Jak na radikální otevřenost?


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.03.2021

Radikální otevřenost   Kim Scott

Proč jsme si jí vybrala? Mnoho spolužáků mi jí doporučovalo, zajímá mě oblast leadershipu a nějaké rady a prohloubení znalostí v podávání zpětné vazby jsem přijala s vděčností, je to pro mě tak trošku oříšek. A kniha nezklamala, naprosto mě nadchla je psaná v praktickém duchu s mnoha užitečnými tipy až návody.


Buďte radikálně otevření

Dva aspekty:

1)     projevte osobní zájem – budujte s kolegy vztahy (zpětná vazba), pochopte motivaci svých lidí,

2)     přímá konfrontace – dovolte lidem nejdříve konfrontovat vás a vždy pro to vytvořte podporující prostředí (odměňte to). Není to o hledání malicherností, pouštějte se do konfrontace jen o věcech, na kterých záleží. Zásadní je pokora.


Někdy se to nepovede a přestanete dávat najevo osobní zájem, pak můžete sklouznout do útočné agrese (kritika bez osobního zájmu)


K manipulativní neupřímnost se dostanete, pokud pochvalu nemyslíte vážně a nezáleží vám na daném člověku tak, abyste s ním šli do přímé konfrontace.


Ničivá empatie je úplný opak radikální otevřenosti. Soustředí se na to, aby se člověk cítil lépe. Lidé však potom neví, jak si na tom stojí, nemají příležitost se poučit a posunout. Pochvala je pak jen snaha o to říct něco hezkého, ale míjí se účinkem.


Jak dávat zpětnou vazbu?

Zpětnou vazbu říkejte přímo a jemně, pokud vidíte, že příjemce neposlouchá tak volte přímočařejší slova. Především buďte, co nejvíce konkrétní. Nikdy nebuďte osobní – nekritizujte základní vlastnost člověka, nepřenášejte problém do osobní roviny. Když kritizujete, nabídněte zároveň pomoc, dáte najevo, že vám na dané osobě opravdu záleží.


Poznejte své lidi a myslete na to, jaký typ chvály nabízíte a jak jí lidé vnímají. Přizpůsobte ji konkrétním lidem a zasaďte ji do kontextu.


Jděte detailů a buďte konkrétní a důkladní (v obou případech). Abyste neusnuli na vavřínech, kritizujte i výhru (i když se to povede, dejte lidem vědět, co by mohli udělat lépe).

 

Udržujte rovnováhu mezi chválou a kritikou - dejte si větší práci s chválou než kritikou - ale především buďte upřímní.

 

Aby měla kritika efekt, je klíčové to udělat jednoznačně a formulovat, proč to tak je a pomoct mu najít zase správný směr. Musíte vysvětlit i proč. Musíte mít zájem danému člověku pomoct, aby se zlepšil.

Musí být jasné, že dál věříte v jeho schopnosti, ale zároveň tak, aby nezůstávalo moc prostoru pro mylnou interpretaci.


Chvalte na veřejnosti, kritizujte v soukromí, dejte najevo, že věříte ve schopnosti dané osoby. Dávejte zpětnou vazbu hned (co nejdříve) a nejlépe osobně, stačí 2-3 minuty s danou osobou mezi schůzkami.

 

Prostě to řekněte!

 

 

Poznej svůj tým

Dále autorka mluví o tom, že je důležité poznat lidi ve svém týmu – zjistit, co je motivuje a pohání vpřed. Musíte pochopit, jak každý člen týmu svou prací naplňuje své životní cíle.

 

Lidé se podle ní a dalších dají rozdělit do dvou skupin (avšak v různých fázích života mezi nimi mohou přecházet):

1)     Super stars

Potřebují stále nové výzvy (stavějte je před ně) a mějte plán, kdo je nahradí, až se vydají dál. Můžete jim najít mentory zvenčí, hlavně na nich nezůstávejte závislí. Ani jim nebraňte v rozletu. A pamatujte ne každá superhvězda, chce být šéfem.

 

2)     Rock stars

Chvalte je a oceňujte, ale nepovyšujte (vyhovuje jim zůstat na jednom místě). Může jim vyhovovat např. práce se zaučováním nováčků (měli by je zaučovat ti nejlepší)

 

Nejdůležitější, co můžete dělat pro svůj tým, je pochopit na jaké růstové trajektorii chce každý člen týmu v danou chvíli být, a zda se to shoduje s potřebami a možnostmi týmu.

 

Pochopte, jaké ambice mají vaši lidé v dlouhodobém horizontu a jestli jejich současný stav odpovídá jejich motivaci a životním cílům. Myslete na to, že v těchto kategoriích se přesouváme.

 

Strmý růst - charakterizuje rychlé změny, člověk se učí nové či prohlubuje staré, 

 

Pozvolný růst - stabilita, zlepšují se postupně.

 

Vynikající výkon - na nejvýkonnější členy týmu myslete nejvíc

 

„Každý může někde vynikat, vaše práce je pro ně takovou roli najít.“


GSD cyklus:

Naslouchejte

Vybudujete v týmu kulturu vzájemného naslouchání. Klíčem k úspěchu je mít jednoduchý systém, který zaměstnancům usnadní přicházet s novými nápady a formulovat stížnosti a zajistit rychlé reakce na ně. Mělo by to umožňovat zapojit do nápravy a zavádění změn ostatní.

 

Vyjasňujte

Tlačte své zaměstnance k tomu, aby své nápady formulovali jasněji. Důležité je chápat lidí, jimž bude muset váš tým nové nápady vysvětlit (přizpůsobte se cílové skupině). Sami mějte o nápadech jasno a vytvářejte pro ně bezpečný prostor. Pomozte nápady rozvíjet ještě předtím, než je v diskuzích předhodíte kritice. Formulujte své myšlenky a nápady tak jasně, aby je druzí pochopili. 

 

Diskutujte

Musíte v týmu nastavit důvěru otevřenou debatě (nesmíte na tento krok zapomenout, osobně se ale nemusíte účastnit). V diskuzi musí jít o nápad ne ego. Soustřeďte se na fakta a vynechejte majetnický pocit (nejsem svůj názor) a vynechejte lidi, kteří nejsou v místnosti. Můžete stanovit pravidla na začátku jednání, či prohození rolí, zkuste zavést povinnost nesouhlasit. Převáží-li emoce či vyčerpání - dejte si pauzu. Jinak se budou lidé rozhodovat jen, aby skončili. Bavte se u toho. Dejte, ale jasně najevo, kdy diskuze končí.

 

Rozhodněte

Nechte rozhodnout fakta a vynechejte ego. Rozhodovat by měli ti, kteří mají nejlepší informace (ty co jsou u toho). Ten kdo rozhoduje, by měl dostat k dispozici fakta, nikoliv doporučení (promítání ega). Udělejte hloubkový průzkum - jděte přímo ke zdroji (informace skrze x lidí jsou zkreslené).

 

Přesvědčujte

Pokud zbytek týmu nechce rozhodnutí přijmout, nemůžete jen vysvětlovat, ale musíte oslovit i posluchačovi emoce. Je třeba vybudovat důvěryhodnost (prokažte odborné znalosti a projevte pokoru) a předložit logické argumenty (jak jste k výsledku dospěli)

 

Realizujte (minimalizujte daň ze spolupráce)

Neplýtvejte časem svých lidí - usnadňujte jim práci (pomáhejte, šetřete jim čas). Je nutné naučit se přepínat mezi vedením a vlastní práci. Vyhraďte si čas na realizaci rozhodnutí.

 

Poučte se

Využívejte zpětné vazby a učte se.

"Když se změní fakta, změním názor"


Jak jsem znalosti převedla do praxe? Snažím se kdykoli mám možnost praktikovat rady ke zpětné vazbě a to i v osobním životě, zatím z toho mám docela radost. S kritikou jsem zatím neměla tolik příležitostí, chci na tom pracovat dále. Mám v plánu si říct týmu (i projektovém) o poskytování zpětné vazby na mě.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



- 18.03.2021 - 21:11


Esej je moc hezky napsaná, jsou v ní zajímavé postřehy. Líbí se mi rozdělení na Super Stars a Rock Stars. Je super, že začínáš pravidelně reflektovat a zároveň aktivně hledáš reflexi od ostatních!

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: