Mistr Sun a umění obchodu


2 body

Hodnocení: 70 %

Přidáno: 06.07.2020

Mistr Sun a umění obchodu   Mark R. McNeilly

Mistr Sun a umění obchodu  

Autor: Mark R. McNeilly

 

Proč právě tato kniha

Knihu jsem si vybral především kvůli tomu, že mám rád starou východní kulturu a vždy jsem „ulítával“ na historických filmech spojených s čínskými nebo japonskými válečníky. Skloubení obchodu a války bylo tudíž jasnou volbou. Zároveň jsem byl fascinovaný tím, že je kniha inspirovaná myšlenkami čínského generála, jehož myšlenky jsou tisíce let staré.


Úvod

Dílo je rozděleno do dvou hlavních částí:

-       První část je psaná autorem samotným, kde používá myšlenky z knihy Umění války, kterou napsal čínský generál Mistr Sun. Autor vnáší do knihy množství reálných příkladů z obchodu i války. Zde se dozvídáme nejvíc o tom, jaké náležitosti bychom neměli opomenout při strategickém plánování.


-       Druhá část je věnovaná originálu knihy Umění války, která byla sepsána přibližně v letech 544 př. n. l. – 496 př. n. l. Text díla Umění války obsahuje i přes dobu své existence stále aktuální zásady, které jsou dodnes využívané nejen v armádě, ale v široké míře také v oblasti obchodu. 

 

Šest principů

Autor se při psaní knihy snažil vybral ty nejpodstatnější myšlenky z Mistrovy filozofie – strategické principy. 

1)    Vyhraj všechno bez boje: ovládni trh, aniž bys jej zlikvidoval.

2)    Vyhýbej se silným místům, útoč na slabá: udeř tam, kde je to očekávané nejméně.

3)    Klam a předvídavost: maximalizuj sílu tržních informací.

4)    Rychlost a příprava: pohybuj se rychle, abys překonal své konkurenty.

5)    Formuj svého protivníka: k ovládnutí konkurence využívej strategii.

6)    Vedení založené na charakteru: buď skutečným vůdcem v turbulentní době.


Vyhraj všechno bez boje

Velkovévoda pravil: „Komu není jasný cíl vlastních kroků, ten nemůže dát nepříteli pádnou odpověď.“

 

Kapitola pojednává o získání lukrativnější pozice na trhu oproti konkurenci, což je nezbytné pro přežití a prosperitu naší společnosti. Důležité je najít konkurentova slabá místa a útočit na ně tak, aby se přizpůsobil našim představám. Můj osobní názor byl většinou takový, že diplomacií lze vyřešit mnohé. Je však pravda, že ve světě nemilosrdného byznysu je často třeba hrát tvrdou hru. Obecně platí pravidlo, že když někdo něco získá, tak druhý musí něco ztratit. Důležité je však zhodnocení celé situace a chladná hlava u každého kroku.

 

            Vyhýbej se silným místům, útoč na slabá

„Vojsko lze připodobnit k vodnímu toku. Neboť tak jako se řeka vyhýbá výšinám a spěchá do nížit, tak se vojsko vyhýbá protivníkově síle a udeří na jeho slabé místo.“

 

Většina firem útočí na nejsilnější místa své konkurence. Dělají to především kvůli tomu, že důkladně nepromyslí celou situaci (ženou se za vidinou rychlého zisku). Realita je však taková, že u složitých problémů, jaké se vyskytují například v konkurenční strategii, nemusí být ta nejjasnější odpověď zrovna tou správnou. Často se také firmy uchylují k napodobování své konkurence, což sice může být efektivní, ale jde o tu nejhorší formu strategie – nikdo nechce být druhý nejlepší. Podstatné pro vytvoření vlastní strategie je využití svých předností před konkurentem. 


            Klam a předvídavost

„Předvídavost lze vysvětlit, proč osvícený vladař a moudrý vojevůdce vždy udělají tah, jímž porazí nepřítele a svými úspěchy převyšují všechny ostatní“

 

Pro poražení své konkurence je nejdůležitější, abychom ji nejdříve důkladně poznali. Pokud budeme svého konkurenta perfektně znát, tak nám to odhalí jeho slabiny a napoví, jak bude reagovat na naše útoky. Autor v kapitole mluví o vybudování vlastní zpravodajské infrastruktury, která nám poskytne podrobné informace o konkurentovi. Dalším krokem k úspěšnému útoku je strategie klamu, díky které zamaskujeme naše úmysly. Ideálním postupem, jak získat výhodu a zároveň šanci na úspěch, je kombinace předvídavosti a klamu.

 

Rychlost a příprava

„Ve válce je nejdůležitější rychlost. Využij nepřipravenosti nepřítele: postupuj nečekanými cestami a udeř na něj tam, kde neučinil žádná preventivní opatření.“


V této kapitole autor mluví o efektivitě útoků, když jsou skvěle připraveny a rychle provedeny. Konkurent se nestihne z cíleného útoku vzpamatovat a my už máme možnost provést další. Tímto procesem si dokážeme podrobit celou konkurenční společnost. Chceme-li se rychle pohybovat, tak musíme sbírat a analyzovat informace, bleskově se rozhodovat a pak okamžitě jednat.


Formuj svého protivníka

„Je-li nepřítel plný sil, musíš ho umět unavit. Je-li sytý, musíš ho umět vyhladovět. Odpočívá-li, musíš ho dokázat přimět k pochodu.“


K formování naší konkurence musíme využívat aliance, reagovat na kroky konkurenta a využívat emocionální stránky, kterou mají ředitelé a manažeři. Měli bychom být při formování především velmi kreativní a volit vždy tu nejméně očekávanou cestu. Důležité je však vyhnout se útoku na ty, kteří mají silné partnery a u kterých si nejsme jednoznačně jisti úspěchem. 


Vedení založené na charakteru

„Je-li velitel moudrý, rozpozná měnící se okolnosti a je schopen jim přizpůsobit své jednání. Je-li důvěryhodný, jeho vojáci nebudou pochybovat o tom, zda je odmění, nebo potrestá. Je-li lidský, má rád lidi, soucítí s druhými a váží si jejich píle a námahy. Je-li odvážný, dosáhne vítězství tím, že se bez otálení a váhání chopí příležitosti. Je-li přísný, jeho vojsko je ukázněné, protože má vůči němu hluboký respekt a obává se trestu.“

            

Prvý lídr nese odpovědnost za vše, co se v dané organizaci děje – pokud se najde problém, tak je nejdůležitější začít se ptát nejdřív sebe sama. Během čtení kapitoly jsem si vzpomněl na Elona Muska, který během pandemie předčasně otevřel svou továrnu, aby jeho zaměstnanci nestrádali a médiím řekl: „Pokud s tím má někdo problém, tak si o tom se mnou můžete přijít promluvit. Najdete mě na výrobní lince mezi mými zaměstnanci.“ V mých očích není nikdo lepší lídr než ten, který dokáže pracovat po boku svých zaměstnanců, a především se dokáže vcítit do jejich situace. Autor knihy zároveň ještě mluví o sebezdokonalování, abychom rozuměli co největší škále segmentů a dokázali reagovat na případný problém. Být skvělým lídrem především znamená být lidským. 


Umění obchodu v praxi

Na závěr autor shrnuje nejdůležitější myšlenky ze všech šesti principů:

1)    Vyhraj všechno bez boje – zvol si prioritní trhy, urči konkurenta a zaměř se na něj.

2)    Vyhýbej se silným místům, útoč na slabá – rozvíjej útoky na slabiny konkurenta.

3)    Klam a předvídavost – hraj válečné hry a plánuj překvapení.

4)    Formuj svého protivníka – zapoj své nejlepší útoky a vyveď konkurenta z rovnováhy.

5)    Rychlost a příprava – připrav si své útoky a proveď je.

6)    Leadership – podporuj úspěšné kroky a ustupuj od neúspěšných.


Ponaučení plyne z toho, že strategická ani praktická dokonalost sama o sobě nestačí – abychom dosáhli rozhodujícího vítězství, musí se obě doplňovat. Přidaná hodnota spočívá ve spojení právě těchto šesti principů, ale je k tomu nezbytná disciplína a otevřenost novým myšlenkám.


„Proto, když vynikající válečníci vytáhnou se svým vojskem, nejdou naslepo, a když jednají, nic jim nechybí.“


Závěr

Líbilo se mi, že je kniha plná různých příkladů z reálných situací, což mi velmi pomohlo si vše představit a zamyslet se nad tím. Kniha se mi četla dobře, ale občas jsem se ztrácel v čínských jménech, která byla dost podobná. Když jsem se zamýšlel nad tím, co jsem to vlastně četl, tak mi to připadalo jako univerzální návod k tomu, jak zničit svého konkurenta :D. Myslím, že na rozšíření svých obzorů ve strategickém plánování to byla skvělá kniha a až se budu chtít někdy někomu postavit, tak budu vědět, po které knize sáhnout. Knihu bych určitě doporučil všem, kteří by ocenili skloubení války a obchodu. 



Hodnocení: 70 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 25.10.2020 - 15:26


Velmi zajímavá kniha. V esejích mi chybí spojení s praxí, následování principů ATP modelu. Chápu osobní motivaci k přečtení knihy. Zkus prosím provázat knihy i s podnikatelskou praxí. Bylo by cenné uvést konkrétní aplikaci teoretických poznatků.

Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: