Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 84 %

Přidáno: 31.10.2021

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

     Nadpis plně vystihuje myšlenku celé knihy. Není v ní žádný příběh. Jen vše, co potřebuji při rozjezdu nového podnikání, tipy a různé příklady. Tím si zajistila, že nebude jen v knihovně, ale budu se k ní vracet velmi často.


         V úvodu se kniha zabývá tím, proč bychom měli nebo neměli podnikat. Dobré otázky před každým podnikáním: „Co od toho očekávám? A proč se do toho pouštím?“ Zkrátka, jestli mi to za to stojí. Vnitřní motivace je pro mě velmi důležitá.


         Dále je otázkou, zda jít do podnikání sám nebo s někým. Tady v Tiimi jsme si asi odpověděli asi rychle. Jako Tým! Ale i tak jsou to otázky, nad kterými je dobré se zamyslet. Pro mě nejdůležitější je asi lidský faktor, například jak se můj partner chová pod tlakem nebo jestli do toho vstupujeme se stejným cílem.


Jak tedy najít nápad?

         V knize jsou popsány 4 metody pro hledání nápadů.

Brainstorming

         Klasika, co nejvíce nápadů za omezený čas. Pravidla: neodsuzujeme, nasloucháme a vše zapisujeme.


6_8_5  

       Tohle pro mě byla novinka. 6 až 8 nápadů v pěti minutách. Nápady se kreslí do mřížky na papír v tichosti každý sám. Poté každý odprezentuje své nápady a ostatní mohou pokládat otázky a sdělovat pozitivní zpětnou vazbu. Poté se opakuje znovu kreslící část a pak zase diskuse. Můžeme opakovat víckrát podle času.

Osobně bych rád tuto metodu vyzkoušel, a to ze dvou důvodů. Zaprvé se mi zdá příjemnější pro introverty a celkově tichá forma může mít zcela jiné výsledky. Zadruhé jsem zvědavý, jak forma kreslení pomůže ve vytváření nápadů, jelikož by měla být aktivovaná jiná část mozku.


Myšlenkové mapy

         Vizuálně si zapisujeme naše myšlenky a vztahy mezi nimi. Každý si tak může zakreslit a zmapovat své myšlenkové toky.

         Zaujala mě v knize zmínka o tom, že skvěle fungují i pro zapisování poznámek ze schůzek. Rád to vyzkouším.


Painstorming

         Zaměříme se na problémy, které nás trápí. Pro nápady v podnikání na mně působí tento způsob nejlépe, protože nápady řeší nějaký problém, tedy je větší šance úspěchu.

Když si nápad vybereme, je potřeba ho nějak zhodnotit.

Tým: jsme ti, kteří ho dokážou zrealizovat nebo jsme schopni je sehnat?

Finance: Je nápad schopný vytvořit fungující firmu? Být života schopný a vydělat si na sebe?

Trh: Je dostatek lidí, kteří jsou ochotni za to zaplatit?

Ekonomická situace: Je pro to vhodná doba?


Pro vývoj produktů a služeb jsou v knize dvě metody:

Design Thinking – metoda při níž se zaměřujeme na zákaznické potřeby. Snažíme se porozumět, generovat nápady, vytvářet prototypy a ty testovat. Poté kroky opakovat na základě testů a vylepšovat produkt.

Lean Startup – metoda zaměřena na poptávku, přesněji problémy zákazníků. Tedy tím se i snaží minimalizovat riziko neúspěchu, protože se vší pravděpodobností vytvoříme užitečný produkt. Mantrou tohoto principu je Vyrob, změř a pouč se.


Dále je otázkou, za co budou zákazníci platit?

         Najít správný byznys model je klíčové a může se to stát i konkurenční výhodou. To je myšlenka, kvůli které se na toto zaměřím více v budoucím plánování.


         Nyní je na řadě vytvořit podnikatelský plán, který by měl obsahovat:

Shrnutí podnikatelského plánu

Charakteristiku vlastníka a produktu

Analýzu trhu a zákazníků

Byznys model

Analýzu konkurence

Analýzu dodavatelů

Personální zabezpečení

Marketing

Finanční plán

Analýzu rizik

Vyhodnocení úspěšnosti podnikatelského nápadu

Přílohy


Knihu beru jako checklist věcí, na které nesmím zapomenout. Takže ji budu aktivně používat jako pomůcku při vytváření. Obzvláště když obsahuje 3 úspěšné podnikatelské plány jako příklady.


Budu rád za jakoukoliv zpětnou vazbu či otázky k eseji 😊



Hodnocení: 84 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Šimon Pechar - 31.10.2021 - 20:30


Moc hezká esej Honzo, krásně jsi tu popsal metody zmíněné v té knize. Některé z nich jsem do teď neznal, a tak bylo velice zajímavé si o nich přečíst. Jediné, co bych vytkl, tak ti sem tam ujel slovosled, ale o tom naše eseje nejsou. :)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: