Pátá disciplína
Omlouvám se za to, že tato esej bude asi velice podobná mé eseji na Učící se organizaci. Kniha učící se organizace, mě celkem zaujala, tak jsem si chtěl o tomto konceptu přečíst více.
Tuto knihu bych doporučil každému, kdo chce vytvořit pevnější společnost. Díky pěti disciplínám se vám povede vytvořit učící se organizaci, což je ideální prostředí pro posun, inovace, řešení problému a učení se.
Cyklus učení:
Zkušenost -> Reflexe -> Ověřování -> Zobecnění
1. Systémové myšlení
Pokud chceme dobře využít všechny disciplíny, musíme nejdříve dobře pochopit tuto.
Dalo by se říct, že to je nejsložitější část učící se organizace. Systémové myšlení nám vlastně říká, že se na problémy musíme dívat více komplexně. Pokud se podíváme na problém jako takový, tak vidíme pouze celek (výsledek), nevidíme vlastně co vytváří daný problém.
Můžeme si firmu či nějakou společnost představit jako stroj. Když se na něj podíváme z dálky, tak není poznat, co by s ním mohlo být špatně, ale pokud se na něj podíváme z blízka a rozebereme ho na součástky (jednotlivé aspekty firmy), hned uvidíme, kde je problém.
2. Osobní mistrovství
Zde se vlastně jedná o rozvoj vlastní osobnosti. Je to celoživotní úsilí o rozvoj vlastní osobnosti, cílů a snah. Když se na to tak podíváme, tak co žene firmu vpřed? Co je ta tažná síla? Zaměstnanci. A čím budou zaměstnanci více motivování osobní vizí, tím efektivnější budou. Proto kniha radí. Vytvořte takové prostředí, které bude podporovat plnění osobních vizí jednotlivých členů.
Jen sem hodím jeden citát, který mě u tohoto napadá (nevím odkud ho mám): „Pravý mistr je celoživotním učněm.“
3. Mentální modely
Mentální modely jsem již popsal ve své eseji na Učící se organizaci, ale… „Mentální modely jsou v nás zakořeněné představy a předsudky o tom, jak fungují věci kolem nás. Projevují se ve způsobu chování a reagování na vnější i vnitřní podněty.“ -Shimchi 30. 11. 2021.
Takže mentální modely jsou vlastně zkušenosti, které sbíráme celý náš život, je to vlastně naše osobnost by se dalo říct.
4. Sdílená vize
Sdílená vize, by měla být založena na vizi osobní. V Tiimi je vlastně společná vize jednoduchá, cestovat po studiu a sbírat na cestách zkušenosti. Kdo nemá rád cestování, že? Takže tady je dobrý příklad na tom, jak sdílená vize je založena na osobní. Účelem sdílené vize je, aby celý tým měl před sebou ten samý cíl. Tímto dosáhneme vyšší efektivity a zvýšíme tím pravděpodobnost úspěchu skupiny. Abych to přiblížil, jak to bylo v našem týmu. Zvolili jsme si místa, kam by se kdo chtěl podívat. To samo o sobě nestačilo, protože všechny ty cíle, byly moc vzdálené (finančně XDD), tak jsme si udělali malé schůdky např. Mácháč bude stát tolik a tolik, Barcelóna tolik a Tokyo tolik. Tímto způsobem můžeme i sledovat postup naší firmy.
5. Týmové učení
Na tým musíme pohlížet jako na živý organismus, který se neustále adaptuje. Jak všichni z TS víme, nejlepším nástrojem na týmové učení je náš milovaný Dialog. Díky dialogu se vytvoří perfektní učící prostředí. Kvůli otevřeným otázkám se lidé mohou obohacovat mezi sebou, což je vlastně win win. Čím toho jeden ví více, tím více se toho dozví ostatní a furt dokola.
My na TS se mezi sebou obohacujeme o informace, které jsme načerpali z knih, nebo z našich zkušeností. Měli jsme TS např. na kryptoměny, který Matúško velice rozumí a je to jeho „passion“ jak rád říká. Je škoda, že náš tým ještě pořádně nezavedl „open agendu“, myslím si, že se tím náš tým okrádá o obohacující informace o práci jednotlivých členů v našem týmu.
Závěr
Upřímně mi přijde, že jsem se z Páté disciplíny toho moc nového nenaučil, asi je to moje chyba a nepochopil jsem detaily, které tato kniha obsahuje. Mnoho lidí z vyšších ročníků mi řeklo, že se jim Pátá disciplína líbila více než učící se organizace. Ale mně přišla tato kniha částmi zdlouhavá a špatně se mi držela pozornost. Ale co musím pochválit tak je množství příkladů, které mi pomohli ujasnit, jak by vlastně měli jednotlivé disciplíny vypadat.