Od nápadu k podnikatelskému plánu


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 31.10.2022

OD NÁPADU K PODNIKATELSKÉMU PLÁNU   Ivana Svobodová, Michal Andera

Proč jsem si knihu vybrala?

Velice dlouho mi trvalo než jsem si našla knížku ke čtení. Neustále jsem analyzovala, která by pro mě byla ta pravá. Která by se mi nejvíce hodila na začátek a pomohla mi vytvořit si čtecí návyk. Nechtěla jsem nic přehlédnout, ale postupem času jsem zjistila, že jsem si spíše uškodila - místo toho abych začala číst knížky, které mi přišly v naší TAP knihovničce zajímavé, jsem je spíše odkládala a nečetla skoro nic. 

Tuto knížku jsem si však přečetla na doporučení kvůli nadcházejícímu zápočtu a rozhodně mohu s čistou hlavou říct, že jsem tuto knížku (pro mě velmi užitečnou příručku) nedržela v rukou naposled.


Struktura knihy

Kniha jako taková je krásně čtivá a vše je předáno velmi příjemným způsobem. 

Očekávala jsem, že se dozvím mnoho teorie, kterou následně budu moci uplatnit v praxi na nadcházejících projektech. Velkým překvapením pro mě po prvních stránkách bylo zjištění, že samotná knížka obsahuje příklady aplikované v praxi. Díky tomu jsem si nejen dokázala popisovanou teorii lépe představit, ale zároveň jsem si dokázala představit i sebe samotnou, jak danou věc mohu využít ve svůj prospěch. 


Pár mých poznámek:

Tato kniha nám odhalí, jak přijít na nové nápady, ověření jejich realizovatelnosti a potencionální úspěšnosti; a jak si správně sestavit podnikatelský plán. Autoři nás krůček po krůčku provádí různými postupy, které jsou doplněné praxí.


Ze začátku zjišťujeme mnoho informací o různých technikách; které využít, když chceme přijít se zajímavým nápadem, ale nevíme jak na to.

Je zde zmíněn např. Brainstorming, Metoda 6_8_5, Painstorming, Myšlenkové mapy a jakým způsobem vybrat ten nejlepší nápad.


Brainstorming = nejznámější technika, při které se snažíme přijít na co nejvíce nápadů v omezeném čase. Může se provádět ve skupině či jednotlivě. Zapisují se veškeré témata - bez vysvětlování či reagování na ně. Jedná se zde o kvantitu. 

Následně se vyřadí “špatné” a pro nás “nevhodné” nápady a rozvádí se ty “dobré”. 

(U nás ve skupině byla metoda Brainstormingu jako první, kterou jsme si vyzkoušeli v praxi. Chvílemi nám trvalo delší dobu než jsme byli schopni nápady jen střílet a hned je neobhajovat či rozvádět. Řekla bych, že jsme si metodu osvojili a je nám blízká - jediné v čem máme mouchy je eventuální vyfocení nápadů z tabule, skoro pokaždé na to zapomeneme, zamluvíme to a nápady navždy zmizí v útrobách stírací houby).


Metoda 6_8_5 = je metoda, obsahující kombinaci brainstormingu a kreativity ve formě kreslení. Celkový princip je velmi jednoduchý - vymyslet během 5 minut 6-8 nápadů na nové podnikání. Na papír (v záloze mít připravené nejlépe dva) si každý udělá tabulku - vznikne nám mřížka o šesti čtvercích. Zapne se časovač na pět minut a každý do jednoho čtverečku nakreslí hrubým náčrtem jeden nápad. Následně pokračuje dál dokud nevyplní co nejvíc čtverců. Je zde jediné pravidlo (1 čtvereček = 1 nápad).

(Tuto metodu jsem zatím nezkoušela, ale přišla mi velmi zajímavá. Líbí se mi představa toho, že aktivujeme jiné části mozku - zároveň se odreagujeme a měli by vzniknout potencionálně zajímavější a odvážnější nápady.)


Painstorming = je varianta, která spadá pod Brainstorming. Funguje na úplně stejné bázi jen se střílení nápadů zaměřuje na hledání trápení a problémů v našem okolí. 

( Tuto variantu jsme v týmu zkoušeli na naší Trainning session. Chtěli jsme zkusit přijít s novými nápady na naše podnikání. Zapojili se všichni. Ale dopadlo vše stejně - zapomněli jsme tabuli vyfotit a vše znovu zmizelo. Naštěstí to pro nás byla poslední kapka a doufám, že jsme se dostatečně poučili a naše odpovědi budeme zaznamenávat, abychom se k nim později mohli vrátit). 


Donutí nás se zamyslet, jestli je u našeho projektu jistá realizace nápadu. Zda není trh nasycen a zda je vhodná doba s ním jít na trh. Zjistíme jaký je rozdíl mezi nápadem a podnikatelskou příležitostí a jak vybrat ten nejlepší nápad na podnikání. 


Další stránky nás navedou jak efektivně ověřit zájem zákazníků. Řeší se tu dvě metody, které by měly snížit riziko neúspěchu. 


Design thinking = jedná se o kvalitativní uživatelský výzkum. Nejdůležitější je se vcítit do potencionálního uživatele/zákazníka a pochopit ho. Následně mu budeme schopni porozumět (především jeho potřebám) a sestavit mu produkt na míru. 

Nejčastěji se používají rozhovory a pozorování. Nejlépe, když je strategie realizována týmem lidí s naprosto odlišnými vlastnostmi a zkušenostmi. Tímto složením bychom se měli dostat k lepším a inovativnějším nápadům.


Jeho postup je následující: Porozumění (= snaha o pochopení všech aspektů, do kterých se pouštíme; pracujeme se sekundárními zdroji), Pozorování (= snaha o kontaktování potenciálních zákazníků a tvorba primárních dat; zde se dá krásně uplatnit např. Painstorming), Úhel pohledu (= práce se shromážděnými daty), Generování nápadů (= hledání a řešení vybraných nápadů a následné hlasování o nejlepší; nejčastější metodou je zde např. Brainstorming), Prototypování(= zjednodušená verze produktu/služby je předána jako ukázka zákazníkům) a Test (= použitím našeho výrobku/služby získáváme pro nás důležitou zpětnou vazbu).


Lean Startup = univerzální postup a sada principů, které se dají aplikovat na začínající projekt a minimalizovat jeho neúspěch. Stále se zaměřujeme na zákazníka a snažíme se ho zapojit do tvorby služby/produktu co nejdříve.

Velkou roli tu převážně hraje sběr dat informací o zájmech a potřebách zákazníků.

(Sem krásně spadá např. Lean Canvas).



Dále se zaměřujeme na jakým způsobem a za co nám budou zákazníci platit. V knize je obsažen velmi přehledný Lean Canvas (= podnikatelský plán), který si můžeme i vyplnit a vyzkoušet odpovědět na všechny obsažené body.

Typů byznys modelů je zde nespočet = např. Freemium (= nabízení služeb na určitý čas zadarmo), Lock - in (= pro provoz musí zákazník pravidelně kupovat určitou část od “stejného výrobce” / např. tonery do tiskáren, břitvy do holítek a pod.), Předplatné / Pronájem (= zákazník platí pravidelně /např. Netflix), Sdílená ekonomika (= pronájem/výměna/sdílení majetku - např. Airbnb, Uber).


Na následujících stranách nás provádí velmi podrobný postup, jak máme sestavit podnikatelský plán.

Nejčastěji zpracovaná struktura podnikatelského plánu:



Seznámíme se s Crowfundingem (= alternativní zdroj financování zejména malých firem/projektů). Základem je vytvoření dobré crowfundingové kampaně na oslovení potencionálních investorů. 

Vytvoření této kampaně je zde dopodrobna vysvětleno i s danými příklady.  


Finále zde zakončí tři ukázky podnikatelských plánů, ze kterých jsem si vzala mnoho tipů, jak samotný plán vytvořit, na co se zaměřit a na co rozhodně nezapomenout.


Závěrem

Kniha jako taková mi přijde ideální na začátek studia. Osobně vím, ke které knížce se vrátit, až budeme vytvářet nové projekty. 




Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (2):



- 01.11.2022 - 17:46


Konečne dlhšia esej, po dlhom hľadaní som našiel niečo ku čomu by som vedel napísať dlhší komentár. Podľa toho čo som sa dočítal je v knihe zahrnutá prax čo je ľahšie na predstavu než teoretické poučky. V týme sme vyskúšali brainstorming aj painstorming, u painstormingu je výhoda že sa vieme zamerať na problém a potom máme jasný produkt/službu čo nám ho vyrieši. Nevýhodou je podľa mňa ťažkosť odhalenia problému. Niektoré služby a produkty nemajú charakter problému, napríklad domáce zvieratá, údržba záhradky. Áno dá sa v tom vidieť problém ale opačnou metódou a to Brainstormingu, hádžeme nápady a potom zistíme čo by to vyriešilo. Dúfam že si čoskoro v týme vyskúšame metódu 5-6-8 ,pri nej mám obavy že to nebude zas tak uvoľnené. Daľej ma zaujali biznis modely napríklad lock-in, hneď mi na to napadil Apple, ich produkty su dosť locknuté do seba, ale potom som videl že sú to produkty ako žiletka, tonery, možno do toho patrí aj benzín a auto. V podstate si pekne rozpísala ako získať nápad a ako ho zapísať do Lean Canvasu ale chýbalo mi info o cielových zákazníkoch, cenotvorba, ako začať marketing , rozdiel medzi službou a produktom. Samozrejme neviem či to v tej knihe nebolo ale chýba mi to.

Barbora Nýdrlová - 31.10.2022 - 21:56


Líbí se mi rozvržení tvé eseje, je čtivá a přehledná, člověk se v ní dobře vyzná. Oceňuji tvou sebereflexi na kreativní techniky, které jste vyzkoušeli v praxi, u vás v týmu. Myslím si, že knihu se ti podařilo dobře popsat a určitě mě to motivuje k tomu, abych si ji také přečetla a zjistila více o podnikatelských plánech.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 1

03.03.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

Kategorie: Podnikání

Body: 3

03.03.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

03.03.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

03.03.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: