Nastavení mysli


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 15.07.2024

Nastavení mysli: Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál   Carol Dwecková

Knihu jsem si vybrala, s cílem utvrdit si definici fixního a růstového nastavení, zároveň abych v tomhle ohledu poté dokázala sebe i své okolí analyzovat a nad situacemi přemýšlet v obou smyslech a vědomě se tak rozhodovat pro růstové nastavení mysli. 



Zde velice na jednoduchém příkladu vysvětlím, jaký je rozdíl mezi mindsety:


Fixní

Lidé s fixním nastavením mysli nejspíš budou věřit tomu, že jejich schopnosti a inteligence jsou pevně dané a nemohou se výrazně změnit. Mají tendenci se vyhýbat výzvám, snadno se vzdávají a často berou neúspěchy jako selhání a důvod proč s danou aktivitou přestat.


Růstové

Lidé s růstovým nastavením mysli zas věří, že své schopnosti a inteligenci mohou zlepšovat prostřednictvím úsilí, učení a vytrvalosti. Jsou otevření výzvám, učí se z kritiky a hlavně ze svých chyb, jelikož vidí neúspěchy jako příležitosti k růstu.


Rozdíl vyvsvětlím na mně velmi blízkém příkladu, aneb představme si žačku, která dostane špatnou známku z matematiky.

Pokud má žačka v téhle situaci nastavení mysli fixní bude si ohledně téhle situace myslet, že je prostě špatná v matematice a že k ní jednoduše nemá vlohy, již od narození, a proto se ji nemá smysl učit nějak aktivně, protože se stejně nezlepší. Nejspiš se přestane snažit, ztratí o toto téma veškerý zájem a začně se předmětu vyhýbat a učit se jen to nezbytné a v horším případě ani to ne.

Pokud má však růstové nastavení, tak v ní situace vyvolá otázky typu: "Co mohu udělat, abych se zlepšila? Jaké kroky musím podniknout, abych tuto látku lépe pochopila?" ''Koho se mohu zeptat, aby mi dané téma vysvětlil? '' Začne nejspíš trénovat více příkladů, požádá své okolí o pomoc situaci vezme jako výzvu, kterou musí překonat. 



Tento rozdíl v nastavení mysli dokáže ovlivnit nejen to, jak lidé přistupují k výzvám a neúspěchům, ale také jejich celkovou motivaci a úspěch v různých oblastech života. A to může být v životě velmi nápomocné a klíčové, pokud se dokážeme vědomě rozhodovat pro růstový mindset, který nám vždy dodá nějaké řešení. 



Pokud své nastavení mysli porovnám přítomnost s minulostí, tak mi Tiimi a hlavně komunita Tiimi opravdu změnili midset. Myslím si, že ani není možné Tiimi studovat s fixním nastavením, pokud chci ze studia vytěžit maximum. 

Když jsem četla tuto knihu, začala jsem se ztotožňovat s tolika příklady fixního nastavení mysli a přícházet na další, že mě to trochu vyděsilo a zároveň potěšilo, protože jsem si to uvědomila a udělala něco pro to, abych svůj způsob smýšlení změnila. Neříkám, že je to dokonalé a že se mi někdy nestane, že se vratím k fixnímu. To rozhodnutí však dělám vědomě a vím například, že to není oblast, ve které se chci nebo potřebuji momentálně zlepšovat. 

Kdysi mi velmi záleželo na tom, co si myslím ostatní. Byla jsem vedená být ve všem perfektní a pokud jsem nebyla, tak to pro mě ztratilo význam a automaticky jsem přešla do fáze, kde jsem tvrdila, že to není nic pro mě a radši jsem danou věc přestala dělat. Nemohla jsem přece riskovat, že se to někdo dozví, že zjistí že tomu nerozumím a že vše není perfektní, jak se na první pohled zdálo. Postupně jsem tak ztrácela kousky sebe, dřív než se například stali nějakou mou součástí. 

Velkou změnou však v tomhle pro mě byla Tiimi a lidi, který se mi tam stali velmi blízkými, jelikož mě naučili k věcem přistupovat jako k výzvám a překonávat spoustu věcí, které by mi kdysi přišli jako něco nemožného. Zároveň pokud jsem řekla v nějaké situaci, že to není šálek kávy pro mě, protože jsem z toho měla strach a už jsem se v situaci třeba spálila, tak mě začali poučovat v dobrém, že toto také zažili a že ten pocit překonání se potom je k nezaplacení a, ve zkratce řečeno, že neexistuje nic, co bych nezvládla, chce to jen trpělivost, vůli a výdrž. 


Abych toto popsala na příkladě. Nikdy jsem neměla ráda a neměla pocit, že bych byla nějak silná v sales, a to konkrétně například v navolávání lidí nebo coldmailingu a celkově nabízení produktu/ služby. Přišlo mi prostě, že o tom neumím mluvit a je mi ta situace celkově nepříjemná, protože si přijdu, že tím lidi otravuji a vnucuji jim ve výsledku něco, co vůbec nepotřebují, což může být i pravda, ale tenhle svět už takhle funguje a mým úkolem by mělo lidi přesvědčit, že danou službu nebo produkt potřebují. 

Rozhodla jsem se tedy, místo klasického ústupu, se situací poprat a vystavit se ji. Poprvé jsem se jí takto vystavila tím, že jsem v rámci podniku ANYBAR obepsala přes 100 eventových společnosti. Forma mailu totiž pro mě byla nejméně nepříjemná a říkala jsem si, že to radši vezmu krůček po krůčku. Úspěch to v rámci odezvy upřímně nemělo, ale pro mě to bylo obrovské překonání a zjístění, že to ve finále není tak hrozné. Situace toho, že jsem neměla odpověď mě však neodradila a naopak mim jen ukázala, že tuto službu musím nejspíš komunikovat jinak. Proto jsem posunula laťku a řekla si, že si zkusím nějakou networkingovou akci. Na tu jsem šla s podporou mých přátel. Ze začátku to nebylo jednoduché, se začít jen tak s nimi o tom bavit, ale řekla jsem si, že přece pro tohle tu každý je a je to cílem. Začala jsem tedy o svém podnikání mluvit a když už jsem se rozmluvila, tak jsem zas zjistila, že to není nic tak horzného a nepříjemného, jak jsem si představovala a ve finále jsem z toho vytěžila spoustu dalších informací, se kterými jsem mohla pracovat. Úspěch ve formě zakázky to zas nemělo, ale pro mě to byl zas krok dál, poté jsem se o podniku a o všem co vlastně dělám začala více rozpovídávat a zjisťovala jsem, že mě o tom i ve finále baví mluvit. Někdy tím totiž někomu dám možnosti a někomu řešení. Zakázky jsme získali poté až v rámci neformálních rozhovorů, které nebyly cílené, ale náhodné.

 Získali jsme takhle zatím bar/y na 3 denní svatbě, Oktagon, Kinley na Akci Den s Novou a máme teď v jednání další. Teď když pokaždé někde vidím potenciál, tak mluvim, mluvim a mluvim. A někdy mi to přijde už i přirozené, ale někdy je mi to taky nepříjemné, ale to se snažím překonat a připomenout si co je fixní odpověď na situaci a co růstová a vědomě se rozhodnout pro růstovou, i když je to pro mě výstup z komfortní zóny. Neříkám, že to vždy prodám a že je to ideální. Moje sales schopnosti potřebují určitě ještě hodně tréninku, ale o tom to je. Začala jsem však tuto schopnost, využívat i v jiných oblastech a když si vzpomenu, že na úplném začátku jsem tvrdila, že mi to nejde a že to stejně nechci dělat, tak jsem ráda, že tu kolem mě byli lidi, kteří mi pomohli toto překonat a že i já sama, jsem se nenechala ovládnout pohodlím a fixním smýšlením. 



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



- 21.07.2024 - 10:08


Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: