Kreativita a její rozvoj
Vzhledem k tomu, že v jednom z našich projektů budeme upravovat nabídku služby, rozhodl jsem se, že si nastuduji několik kreativních metod pro podpoření generace nových nápadů. Kniha obecně popisuje kreativitu po odborné stránce a já se přiznám, že mě tato část zrovna dvakrát nezajímala. Proto si do této eseje vypíšu především několik kreativních metod zmíněných v knize, jež věřím, že mohou být alespoň částečně využity v řešení našeho problému.
1) Laterální myšlení – Tato metoda se zaměřuje na myšlení "out of the box“, což znamená hledání neobvyklých řešení pro daný problém. Laterální myšlení spočívá v otázce "Co kdyby?" a v podněcování nápadů, které nejsou zjevné při běžném lineárním myšlení. Metoda vychází z předpokladu, že kreativní řešení problému mohou být nalezena pouze tehdy, když jsou zpochybněny zavedené myšlenkové stereotypy a omezení. A protože náš projektový tým již je zacyklený v neustálém řešení stejné problematiky, mohla by nám tato metoda alespoň částečně otevřít oči a pomoci nám získat novou perspektivu. Toho lze však také dosáhnout pozváním nezaujaté osoby a získání názoru třetí strany.
2) Konceptuální kombinování – Metoda spočívá v kombinování dvou nebo více odlišných konceptů, idejí nebo objektů a vytváření nových, předtím neexistujících konceptů nebo idejí. Tuto metodu lze použít při řešení problémů, kdy je potřeba najít nová a neotřelá řešení. Jedním z příkladů takové kombinace může být spojení technologie s uměním, což může vést ke vzniku nových a nečekaných produktů. Tuto metodu shledávám jakožto nejlépe využitelnou při naší problematice. Mohli bychom neotřelým způsobem zkombinovat naše momentálně 2 nabízené služby, čímž bychom dali dohromady nový koncept.
3) Morfologická analýza – Metoda spočívající v systematickém zkoumání všech možností řešení problému pomocí rozdělení problému na menší části a zkoumání každé z těchto částí zvlášť. Morfologická analýza umožňuje systematicky zkoumat všechny možnosti řešení a najít tak nejlepší řešení pro daný problém. Zde bychom mohli naši problematiku sjednocení služby vyřešit rozložením na několik dílčích úkonů a každý ještě jednou zrevidovat. Přinejmenším nám tato metoda napomůže v odhalení drobných detailů, které nemáme dopracované možný také zjednodušit naši nabídku.