Proč tato kniha?
Knihu jsem si přečetla na doporučení pro začínající podnikatelé. Dala mi mnoho a ráda knihu doporučím dál. Nečetla se mi úplně nejlépe, protože byla velmi teoretická, ale vím, že všechny informace uvedené v knize se mi do budoucna budou velmi hodit.
Co mi dala?
Kniha mě upozornila na spoustu chyb, které někteří podnikatelé dělají a na věci, na které si dát pozor. Ukázala mi techniky vymýšlení nápadů a jak zvolit finálně ten správný. Jak zjistit, jestli bude projekt udržitelně funkční a jak správně vytvořit byznys model.
K podnikání je potřeba jasná vize a cíle jedince. Typ podnikání by měl být v souladu s našimi hodnotami, měl by nás zajímat a bavit. Když začneme přemýšlet nad podnikáním, měli bychom si nejprve ověřit, jestli je to opravdu něco pro nás.
Já si uvědomila, co mě v životě opravdu naplňuje, a to je využití mé kreativity. Zajímám se o hudbu, umění a módu a z toho bych i finálně ráda vycházela.
Ukázalo se mi v knize i pro a proti – podnikat sám, nebo s někým. Pro mě zajímavé uvědomění. Před spoluprací je potřeba člověka poznat a zjistit jaké má hodnoty a vize on. Mám nápady, které chci začít realizovat a díky této časti knihy vím, že vybrat si tým, nebude jen tak. Nejprve si s každým otevřeně popovídám o daném tématu a hodnot nás obou. To mě vede k myšlence, že 1v1 s každým v týmu se opravdu vyplatí.
Na začátek je potřeba perfektní analýza trhu – získání informací o konkurenci, zákaznících a o trendech v oboru. Na základě těchto informací můžeme zjistit, zda je náš nápad realizovatelný a jestli má šanci na úspěch.
Hledání nápadů
Musím si nejprve v hlavě probrat, jestli bude mít daný projekt dostatečný ekonomická potenciál, k jehož realizaci máme zdroje a bude nás bavit.
Zjistila jsem, že kreativita, které mám opravdu dost, je velmi důležitá pro podnikání. Je to schopnost, představit si budoucí stav a řešit komplikované situace. – Největším zabijákem kreativity je rutina.
Techniky hledání nápadů
Brainstorming
- Co nejvíce myšlenek v omezeném čase.
Techniku už jsem několikrát praktikovala a je velmi účinná. Je zajímavé pozorovat lidi, jak přemýšlí ve spěchu. Z mého týmu vypadly rozhodně zajímavé myšlenky a určitě ji znovu využiji.
Pravidla:
- Naslouchat
- Nekritizovat
- Podpora
- Čím více, tím lépe
Technika 6_8_5 (6 až 8 nápadů během 5 min)
- Tato metoda mě tolik neoslovila, ale určitě ji někdy s týmem vyzkoušíme. Třeba mě opravdu překvapí a vylezou z nás nápady, které bychom jinak neobjevily.
Dále se v knize naťukla metoda
Myšlenková mapa
Myšlenkovou mapu jsem využívala celou střední školu ke tvorbě designu oděvu. Za mě je to perfektní metoda a moc ráda ji používám. Dostanu se díky ní na velmi zajímavá místa.
Painstorming
- Zaměření na problémy zákazníků
Pozorovat lidi a zapisovat si jejich problémy při každodenních činnostech.
Všímat si prostoru pro zlepšení.
Momentálně mě painstorming velmi zaujal a zkouším ho využívat každý den. Všude kam chodím zjišťuji, co by lidem mohlo chybět a pomoc.
Když využijeme tyto metody většinou nám vyjde několik nápadu, pak je tedy potřeba vybrat ten nejlepší. Za mě se osvědčila metoda bodíkování.
Co za mě bylo určitě přínosné byla definice „Konvergentní myšlení a Divergentní myšlení“.
Konvergentní myšlení
„Proces hledání řešení na základě vlastních znalostí a předchozích zkušeností nebo výběr z předem daných možností. Charakteristický je systematický postup a logické myšlení. Příkladem jsou matematické testy a testy inteligence.“
Divergentní myšlení
„Proces hledání možností, jak vyřešit daný problém originálně a co nejefektivněji. Charakteristický je spontánní průběh, volné plynutí myšlenek a hledání nových alternativ.“
Dále jsem se naučila, že existují dva typy byznys modelů
- Business Model Canvas – Jednoduchý nástroj pro zachycení byznys modelu firmy. grafický popis byznys modelu
- Lean Canvas – Vhodnější pro začínající firmy nebo startupy. Je to popis byznys modelu zaměřený na řešení problémů zákazníků
Závěrem
Za knihu jsem velmi ráda a věřím, že mi dost pomůže v rozjetí prvního podnikání.
Knihu bych doporučila všem, co mají zájem o podnikaní a netuší kde začít.