Jak mluvit, když o něco jde


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.03.2024

Jak mluvit když o něco jde, klíčové rozhovoryv práci i v životě   Kerry Patterson, Joseph Grenny, Ron McMillan, Al Switzler

Jak mluvit, když o něco jde

Kniha Jak mluvit, když o něco jde se zaměřuje na rozvoj komunikačních dovedností pro zvládání vysoce napjatých situací v osobním i profesionálním životě. Autoři představují koncept "klíčových rozhovorů" jako momentů, kdy jsou v sázce vysoké emocionální i materiální hodnoty. Ve světě, kde komunikace formuje základ úspěšných vztahů jak v osobním, tak v profesionálním životě, je umění efektivně mluvit, když o něco jde, neocenitelnou dovedností.

V knize jsou popsány 4 hlavní principy komunikace:

1. Příprava na klíčové rozhovory

Úspěšná navigace v klíčových rozhovorech začíná přípravou. To znamená rozpoznat, kdy konverzace přechází z běžného rozhovoru na klíčový moment, kdy je třeba zvážit slova a přístupy pečlivěji. Příprava zahrnuje jasné určení, co chcete dosáhnout, a pochopení svých emocí a potenciálních reakcí. To vyžaduje sebereflexi a často i zkoumání podkladových hodnot a přesvědčení, které mohou ovlivnit pohled na danou situaci. Okamžitě jsem si vybavil ve vztahu k této teorii rozhovor s moderátorem České Televize Danielem Stachem. Ten popisuje, jakým způsobem se připravuje na své rozhovory především z emocionálního hlediska a odhaduje, jak by asi mohl respondent reagovat (nikoliv informačně ale emočně).

2. Zvládání emocí

Emoční inteligence je klíčová pro efektivní komunikaci v napjatých situacích. Zvládání vlastních emocí a empatie k emocím druhých umožňuje udržovat klid a soustředění během rozhovoru. To zahrnuje techniky deeskalace, jako je hluboké dýchání, pauzování před reakcí a aktivní naslouchání, které pomáhají zachovat objektivitu a předejít impulzivním reakcím.

3. Vytváření bezpečného prostředí

Bezpečné prostředí, kde se všichni účastníci cítí slyšeni a respektováni, je základem pro otevřenou a produktivní výměnu názorů. To zahrnuje vyjádření uznání a respektu k názorům druhých, vyvarování se obviňování nebo defenzivního chování a jasné vyjádření, že cílem je dosažení vzájemného porozumění a hledání řešení, které jsou prospěšné pro všechny zúčastněné strany.

4. Zaměření na sdílené cíle

Identifikace společných cílů a hodnot může pomoci překonat rozdíly a nalézt společnou půdu i ve velmi polarizovaných diskusích. Toto zaměření pomáhá přesměrovat konverzaci od osobních útoků a konfliktů k produktivnímu hledání řešení. Bohužel je to také něco, co se v našem týmu za 3 roky studia nepodařilo najít, a tedy naše komunikace tím byla značně ovlivněna. Je důležité dodat, že i při rozdílných názorech mohou být konečné cíle podobné a že spolupráce může vést k lepším výsledkům než konflikt.

Osobně se pokusím teorii z této knihy využít především ve své práci, která je založena komunikaci a tvorbě vztahů s respondenty. Z mého pohledu lze tuto teorii využít v mnoha různých oborech. 




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Management

Body: 3

30.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

30.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

29.04.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

29.04.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

28.04.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

28.04.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: