Kniha je skvělým pomocníkem při tvorbě byznys plánu, obsahuje plno tipů a rad. Provede nás od zrodu nápadu až k jeho realizaci.
Podnikatelské baroko - označuje tím pompézní nevkusná sídla postavená za účelem chlubení se
Společensky prospěšné podnikání - podnikání se sociálním přesahem
Podnikatelé hledají příležitosti, které lidi štvou, aby je mohli změnit
Podnikání z nutnosti - např. jsme dlouhodobě nezaměstnaní a potřebujeme peníze (podnikat jsme nechtěli)
Podnikání na základě příležitosti - nic nás do podnikání netlačí, ale podnikat chceme
Podnikání znamená naplňování vize budoucnosti
Vesting - postupné rozdělování určitého podílu společnosti zaměstnancům. V zámořském podání nejčastěji ve formě zaměstnaneckých akcií.
Inovace je proces tvorby či přijetí nového nápadu a následné úsilí rozvinout ho do nového produktu, služby, procesu nebo byznys modelu s očekávanou přidanou hodnotou pro potenciálního uživatele.
konvergentního myšlení je analytický přístup a hledání řešení na základě předchozích znalostí a zkušeností.
divergentní způsob myšlení se zakládá na schopnosti udělat krok zpátky a hledat alternativy.
Metody:
Brainstorming - metoda, kterou hojně využívám v týmu, např. při vymýšlení názvu a sloganu pro filtrmac.
6_8_5 (6 až 8 nápadů v 5 minutách) - vezmeme papír a rozdělíme ho pomocí čar na 8 okének. Na každé okénko budeme mít čas 5min. během tohoto času kreslíme, co nás napadne, poté, co čas vyprší diskutujeme ve skupině o tom, co jsme nakreslili.
Myšlenkové mapy - hodně je využíváme při rozjezdu nového nápadu/businessu
painstorming - hledáme trápení a problémy v našem okolí. Potenciál této metody jsem ještě úplně nevyužila naplno, avšak snažím se zamýšlet nad tím, co trápí lidi v mém okolí.
Realizovatelnost
1. Neuspokojená nebo nedostatečně uspokojená potřeba
2. Nevyužité nebo špatně využité zdroje
3. Kombinace neuspokojené potřeby a špatně využitých zdrojů
Podnikatelská příležitost je nápad, který má potenciál vydělat peníze a je po něm poptávka. Zdroji podnikatelských příležitostí jsou neuspokojené potřeby.
Startup je začínající, rychle rostoucí firma s globální ambicí, která přichází na trh s inovativním produktem a její byznys model je možné rychle rozšířit na více trhů.
lean canvas - s tímto byznys modelem máme zkušenost v rámci vymýšlení nového businessu
crowdfunding - Budoucí zákazníci přispívají na tvorbu neexistujícího produktu a my je za to v odměníme.
typy byznys modelů:
Freemium - na omezený čas nabízíme zákazníkům služby zdarma
Lock-in - zákazník musí dokupovat části produktu, aby ho mohl používat. Například holící strojek - dokupuje žiletky
Předplatné/pronájem
Elevator Pitch, Elevator Speech
Krátké představení našeho projektu
Business plán budeme řešit v rámci našich projektů v týmu a díky finanční směrnici je nezbytnou součástí představení projektu před celým družstvem. V tomto ohledu je kniha skvělým pomocníkem a rozhodně ji využiji.