Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 10.11.2023

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Proč tato kniha?

Knihu jsem si přečetla na doporučení pro začínající podnikatelé. Dala mi mnoho a ráda knihu doporučím dál. Nečetla se mi úplně nejlépe, protože byla velmi teoretická, ale vím, že všechny informace uvedené v knize se mi do budoucna budou velmi hodit.


Co mi dala?

Kniha mě upozornila na spoustu chyb, které někteří podnikatelé dělají a na věci, na které si dát pozor. Ukázala mi techniky vymýšlení nápadů a jak zvolit finálně ten správný. Jak zjistit, jestli bude projekt udržitelně funkční a jak správně vytvořit byznys model.


K podnikání je potřeba jasná vize a cíle jedince. Typ podnikání by měl být v souladu s našimi hodnotami, měl by nás zajímat a bavit. Když začneme přemýšlet nad podnikáním, měli bychom si nejprve ověřit, jestli je to opravdu něco pro nás. 

Já si uvědomila, co mě v životě opravdu naplňuje, a to je využití mé kreativity. Zajímám se o hudbu, umění a módu a z toho bych i finálně ráda vycházela. 


Ukázalo se mi v knize i pro a proti – podnikat sám, nebo s někým. Pro mě zajímavé uvědomění. Před spoluprací je potřeba člověka poznat a zjistit jaké má hodnoty a vize on. Mám nápady, které chci začít realizovat a díky této časti knihy vím, že vybrat si tým, nebude jen tak. Nejprve si s každým otevřeně popovídám o daném tématu a hodnot nás obou. To mě vede k myšlence, že 1v1 s každým v týmu se opravdu vyplatí. 


Na začátek je potřeba perfektní analýza trhu – získání informací o konkurenci, zákaznících a o trendech v oboru. Na základě těchto informací můžeme zjistit, zda je náš nápad realizovatelný a jestli má šanci na úspěch. 


Hledání nápadů

Musím si nejprve v hlavě probrat, jestli bude mít daný projekt dostatečný ekonomická potenciál, k jehož realizaci máme zdroje a bude nás bavit.

Zjistila jsem, že kreativita, které mám opravdu dost, je velmi důležitá pro podnikání. Je to schopnost, představit si budoucí stav a řešit komplikované situace. – Největším zabijákem kreativity je rutina. 


Techniky hledání nápadů

Brainstorming

-        Co nejvíce myšlenek v omezeném čase.

Techniku už jsem několikrát praktikovala a je velmi účinná. Je zajímavé pozorovat lidi, jak přemýšlí ve spěchu. Z mého týmu vypadly rozhodně zajímavé myšlenky a určitě ji znovu využiji.


Pravidla:

-        Naslouchat

-        Nekritizovat

-        Podpora

-        Čím více, tím lépe


Technika 6_8_5 (6 až 8 nápadů během 5 min)

-        Tato metoda mě tolik neoslovila, ale určitě ji někdy s týmem vyzkoušíme. Třeba mě opravdu překvapí a vylezou z nás nápady, které bychom jinak neobjevily.


Dále se v knize naťukla metoda 

Myšlenková mapa

Myšlenkovou mapu jsem využívala celou střední školu ke tvorbě designu oděvu. Za mě je to perfektní metoda a moc ráda ji používám. Dostanu se díky ní na velmi zajímavá místa. 


Painstorming

-        Zaměření na problémy zákazníků

Pozorovat lidi a zapisovat si jejich problémy při každodenních činnostech.

Všímat si prostoru pro zlepšení.

Momentálně mě painstorming velmi zaujal a zkouším ho využívat každý den. Všude kam chodím zjišťuji, co by lidem mohlo chybět a pomoc. 


Když využijeme tyto metody většinou nám vyjde několik nápadu, pak je tedy potřeba vybrat ten nejlepší. Za mě se osvědčila metoda bodíkování. 


Co za mě bylo určitě přínosné byla definice „Konvergentní myšlení a Divergentní myšlení“.

Konvergentní myšlení 

„Proces hledání řešení na základě vlastních znalostí a předchozích zkušeností nebo výběr z předem daných možností. Charakteristický je systematický postup a logické myšlení. Příkladem jsou matematické testy a testy inteligence.“


Divergentní myšlení

„Proces hledání možností, jak vyřešit daný problém originálně a co nejefektivněji. Charakteristický je spontánní průběh, volné plynutí myšlenek a hledání nových alternativ.“ 


Dále jsem se naučila, že existují dva typy byznys modelů

-        Business Model Canvas – Jednoduchý nástroj pro zachycení byznys modelu firmy. grafický popis byznys modelu

-        Lean Canvas – Vhodnější pro začínající firmy nebo startupy. Je to popis byznys modelu zaměřený na řešení problémů zákazníků


Závěrem

Za knihu jsem velmi ráda a věřím, že mi dost pomůže v rozjetí prvního podnikání. 

Knihu bych doporučila všem, co mají zájem o podnikaní a netuší kde začít.

 



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (3):



Eliška Popeláková - 15.11.2023 - 18:24


Oceňuji, že Maru rovnou aplikuje myšlenky na její osobu. Uvědomění vlastních hodnot a koníčků je dobrý základ pro rozjíždění projektů. Je třeba si promyslet, čemu opravdu chceme náš čas věnovat. Důležité také je, s kým podnikáme, je třeba si nejen rozumět, ale také se i vzájemně doplňovat, jak můžeme vidět i na našem týmu. V rámci výčtu technik pro hledání nápadů Maru vždy zmiňuje stručnou charakteristiku metody a následně její využití v praxi a také to, jak byla metoda úspěšná či neúspěšná. Závěrem Maru zmiňuje dva typy business modelů a jejich hlavní rozdíly a možnosti využití. Na eseji se mi především líbilo, že se Maru věnovala částem, které již do praxe převedla nebo v blízké době převede a následně tedy mohla zhodnotit, jak jí metody vyhovovaly.

Eliška Popeláková - 15.11.2023 - 18:23


Oceňuji, že Maru rovnou aplikuje myšlenky na její osobu. Uvědomění vlastních hodnot a koníčků je dobrý základ pro rozjíždění projektů. Je třeba si promyslet, čemu opravdu chceme náš čas věnovat. Důležité také je, s kým podnikáme, je třeba si nejen rozumět, ale také se i vzájemně doplňovat, jak můžeme vidět i na našem týmu. V rámci výčtu technik pro hledání nápadů Maru vždy zmiňuje stručnou charakteristiku metody a následně její využití v praxi a také to, jak byla metoda úspěšná či neúspěšná. Závěrem Maru zmiňuje dva typy business modelů a jejich hlavní rozdíly a možnosti využití. Na eseji se mi především líbilo, že se Maru věnovala částem, které již do praxe převedla nebo v blízké době převede a následně tedy mohla zhodnotit, jak jí metody vyhovovaly.

Tomáš Sedláček - 14.11.2023 - 20:10


Hned ze startu jsem si díky tvé eseji připomněl samotný začátek knihy, který jsem jen tak proletěl. Konkrétně část o tom, jak důležité je u podnikání v týmu znát své "kolegy" a dát čas tomu je poznat. Nápad ohledně 1v1 konverzace je super a určitě bych ho rád někdy využil. Dál jsem tě chtěl poprosit jestli bys mi mohla někdy pomoci s tím, jak si efektivně vytvořit myšlenkovou mapu. Sám jsem tuto metodu několikrát využil na střední, ale nikdy z ní nepramenilo nic zvlášť užitečného, protože jsem ji asi nedělal úplně správně. Dala bys mi nějaký Tips and Tricks ? Máš s ní asi daleko lepší zkušenosti. Painstormingu se teď snažím také celkem intenzivně věnovat, napadlo mě navrhnout týmu naše nápady, co říkáš ? nebo si určit společně nějaký čas, který následně všichni zreflektujeme. Třeba takový dvoutýdenní painstormingový sprint. Super esej !

Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 1

03.03.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

Kategorie: Podnikání

Body: 3

03.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

03.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

03.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: