Čím jednodušší vize toho co je třeba udělat, tím větší je naše síla soustředit se k dokončení práce.
Opět se mi vybavuje hláška: ,, Keep it simple stupid!"
Jednoduchá vize nám uvolní ruce a my tak zůstaneme více otevření novým podmětům. Nezůstaneme tak ve své bublině, kde jsme zahlcení prací.
V japonsku tomu říkali Shoshin neboli ,,udržení si mysli začátečníka"
Jednoduše zůstaň otevřený novým věcem a buď zvědavý.
Prosté neznamená jednoduché!
Uběhnout maraton je prosté, stačí začít běžet a nepřestat dokud neuběhneme 40 km. Jednoduché to však není. To samé platí o vedení lidí. Principy jsou velmi prosté, provedení už ne.
Plánuj, implementuj, vylepšuj! To je základ každého projektového řízení.
Plánování
Většina lidí chodí pozdě. Jak pak máme čekat, že projekty půjdou dle plánu?
Proč tedy plánovat? Každý plán je odsouzen k selhání i přes to nás posouvá k cíli!
Plán vytváří tlak, a tak se stihne aspoň něco. Plán pomáhá členům vidět svůj příspěvek týmu. Navíc nám plán pomáhá měřit výkon a na základě měření můžeme reflektovat a nastavovat nové cíle.
Každý projekt by si měl odpovědět na tyto otázky:
Kdo odpovídá za definici požadavků?
Kdo má odpovědnost za desing?
Kdo má odpovědnost za technické parametry?
Kdo má odpovědnost za budget?
Jak často budou požadavky zreflektovány a jak budou změny rozhodnuty?
Vize
Nejdůležitější úkol leadera je udržet tým soustředěný na jeden cíl. Proto je esenciální mít jednoduše formulovanou vizi. Vize může být příběhem i prostým textem. Následně ji zkrátit do hesel, pod kterými si každý vizi bude připomínat.
Nápady
U jakéhokoliv projektu je důležité generovat nápady, jak pokračovat dál, jak překonávat překážky atd. Jak má ale vypadat proces výběru správných nápadů? Odvíjí se to od specifikace požadavků, proto pokud si nevíme rady, jdeme za klientem a snažíme se blíže specifikovat požadavky. Který z nápadů nás dovede blíže ke splnění kýžených požadavků? Co na to říká klient?
Správné rozhodnutí
Většina manažerů doporučí různé strategie na určování těch správných rozhodnutí. Když se ale zamyslíme, kolik těch rozhodnutí je denně, není možné každé rozhodnutí dlouze promýšlet. Nakonec většina rozhoduje dle svých instinktů a následují Paretovo pravidlo.
ATP
Plánuj, implementuj a vylepšuj! Každý projekt má tyto tři složky a na ty se zaměřím.
Na začátku projektu si odpovím na následující otázky:
Kdo odpovídá za definici požadavků?
Kdo má odpovědnost za desing?
Kdo má odpovědnost za technické parametry?
Kdo má odpovědnost za budget?
Jak často budou požadavky zreflektovány a jak budou změny rozhodnuty?
V každém projektu budu klást důraz na prostou vizi, aby jí každý člen chápal a zároveň, aby se v ní viděl.
Vize bude vždy napsaná a dostupná. Nebudu jí nosit pouze v hlavě.
S nápady budu chodit přímo za klientem. Ten ví co chce. Jako je to ve SCRUMU.
Nebudu ztrácet mnoho času nad rozhodnutími. Nechám rozhodovat o většině osoby, které tomu jsou nejblíže.