Od nápadu k podnikatelskému plánu
Hlavním impulzem k přečtení této knihy pro mě byla podmínka k zápočtu do předmětu Provoz a hospodaření malého podniku II. Nakonec jsem však rád, že jsem se k této knize dostal, protože mi kromě zopakování již známé teorie předala také teorii novou, jež můžeme a měli bychom využít v našich projektech.
Začátek knihy se věnuje především několika metodám sloužícím k produkci nápadů. Několik z nich jsme již měli možnost zkusit a pravidelně s nimi pracujeme. Jednou z nich je Brainstorming, kdy se skupina snaží v omezeném čase vyprodukovat velké množství nápadů bez možnosti jejich okamžitého hodnocení (pozitivního/negativního). Tuto metodu využíváme především při Birthgivings, kde se nám zatím pokaždé osvědčila. Každý nápad, se kterým hodláme pracovat musíme také ověřit, především z důvodu jeho realizovatelnosti.
Dále se kniha věnuje metodám sloužícím k ověření zákaznického zájmu. Jsou zde popsány dvě metody (Design thinking a Leanstartup). První zmiňovaná je založena na porozumění, pozorování a testování. Jejím použitím bychom měli být schopni podrobně identifikovat potřeby zákazníka. Druhá zmíněná funguje na pricipu vytvoř, změř a pouč se. Ani jednu ze zmíněných metod jsem zatím neměl šanci použít v praxi a osobně si nejsem příliš jistý, jak užitečné by pro nás byly.
Následně se kniha věnuje vytvoření byznys modelu Canvas, se kterým se naopak setkáváme velmi často a prakticky ho využíváme. Má první zkušenost s Canvasem byla již před 2 roky, kdy jsem studoval na univerzitě ve Finsku a tento model jsme využívali v týmovém projektu pro nastavení byznys modelu finské společnosti. Nyní ho využíváme v Tiimiakatemia ve všech projektech, kterých jsem součástí a vidíme v něm jeho přidanou hodnotu.
Další teorií, kterou si uvědomuji, že jsem na ní v Tiimiakatemia narazil je rozlišení zákazníka a uživatele. Poprvé jsme zde tuto problematiku řešili při Birthgivingu pro společnost Ehrmann. Při definici cílové skupiny jsme narazili na to, že osoba kupující produkt (zákazník) nemusí být nutně jeho uživatel. Podle toho jsme také přizpůsobili naší marketingovou strategii.
Kniha také popisuje podnikatelský plán samotný a představuje nám několik bodů, kterých bychom se měli držet při jeho tvorbě.
1. Shrnutí
2. Charakteristika produktu vlastníka
3. Analýza trhu a zákazníků
4. Analýza konkurence
5. Analýza dodavatelů
6. Personální zabezpečení
7. Marketing
8. Finanční plán
9. Analýza rizik
10. Vyhodnocení projektu
11. Přílohy
Nedávno jsme podnikatelský plán probírali v rámci naší training session a narazili jsme hned na několik nejasností. Tyto nejasnosti mi kniha pomohla objasnit a jsem rád, že mi doplnila teorii, jenž mi při již zmiňovaném TS chyběla.