějších rozhodnutí.


Kniha popisuje pět disciplín. Mistrovství, mentální modely, sdílená vize, týmové učení a systémové myšlení.  V knize Učící se organizace byly popsány mnohem stručněji a také jsem většinu z toho již popisoval ve velkém počtu esejí.


Autor se v knize nejvíce věnuje, jak už z jejího názvu plyne, páté disciplíně -  systémovému myšlení. Tuto disciplínu autor považuje za nejdůležitější, jelikož do sebe integruje všechny ostatní. Také ji považuje ze všech za nejsložitější a nejtěžší na pochopení. Systémové myšlení umožnuje pohled na celek a souvislosti mezi jeho částmi. Jednotlivé prvky ovlivňují ostatní. Pro implementování způsobů učící se organizace je důležité, aby každý zvládl všech pět disciplín. Je důležité svojí pozici nevnímat jen jako práce na jedné věci ale jako tato práce souvisí s ostatními. Je důležité, aby se zaměstnanci brali jako částka skládačky, bez které nemůže organizace stát. že každá akce může mít okamžitou reakci na jednu část, ale většinou má i jiné pomalejší reakce na zbytek.


Senge taky tvrdí, že správná učící se organizace by sama sebe neměla za učící se organizaci prohlašovat – měli bychom tedy tvrdit, že jsme potenciální učící se organizací nebo se snažíme fungovat na jejích principech.

 

Kniha je docela složitá na čtení a rozhodně si nepamatuji úplně všechno, co je v ní napsáno, je totiž také velmi obsáhlá. Má často dlouhá několikařádkové souvětí, takže trvá hodně času, než se člověk zorientuje v textu

 

Je důležité všechny problémy v týmu, a i práci brát systémově, a hledat příčiny v celku jako systému. Střet myšlenek je známkou toho že se tým učí. Je důležité, aby členům nevadilo vyjadřovat odlišné názory. Konflikt podle autora sám o sobě dokazuje, že skupina přichází s novými nápady, na které by jednotlivec nemohl přijít.

 

Jedná se o velmi důležitou knížku, pokud člověk chce podnikat a mít pod sebou zaměstnance.



Tahle esej je možná příliš krátká jednalo by se však z velké části o opisování učící se organizace a dalších esejí které obsahují aspoň části. Osobní mistrovství jsem psal již nejmíň 5x  (Dopsáno v 3:58 :D )




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: